extremt stor råtta ? :O
min råtta spiderman, ''räddade '' jag från att bli orm mat, när han var liten.. ja. då var han ganska liten. men nu, hans svans är ca 20-30, bara den, och kroppen desamma.
jag undrar, tror ni det finns någon liten vildråtta i honom eller bara konstig blandning av ras ? han är ca 1 år nu, han är väldigt stark av sig och efterliknar en sårk( stavning) av något slag ? hans muskler syns tydligt och han har mer muskler än fett.
före och efter bilder nedan.
efter bilden visar inte så tydligt på hur hela han ser ut, men hittar ingen annan bild.
Hur mycket väger han? (:
#2 Vart står det att han är ensam?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
det står uppenbarligen inte någonstans, men eftersom han räddades från ormmat och eftersom TS tror att han är ovanligt stor, utgår jag ifrån att det inte finns en burkompis. då skulle det ju till exempel finnas någon att storleksjämföra med och denna tråd skulle sannolikt inte existera. (såvida han inte har en burkompis som - plottwist - råkar vara abnormalt liten och därmed stärker TS tro om att denna råtta är ovanligt stor.)
Sajtvärd på Skrivlust
#4 Det står på TS profil att hon har fyra råttor.
Med det sagt så håller jag med, han ser helt normal ut. Det finns inte olika raser hos råttor heller, och han liknar på intet sätt en sork. 🙂
Bara en stilig agouti european berkshire. 👍
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Tycker han ser helt normal ut när man ser bilden i hängmattan :)
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
då är det ju superkonstigt om hon tror att denna råtta är ovanligt stor. kanske är de tre andra på den mindre änden av skalan medan denna är as big as they get. TS skulle du inte kunna posta en bild av denna råtta tillsammans med burkompisar?
och som de andra säger TS, det finns inte olika raser av tamråtta och han liknar bara en sork för att han är viltfärgad, alltså agouti.
Sajtvärd på Skrivlust
#7 Labbråttor kan klassificeras som ras om man tittar på definitionen av ordet ras, så helt sant är det ju inte.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
ja men labbråttor är ju inte tamråttor. de är dessutom - så vitt jag vet - aldrig viltfärgade utan oftast vita och rödögda. kan googla källa när jag ätit men jag har för mig att det dessutom är så att våra tamråttor och labbråttraserna, om vi ska kalla dem så, inte härstammar från samma grupp/typ av vilda råttor och inte är så närbesläktade som man kan tro.
Sajtvärd på Skrivlust
#4 oj det var då den mest långsökta förutfattade meningen jag hört på länge
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
1. råttan på bilden har vita tassar. och med det troligen vit svanstipp och vit mage. = råttan bär en teckningsgen som är framavlat i fångenskap och finns inte i det vilda. Isåfall har en råtta parat sig med en utsläppt tamråtta, sedan har deras ungar parat om sig med samma tamråtta igen så den teckningsgenen lyckats dyka fram. Vilket teoretiskt minimerar chanserna att det är en vildråtta.
Samma sak så brukar normalt vildråttor ha ett speciellt psyke, de är helt enkelt mer. Behöver inte va dominanda/aggressiva som dock är vanligt. De har är bara närmare de skyddsanlag som krävs för det vilda. Mer känsliga för rörelser, ljud, beröring runt morrhår osv. Finns givetvis hos vissa tamråttor som varit sällskap länge också.
2. färgen ser rätt röd och fin ut. rödheten är något som vi normalt avlat fram i fångenskap. täckhåren brukar ofta kunna va många och svarta som ger ett mörkare intryck på vildråttor jag sett. Dock säger jag inte att det finns rödare.
3. Finns EN art råttor vi har som sällskap. Om man nu inte räknar in råttdjur och släktet. Så vildråtta, labbråtta är exakt samma sak som en tamråtta.
