Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1102 ggr
Woonis
0

Sörjande råtta?

Hej! Jag har en råtta på 8 veckor.. Hon har vela tiden haft en kompis Fram till igår.. Men nu är hon ensam.. ( hon kommer att få en ny kompis om 2 dagar) Men till saken så har Athena ( som hon heter ) blir mer skygg, hon har nafsat, och nu sista gången bet hon lite hårdare ( men ändå inte hårt )! Hon har innan alltid varit väldigt mysig, alltid velat bli klappad osv. Men inte nu. Kommer detta beteendet gå över när hon fått en kompis? Sörjer hon? Vad ska jag göra?

Zakaraa
3

En råtta kan absolut sörja en förlust och i vissa fall bli så deprimerade att de matvägrar.

Hon är troligtvis osäker i sig själv, hon är ju väldigt ung ännu, och utan stöd från en kompis blir allt läskigare. Jag tror att det kommer släppa lite när hon får en kompis igen men jag tipsar om att titta på artiklarna här på RiF för hur du hanterar bitande råttor (se Vanliga råttfrågor för länkar).
Jag tror inte det kommer sitta kvar när hon återfått tryggheten med en ny kompis men det är alltid bra att vara förberedd om det mot förmodan stannar kvar. Glad

Under tiden kan du muta med godsaker och försöka jobba med hennes osäkerhet, även om det blir bättre med en kompis så är det bra att stärka ert band och visa att du betyder trygghet inte fara eller något läskigt.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Woonis
0

Tack så mycket., hoppas de blir bättre på söndag när hon får en kompis :)

Woonis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hon äter och gått upp i vikt.: men ser ut att må jättedåligt :(

Zakaraa
0

Det kommer nog bli bra med den nye :)

Hon var mycket vacker! 😍
Är hon choklad? Om du vet så klart, hehe :)

Mymlan&Vifs
0

Åh, vilken stackare! Håller tummarna tills den nya kompisen kommer. Hoppas att de klickar. 😕

Woonis
0

Jag vet inte men jag tror de är choklad /rish , men igår så var hon riktigt mysig, men idag bet hon tag igen.. Hon står liksom still efter bettet, hon springer inte iväg. Blir galen på detta, samtidigt väldigt ledsen.. Jag hoppas verkligen att hon blir snällare när hennes kompis kommer imorgon.. Hoppas inte de beteendet smittar av sig på den andra.. Hur vanligt är de? Hur ska jag göra? Skälla på henne eller låta henne vara?

mieeow
0

Ja, hon är nog rädd och osäker din lilla kompis. Kanske försöker hon bita för att få dig att flytta på dig? då skulle jag hålla kvar handen och liksom "jag förstår inte vad du vill, du får visa på något annat sätt", jag gjorde så med en råtta som bet för att säga åt mig att flytta på mig, men efter ett tag lärde han sig att buffa med nosen istället. 

Men eftersom hon är liten, ensam och förmodligen rädd så skulle jag inte skälla på henne, utan istället försöka bygga förtroende. 

Umgås med henne ofta men lite kortare stunder, mata godbitar hur handen, sitt framför buren och prata lite lågt med henne, visa att du är där. om hon vill komma ut ofta så låt henne göra det, råttor behöver sällskap och nu när hennes kompis inte kan ge henne det så är du det närmsta hon kan komma. 

Hur bra var er relation innan hon förlorade sin kompis?

Zakaraa
0

#6 Du ska absolut säga ifrån för bett, även om det inte är elakt menat, är aldrig okej. När hon biter, ryck aldrig bort handen utan försök hålla den kvar och säg högt AJ eller liknande. Ibland kan även "psshh"-ljudet vara effektivt, speciellt i början då det kan vara ett väldigt läskigt ljud. 

Jag rehabiliterade en omplaceringsbebis som var livrädd, ensam och sjuk. När hon bet så bet hon flera gånger efter varandra. Gjorde jäkla ont (och jag fick en massa blödande sår, haha) men det tog ungefär 4-5 dagar innan hon var bitfri, hon provsmakade (sätta tänger runt) men har aldrig bitit sedan dess och hon blev 1år i slutet av 2014. Allt jag gjorde var att hålla kvar och tydligt säga Aj och Nej vilket hon reagerade på och gick undan.

mieeow
0

Ja, alltså jag håller med dig zakaraa överlag. men tycker själv att det beror lite på hur bettet är och hur råttan beter sig. Om man börjar blöda av betten, då håller jag med dig helt och hållet. 

