Helt galna! Är det vanligt?
Mina grabbar bara flockar sig vid burdörren när jag kliver in i råttrummet för dom vet att det alltid händer något kul när jag kommer in. Antingen ska dom få mat, komma ut eller så får dom mysa.
Men dom blir som vilddjur när jag ska mata dom. Alla bara kastar sig på maten och sliter loss så stora bitar dom kan och springer sedan iväg. Även om det alltid finns mat över dagen efter. Jag ger dom egentligen för mycket mat eftersom jag är livrädd att någon får gå utan. Och brukar handmata en stund för att se till att alla får lika mycket. Ändå så beter dom sig som om dom inte fått mat på flera dagar… Och dom har tillgång till Torrfoder hela tiden samt får blötfoder en gång per dag.
Ibland kan dom tugga fast i fingrar om man har doppat dom i maten eller har något i handen.
Är osäker på om det här är normalt beteende eftersom jag aldrig haft råttor som är så glupska förut. Men vad säger ni kära råttägare?
Hälsningar, Missan och djuren! ❤️
Sajtvärd för Border Collie iFokus
det kanske handlar mer om rang och konkurrens egentligen än hunger och upplevd brist på någon mat? De vill vara först och störst helt enkelt?
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Nja, dom är väldigt unga fortfarande och älskar varandra otroligt mycket. Någon rang har dom inte riktigt helt fullt ännu. (Jag har en gamling och 5 bebisar) (3 av bebisarna kanske ändå klassas som ungråttor?)
Jag har en hane som kan bli väldigt exalterad när man ger honom mat och typ råkar bita tag i fingret så jag har börjat ge honom mat i handen stängd och sen långsamt öppna den långsamt och om han hugger efter det så stänger jag den igen tills han låter mig öppna handen. Jag tycker det har funkat bra.
Vilken bra ide, ska testa det!