Vad är giftigt??
Hej:) Jag har tänkt att sätta in en lite större träd gren i råttburen så dom har något kul att klättra och kanske tugga lite på. Hittade en mycket bra tall som skulle passa perfekt i buren. Men när jag kollade runt här på sajten såg jag att de flesta säger att tall är giftigt! Så vad ska jag då leta efter för träslag som kan ha många utstickande grenar och som är helt ofarligt för mina älsklingar. Har inte möjlighet att få tag på fruktträd vilket är synd. Men vet nån av er ett träslag som man kan hitta i en vanlig skog med olika arter som är råttvänlig? Hassel? Gran? Sälj? Kan nån av dessa funka?
Emmisen
Är inte så bra på råttor, men marsvin kan man ge tex "Lingon- och blåbärsris uppskattas starkt av marsvinen och kan ges året runt, med blad och knoppar på våren, blommor på sommaren och bär på hösten. Alla grenar med tillhörande knoppar, skott och blad från fruktträd går utmärkt att ge, liksom även Sälg/Vide, Björk, Bok, Hassel och Lönn." (Från en artikel på MiF) Tänker att dessa trädslag inte är giftiga och då borde vara ätbara även för råttor såvida det inte finns nåt undantag. Men det kanske någon här på RiF vet i så fall! :) Lycka till!
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Tack så mycket för svar! :D
Emmisen
Det som du kan äta är bra för råttor, sälg tex. björk går också bra, skippa alla barr träd. Om jag minns rätt ska frukt träd funka bra också, använd forumsök för jag VET att det funnits tusentals trådar med samma fråga. Det är bättre än att chansa med en annan arts preferenser.
Okej tack det ska jag göra!
Emmisen
Barrträd och träd som bär stenfrukter ska undvikas.
Äppelträd är vanligt att det rekommenderas äppelträd dock får man själv ta ställning där då äpple också innehåller blåsyra (i kärnorna) som är orsaken till att man ska undvika stenfrukter och dess träd. Jag har alltid kört på äppelträ.
Men gör en sökning som #3 föreslår då det finns mycket bra info i äldre trådar. :)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
:D
Emmisen