Råttor iFokus

Råttor

Etikett: buren-boende-inredning
Läst 1847 ggr
[MsHammer300]
0

Tips på inredning i buren?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag har funderat länge på om buren är för "naken", jag tycker att buren har alldeles för lite saker i sig samt är lite för låg, de kan inte klättra så mycket. Skulle gärna ha en större bur men har vissa föräldrar som kommer att neka mitt förslag Obestämd De får vara ute ganska så ofta i mitt rum och klättra men har blivit trött på att de trillar ner från hyllor och man får hjärtat i halsgropen. Några tips för att inreda buren lite mer så den blir lite roligare för råttisarna?

(bilden kan vara suddig, tog den med en dålig kamera)

Här är deras bur, den är lite smutsig eftersom jag skulle ha städat den idag men har inte hunnit.

mikeiko
3

Hmm, toalåda på botten, en till hängmatta eller liknande som hänger från burtaket - min erfarenhet är att råttor föredrar att sova högt och bajsa lågt xD

mikeiko
1

Och lite illerrör är alltid jättepoppis!

[MsHammer300]
0

tack, det där med att de gör sina behov där nere stämmer, men, inte när de kissar, det gör de där uppe. Jag hade en toalåda där nere med den blev bara äcklig av allt som kom uppifrån. :/ kan ju se om jag får tag på fler hängmattor :)

mikeiko
0

Testa med två toalådor om de är lata :)

Juliastrom
7

Pringlesrör, hängmattor, sputnick, en glassbytta med jord i, tomt flingpaket med toapapper i och lite godis ingömt i kartongen, jag har köpt massa kattleksaker så som skumgummibollar, bollar med bjällror, sådanna tygråttor, även massa rep att klättra på, grenar, salladsboll, en avklippt PS fångst från IKEA, sedan finns nästan allt det roliga jag har hittat på fågelavdelningen på diverse djuraffärer :) Typ klättersaker, bitsaker, rep och saker som gör ljud osv ^^

[MsHammer300]
1

#5 OJOJOJ!! Tack :D det var mycket det, kan ju se om jag får plats med allt. (oj vad det ska ätas chips helt plötsligt! hehe) men vad är en sputnick förnågot? har alldrig hört talas om det innan.

UrchinFamiljen
1

Det här är en sputnick ;)

Hittade bilden på Goggle bilder

♥ Fingal ♥ Silver ♥ Tay ♥ Urchin ♥ Ceder ♥ Juniper ♥Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!

Apootie
0

Såg att någon nämnde kattleksaker här. Jag tänkte köpa sådanadär små "tygmöss", men jag är rädd att mina ska bita sönder den och att de äter upp och blir sjuka?

Juliastrom
1

#5 Ett tips är att ha allt det där och byta ut lite saker ungefär en gång i månaden så de får lite nytt i buren ibland och inte blir så uttråkade :) Så man kan ju handla in och fixa allt det där, eller ja vad man själv vill ge sina råttor och lägga undan någonstans och byta lite saker då i då om allt inte får plats :) Hihi, finns inge godare än chips ;)

#8 Mina massakerar sina totalt men de har aldrig ätit upp innehållet, det är bara kul att döda den stackars råttan ;)

Juliastrom
1

#0 En fråga också, är det gallerplan du har som hyllplan? :) Isf, ett litet tips, köp ett par Borrismattor från IKEA för 4kr och lägg på så inte råttorna fastnar med tassarna mellan gallren och gör illa sej :)

Apootie
0

#9 Jaha, det känns ju bättre iallafall! Jag blir så nojig att de ska äta upp något som inte är bra för dem :(
ade en tygsnigel fastsatt i buren förut, men tog bort den när jag såg att de hade gnagt upp så innehållet hade kommit fram. (förstod ju att de skulla gnaga, men ja :(  )

Juliastrom
0

#11 Sen är det väll kanske olika per individ men ja, mina har inte det iaf :) Annars kan man ju köpa massor av dem och byta så fort innehållet börjar komma ut så de hela tiden har en hel :)

Apootie
0

#12 ja, iofs. De kostar ju typ 2-5 kr ändå! tack för tipset! :D

Juliastrom
0

#Ja precis :) Lugnt det :)

[MsHammer300]
2

#10 de har alldrig fastnat med tassarna. gallret är typ en halv cm eller mindre, men kan ju se på den där mattan, den kanske de tycker om bättre. tack så mycket för tipsen :)

Bananbullar
0

#7 Var kan man köpa sputnick någonstans och hur mycket kostar det ca? :)

Apootie
0

#16 det går att beställa lite var stans t.ex. på ratwarehouse (http://www.ratwarehouse.com/)

Jag hittade faktiskt flera stycken på en djuraffär, så om man letar där kan man faktiskt hitta några!

EDIT: Beror på vart du köper. Mina kostade 49kr, som kanske är det vanligaste priset…

ylva00
0

Zooplus säljer annars ganska billigtFlört

Instagram @enzo.bordercollie & @mydoodl3s puss o Kram

Apootie
0

#18 jaha! Där har jag inte ens kollat Skäms

ylva00
0

Gör det, jätte braGlad

[Mamma-Mia-Marie]
1

Varför inte köpa billigt ett katt klätter träd med massa kojor, hänghyllor, rep pelare mm. och ställa bredvid buren och öppna upp buren och låta dom klättra för fullt och ha skoj!

Eller bygg ett eget =)

ylva00
2

#21 Det hade jag oxå tänkt ha till mina pojkar, perfekt att bära ner till vardags rummet när man ser på film/tv så har de något annat o göra än att bara sitta i tröjan och tråka, men hur bygger man ett eget?

[Mamma-Mia-Marie]
1

Finns massor av länkar om man googlar på egna byggen, med rör från mattor kan man få hos firmor som säljer mattor…sen sisal/sisla rep finns på tex. ÖB sen bygga fast hyllor på olika sätt osv. man kan göra av en lagerhylla också…

Annars ett coolt träd utifrån =) som du "städar" - ställ in i en bastu om du har! Googla annars så kan du få många ideer om du ej hittar ett billigt färdigt på tex. blocket!

Hittade denna tråd nu =)

http://rattor.ifokus.se/discussions/4d716dceb9cb46222d07a3fc-klatterstallning

Och denna =)

http://rattor.ifokus.se/discussions/4e637329d4ebea5a50009670-klatterstallning

[MsHammer300]
1

WOW!! Mycket tips där! Tackar tackar :D

ylva00
0

#23 Tack, till.stor hjälp! ;)

[pepparkatt]1
2

Sånna här sitter jag och syr idag :-)

[pepparkatt]1
3

Tunnel :-)

Sathalie
1

Angående gallret så ska du gärna ha någonting på det även om det inte finns någon risk att råttorna fastnar med tassarna. Det blir onödig påfrestning för deras små tassar av att behöva gå på det underlaget . :)

Pladask
0

Har läst att det är bättre att fortsätta i gamla trådar, så jag lånar denna lite hoppas det är ok :) Jag skulle vilja ha tips på vad som kan passa i en sån här bur http://www.littlepetwarehouse.co.uk/metal-aventura-huge-metal-ferret-chinchilla-cage-p-6680.html . hur hade ni inrett just denna bur?

zickan
0

#29 tror det är enklare synas och få svar med att starta en ny tråd :-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

marsvins
0

IKEA DET BÄSTA STÄLLET ATT KÖPA RÅTTSAKER PÅ DET GÅR ATT ANVÄNDA I STORT SETT ALLT PÅ IKEA TILL RÅTTOR MED LITE FANTASI C:

råttor är inte äckliga bara äckligt underbara🙂