Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 1629 ggr
Zolah
0

Långhåriga råttor?

http://www.goosemoose.com/rfc/index.php?topic=4090892.0

Såg detta nyligen, riktigt långhåriga råttor.

Vet någon om mer om dessa? har inte sett några här förut så jag är nyfiken på varför etc.

Zakaraa
0

Enda långhåriga varianten jag känner till är Harley

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Zolah
0

Så detta är harley? jag är som en tom slate så jag har ingen aning om vad detta är för typ :)

rudyC
0

haha hur har detta gått till har dom korsat råtta och marsvin?

Zolah
0

Man kan inte korsa djur på det sättet :P helt olika arter.

Troligen en mutation man avlat vidare på, och genom några generationer lyckats få så pass lång päls

Zakaraa
0

#2 Mjo, Harley är den enda långhåriga jag vet men det kan ju finnas varianter utomlands som inte nått Sv (eller mig) ännu.

Zickan har fött upp några Harleys på senare tid så kanske hon kan ge lite ljus över det hela. Om du inte sett hennes harley så gå och titta, de är verkligen Bedårande :)  Här ser du en söt  harley dam från Zickan :) LÄNK

Zolah
0

Haha aww, ser lite ut som vissa varit lite små blöta ( du vet som om man fuktat pälsen lite )

Undrar hur dom känns, dom lär ju inte kännas lika sträva som en rex.

Zakaraa
0

#6 De är superlena, jättemjuka och góa :)

Zolah
0

Hehe <3 hoppas jag får nöjet någon dag att träffa en :)

är det något speciellt med dom ? brukar ju följa med lite special care med råttor som är lite utöver det vanliga ( som rexar och finnar tex )

zickan
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Ja det är harley. Men tycker det även ser ut som det kan va harley rex. Dvs lite mer krullig och inte långhårig slät som jag har. Nu är bilderna inte tagna efter man burrat upp pälsen. Så det syns inte lika bra. Senaste bilderna som tagits jag hittade på fb.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Zolah
0

vad fina ^^

har dom lättare att bli överhettade?

ser ju inte ut att vara så mycket mer päls än en vanlig men kan ju vara bra att ta reda på det iafl :)

Zakaraa
0

Hade ingen aning om att harley kunde vara rex, coolt!

zickan
2

Ne inget jag märkt eller läst om. Dock är det försiktighet kallas duga vid avel. Nu har deras linje kämpats på framåt av den uppfödaren. Men man bör räkna med att det ännu ligger med lätthet för hudproblem, exem osv som de varit kända för. 

Dock är mina bara harley/långhår. Mer risk att kombinera med satin genen. dock har jag en satin här hemma med. Syns väldigt tydligt jämnfört med en vanlig slät. Ska fota när jag hinner med.

Zolah
0

Man kanske ska se i framtiden om man kan få tag på en harley, ska  bara se om jag är allergisk mot mina råttor först. Har fått utslag en gång när jag höll på med pojkarna och kan inte urskilja varför, har inte fått det igen ( ännu )

dela gärna en bild, är mycket nyfiken :)

Zakaraa
0

#13 Håller tummarna att det bara var något tillfälligt!! Fick själv en rejäl allergichock 2011 som fortfarande har sina spår. Inte roligt alls 😕

Zolah
0

Det gör jag med, blev väldigt förtvivlad då det är ju som… mina grabbar liksom :/ vill ju inte direkt ge bort dom eller så. Men ska hålla koll och hoppas det handlar om andra saker, fick inte utslag av deras klor osv utan där svansen (tror jag ) kan ha varit.  såg ut som röda knottror mer än nässelutslag :/

zickan
0

Ihop med en tidigare lght som hade viss del mögel, dålig luft osv så utvecklade jag nära på pälsallergi. Blev allergisk mot ödlornas mat, syrsor. Då syrsorna hade nån form av ohyra som jag inte tålde. 

Vet en som är väldigt känslig på råttungar. Jag kan märka av råttorna mer när jag är trött, stressad osv och tror även att jag reagerat på vad de ätit. Har vitlöksallergi som ibland inte märks, ibland slår ut ordentligt. Märkt av mindre antydningar på samma form av allergi efter råttorna fått te med vitlök och jag haft dom nära på mig