Hur biter din råtta ts? blir det sår? gör det ont? är det mer som att hon smakar?

Woonis
1

Hon biter försiktigt! Inte något hål, inga märken. Jag har hålltkvar fingret och sagt " nej" skarpt.: då vänder hon rumpan till.. Men när jag väl får klappa henne så somnar hon nästan direkt.. Tuggar tänder ( tror de är på ett njutande vis) Innan hon förlora sin kompis så va hon framåt.. Luktade, pussades, myste hela tiden. Nu gömmer hon sig.. Innan visade hon att jag var i vägen genom Att ta sin tass mot min hand och putta undan.. Men inte längre..

Woonis
0

Som ni ser på bilden så är hon fortfarande nyfiken på mig men inte mer än så..

Zakaraa
1

#9 Hänger inte riktigt med på vart din åsikt skiljer sig så lika bra att fråga, haha.
Menar du att säga ifrån beror på hur råttan är? För bett är aldrig okej oavsett typ av bett, däremot provsmak, dvs sätter tänderna runt är ju en annan sak.

#12 Då verkar det ju som att du redan har koll på bit-delen och det låter som att hon mer provsmakar än biter. Jag tror att hon bara är osäker av att vara själv så när nya kompisen kommer och de fått bo ihop sig  så kommer det nog lätta :)

Woonis
0

Jag läste här på fokus att man inte alltid får skälla på råttan om den bara nafsar, men valt att skälla ändå.. Men känns som jag kanske bara skrämmer henne 😔 åh

Zolah
0

Beror ju på situationen, ibland gör man det värre om det tillämpas på fel tillfälle. Men generellt tycker jag inte att fy ljud som tex PSSSTCH! är dåligt. Däremot att lägga råttan på rygg kan få extremt fel saker att ske. och man får bygga upp tillit från början

Zakaraa
0

#13 Tror det mer handlar om Hur man säger ifrån.
Fysisk kontakt är inte något jag själv skulle använda (som #14 ex skriver om att lägga på rygg) men att muntligt säga ifrån är ett bra träningssätt, både belöning och att tala om att de gör fel.
Just psshh-ljudet gör att råttorna (djur över lag) hajjar till och avbryter vad det höll på med (oftast). Avleda och distrahera, typ.

mieeow
0

#12 haha jag tror jag tolkade det du skrev fel, verkar som att vi alla är överens om hur man hanterar bitande råttor ^^

#13 är det idag kompisen kommer? har du koll på introduktioner? Tror inte det kommer att vara några problem, men lika bra att vara försiktig :)

Zakaraa
0

#16 Hehe jag kan skriva luddigt ibland också 🙂

Woonis
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Idag får athena TVÅ nya kompisar.. Kunde inte bestämma mig.. Riktigt mysiga, handtama redan!! En liten nakenfis och en Rex ☺️ Hoppas nu att athena gillar dom.. Jag har koll på intruduktionen, men tror inte de ska vara några problem ☺️☺️

mieeow
0

Härligt! lycka till! :)

Woonis
2

Jag gjorde vad magkänslan sa. Många skriver att man inte ska stoppa in dom i buren direkt.. De fick lukta lite på varandra mellan burarna.. Allt gick jätte bra så stoppade in flickorna direkt.. Ni anar inte hur bra allt gick, de luktade på varandra, tvättade varandra sen somna de.. Och nu är de super glada, brottas, leker, skuttar.. Athena som var tillbaka dragen har nu börjat komma fram. Luktar på mig och min sambo och är jätte intresserad. ☺️

mieeow
1

#20 vad skönt att höra! Det låter som att hon är lik min första råtta.

Milou hette hon och hon förlorade också sin burkompis plötsligt. Från att ha varit världens goaste och mest framåt råtta blev hon jättedeppig, ville inte komma ut alls, låg i princip bara och sov. 

I panik letade jag efter en ny kompis, och hittade två små bebisar. Det var kärlek vid första ögonkastet ;) Jag kunde verkligen känna hur lycklig och tacksam hon var, när hon kollade upp på mig var det som att hennes ögon bara ropade tacksamhet och glädje. Oerhört häftigt! Hon blev direkt deras fostermamma ^^