Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 576 ggr
kafkiluring
0

Vad ska hon väga?

Hej!

Jag har en fråga angående två av mina råttflickor. De är födda i mars 2014 och är alltså ca 10 månader. De är fortfarande ganska små tycker jag. Ena väger bara 240 g och hennes syster  väger 270 g. Jag tycker det känns som att de väger lite för lite. De äter bra, och jag snålar inte på frön och andra lite fetare saker eftersom de inte alls är tjocka. Jag håller utkik efter mask och annat men hittar inget. (De hade det när de var små så jag vet vad jag ska kolla efter) 

Ni som är mer råtterfarna, ungefär vad ska en råtthona på 10 månader väga? :)

taylor__lambert
0

Alltså, själv tycker jag oavsett djurart så är det individuellt vad ett djur ska väga, så länge man ser att den inte är för fet utan äter som den ska, dricker som den ska och är snygg i hullet så är det den vikten just den individen ska ligga på 🙂

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

kafkiluring
0

Det har du rätt i! Fast jag tro jag tycker att hon är lite smal, finns inget hull att tala om på henne. Men hon verkar ju må bra så det är nog inget att oroa sig för :)

mieeow
0

Det kan vara klurigt det där alltså, jag hade två hanar som såg jättestora ut, med hud som veckade sig, tänkte först att de var feta, men när jag hörde av mig till uppfödaren så visade det sig att många bröder hade också mycket lös hud, så det var genetiskt. 

Man får lära sig att se ungefär hur en råtta ser ut med lagom hull, och jämföra med vad de äter, hur mycket och hur mycket de rör sig. om de får hälsosam mat och möjlighet till rörelse så brukar det vara bra även om de kan vara olika stora :) 

De växer ju fortfarande, och de väger ungefär lika mycket. och enligt vad du beskriver om maten så tror jag inte det finns någon anledning till oro :)

Vermin
0

Jag har en hona på ett halvt kilo, hon varken äter mer eller rör sig mindre än hennes syster men har dubbelhakor över hela kroppen 😐 Det är väl så det är.

zickan
1

Som med alla djur och människor. Man kan inte stirra sig blind på vikten. Vikt kan skilja sig pga gener, mjölkens kvaliteet, maten under uppväxten, maten som vuxen. 
Korta, långa i kroppen. Slimmad eller rund vid magen. Muskler väger mer än fett. 
Så vad en råtta ska väga är inte satt just pga arten i sig kan variera massivt. Så gå efter hur hon ser ut i hullet. Är hon friskt, slank och fin är hon kanske bara så. Kanske enklare förbränna än andra. Andra kanske man behöver tänka lite på att inte ge färskmat varje dag och tänka mer på torrfodrets innehåll just för de är på väg till fettma eller är feta. 
Lite att väga upp. Jag föredrar slimmad framför mer rund. Men har både slimmade som mitt i mellan och 2 hanar med risk till fettma att ha lite koll på.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

kafkiluring
1

Ni säger så kloka saker! Känner mig lugnare nu. Trodde väl inte att det var någon fara men lika bra att höra efter. Man blir väl alltid lite extra nojig när det gäller ens egna djur. Tack för att ni svarade :)

zickan
0

man är alltid nojjig när det kommer till ens djur. brukar inte gå över även om man egentligen vet svaret på frågan. jag frågar ännu dumma frågor för att jag är nojjig och lite osäker. fast jag ändå vet svaret.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.