Det ende som skiljer sig mellan orden är hur man valt att avla dom. Vildråttor hörs det tydligt att de är helt enkelt djur i det vilda. Tamråttor/sällskapsråttor är avlade lite hur som utefter de egenskaper ägaren velat avla fram eller den okunskap icket pålästa lyckats avla fram utan tanke på vad de avlat.
Labbråttor är tamråttor som ja normalt är albino(red) ibland pew, agouti, black osv. Men just vita råttor är normalt att använda i labb, gäller även möss.
Däremot finns det olika sätt labbråttor är avlade. Som med tamråttor vill forskare ha vissa egenskaper och de har rätt bra koll på genetik som varit hårda i val av vad de avlat på. Därmet har de kunnat avla fram vissa egenskaper de behöver i forskningen.
Så inom labbråttor finns det även olika stammar/linjer som fått egna namn utefter vad de är framavlade mot. En sådan stam är spragule dawley.
Den linjen avlades fram runt 1900 talet för att vara lugn och lätthanterad. Forskare har än i dag fortsatt försöka hålla denna linje som den varit alla dessa år och varit petiga på vad de avlat in. Dock vanligt med inavel för att få fram rätt psyke de önskat för sin forskning.
4. Råttan ser stor ut. Det håller jag med om. Av ren giss skulle jag säga runt 8-900gram. Inte speciellt konstigt att trådskaparen undrar om storleken. Råttan på bilden ser ut att va rätt lång i kroppen, Inte direkt rund, rätt muskulerad. Dock något insjunken vid bakbenet, som kan tyda på sjukdom. Men det kan lika gärna va fotot som blivit avigt.
Och har nu personen inte sett så många hanar som är stora och själv har det som verkar rätt normalt hane/ar på 5-700gram så är frågan inte alls kontstig.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Spider- man är jättekänslig vid rörelse,ljud osv. jag har haft många hanråttor innan, men de har inte varit så långa i kroppen, svansen är extremt lång, som ni ser på bilden där jag tar utanför buren, han har varit aggressiv förut men har tränat bort det mesta av beteendet, han är inte ensam, just nu går han med två tjejer som är sterila, men ändå så försöker han para sig. (?) jag håller med dig zickan, han är inte tjock, utan mera muskulerad, därför jag undrade om han var någon sorts sårk. har ingen som helst kunnighet om sårkar dock. han bakfötter är väldigt långa, extremt långa för att vara en råtta.
#14 bör sära dom omedelbart. Utöver stressen han kan ge till honorna så kan det bara va ren tur eller nån bakterie som ligger i att de honorna inte blivit dräktiga. För sterila kan man inte räkna med att dom är om de inte kastreras. I ditt fall är det bara en tidsfråga.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sorkar
Verkligen ingen sork
Och som sagt. vit tecknat finns typ inte i det vilda. så mer troligt bara normal tamråtta som ärvt lite känslighet och hormonobalans/dominans.
Råtta är han definitivt.
En råttas svans ska helst va lika lång som kroppen eller längre. Böjer du svansen över ryggen bör den gå fram till råttans nos utan att du tar i, eller längre än nos. Då råttan i sig är lång blir svansen givetvis längre än på en råtta med kort kropp ;-).
Detta är en av mina killar på ca900 gram. Nu har jag gått ner han lite i vikt så han är inte lika rund längre om magen. Men lång i kroppen och visar på hur en tamråtta ofta kan va i storlek. Eller ja, rätt vanligt med så här stora råttor.
Min mamma hade en skeppsråtta när hon var liten. (Mamman var tamråtta och pappan var vildråtta). Den råttan var i storleken som en katt bara kortare ben, så jag tror inte på att det är en blandning. Bara en lite större. Men sen finns det ju olika där också, men teckningen visar också att det troligtvis är 100% tamråtta. Precis som att vissa människor är 1.40 lång och visa är 2.10 lång :)
Råttor, råttor och lite mer råttor!
Här har du en lite mer extremare och mer ovanlig storlek på vanlig tamråtta .
http://rattor.ifokus.se/discussions/4d714550b9cb46221d05a756-storsta-ratta-pa-utstallning
#19 råtta som råtta. Kan inte para sig med andra arter och få ungar. Både var av samma art brunråtta. Bara ena uppväxt vilt andra uppfödd i fångenska. Ende skillnaden.
Bilden är på en hane född här hemma efter en parning skedd hos grossisten. Där grossisten var så ful och fångade in vildråttor att para med sällskapsråttorna. Dvs denne är en hybrid som det normalt kallas. vildråtta+tamråtta, hund+varg, tamiller+vildiller allt blir hybrider. Dvs vilt levande djur har parats på av mening med fångenskaptfödda djur som man inte får eller har de parat sig av otur.
här kommer lite bilder, svårt att se storlek genom bild. det är ganska svårt att väga honom, eftersom att han ska alltid iväg på annat håll, men var väl runt 600-1000 gram ungefär. han är väl i princip en vanlig brunråtta, men eft. att han bara föddes upp till orm mat så blir man ju lite fundersam :P jag kan heller inte få någorlunda bra bild på han, då han är väldigt hyperaktiv för det mesta.
han är väldigt framåt, men ibland så vill han bara gömma sig, även om han kanske låg vid min hals och pussade mig gårdagen. han är varierande i sitt beteende. och oftast så brukar jag vara lugn och försiktig när jag är med honom, för han är extremt känslig mot ljud och litar inte så mkt på människor.
#22 ser ut som en vanlig råtta i normal storlek. och säga 1kg känns väldigt att ta i. tror max 900. och efter den nya bilden skulle jag mer säga max 800. vilket är att väldigt många av mina hanar här hemma som inte har minsta lilla vilt i sig ser lika stora ut som den där killen. Som sagt samma beteende kan ses på rätt många tamråttor också tyvärr. Inte alls ovanligt.
och igen. sära på honorna och hanen. Kastrera hanen istället så minskar du troligen hans hormoner så han funkar med hanar igen. eller låt han fortsätta gå med honorna EFTER han är kastrerad. Annars kan du tyvärr räkna med ungar när som. Kan till och med kosta honornas liv om de blir för gammal för att ha en kull att de inte orkar föda fram eller dör av utmattningen osv.
Håller ännu på att det ser ut som en vanlig normal råtthane. Desutom om den kommer från ormmatsuppfödare lär ju den va född i fångenskap ;-P. Iof kan den visst ha nån procent hybrid avel bakom då den inte har stamtavla att backa upp om annat. Därav Sära ifrån honorna då det inte är nått man bör avla på!
Ser till och med mindre ut än typ denna i samma färg. *ursäkta sorkis för bildstölden, du får stjäla ett extra hyllplan ;-)*
Vilken going!
#26 ja underbar kille. han sov så på en utställning. tyvärr har jag rensat hela datorn från alla bilder till externa hårddisken. därav jag norpa den av sorkis på zickan's firefly. ren lathet för att googla ;-)
Vet hur det är, har rensat datorn själv annars hade jag kunnat dela med en bild på Torsten, Han var en rätt stor karl ( inte den största ) och jag hade tagit bilder på honom när hav var på bakbenen osv så man kunde se hela härligheten :)
Ofta beroende på var man tar korten så kan det kännas som att råttan är större än vad han är, så bästa är att mäta och väga.
Ja precis. Råtthanar ligger normalt på 5-800gram. över 800 och uppåt brukar det oftast finnas risk för att det handlar om fettma och inte bara stora. men undantag finns med allt.
okej, men det är då alltså normalt.
tack för alla svar iallfall :)
Ja det med. Kan ju va värt att jämnföra med andra för trådskaparen att se skillnader. Den svarta killen väger nått runt 650gram och teckade runt 550gram om jag inte mins fel. Den gråa(marten) hanen ligger på 7-800gram mins inte helt exakta. Hans söner han ligger på är 5 veckor och de vägde olika mellan 86-102gram