Hjälp! Vad gör jag?
Min älskade Monster har nu börjat bli aggressiv mot andra råttor. Och jag tror det är för att han känner själv att han inte har så lång tid kvar. Jag kan inte längre släppa ut honom med mina andra råttor eftersom han attackerar dom andra. Vad ska jag göra? Hans myco har blivit jätte högljud och han har gått ner lite i vikt. (Inte särskilt mycket.)
Hälsningar, Missan och djuren! ❤️
Sajtvärd för Border Collie iFokus
Åh nej! 😕 Du kanske ska prata med en vetrinär om det?
/Surpan
Har tänkt ta ditt honom i helgen.
Hoppas allt går bra!
/Surpan
Tack!
varför vänta till helgen? Veterinärkostnaderna blir ju genast dyrare såfort det är helg..
Juste det blir dom ju! Kan försöka ta mig ifrån skolan lite tidigare på onsdag eller torsdag istället.
Vart brukar du gå någonstans?
/Surpan
Att en råtta går ner i vikt och har mycoplasma har jag vart med om. Du borde uppsöka veterinär genast innan de kan vara försent! Om jag va du skulle jag sjukskriva mig en dag ifrån skolan å åka till veterinären. Alla mina råttor som gått ner i vikt, då har de handlar om invärtes tumörer..
En veterinär i huddinge. Fast den är inte den bästa veterinären eftersom dom vet så lite om råttor. Har letat efter en annan veterinär men har inte hittat någon bra som inte är dyr som in i helvete.
Ska absolut ta och kolla det då! Ska ringa och boka tid i morgon!
Går han ner i vikt är det riktigt akut, och nog riktigt illa =(
Vill inte skrämmas, men tänkte ändå berätta lite kort om en erfarenhet jag har som kanske kan vara till hjälp ändå.
En vän till mig hade en riktigt go hane, en av de socialaste och piggaste råttorna jag någonsin träffat.
Han fick myco vid ca 8 månaders ålder. Fick medicin - men fortsatte magra efteråt. Han förblev lika pigg och glad, men magrade och magrade trots att han åt (hade ej tumörer och betedde sig som sagt helt som en frisk råtta, förutom myco symptomen (ljud från lungorna). En dag orkade kroppen helt enkelt inte mer och hjärtat stannade pang där han satt…
Så håll noga koll på vikten om medicinen inte hjälper, och förbered dig i så fall på det värsta.
Hoppas allt går bra! 🌺
#10 Då var de en invärtes tumör.. Oansvarigt att hon inte tog han till veterinären.
#11 Det var ingen tumör. Veterinären undersökte honom grundligt, jag var själv med.
Men mycoplasman gick inte att "bota", och det tog på krafterna enormt.
#12 Jag hade en rått expert som undersökte min hane. Han hade en invärtes tumör man inte kunde Se eller Känna! Den gjorde så stt kroppen inte tog upp näring. De gör dem.. Så hon hade nog en väldigt okunnig å dålig veterinär. För en veterinär låter inte en sjuk råtta gå sjuk.
De gör dem. Ammats då menar jag att de e tyvärr så en tumör fungerar. Ställer till de så kroppen ej får näring
#13 Tycker du drar väldigt förhastade slutsatser. För det första är veterinären inte okunnig, utan faktiskt en expert på råttor och övriga smågnagare. Jag har även gått till samma veterinär i 6-7 års tid nu för alla möjliga orsaker och aldrig fått en råtta felbehandlad .
OM detta var en tumör så var den verkligen osynlig i så fall. Vilket verkar märkligt med tanke på hur mycket näring den tog. Så okej - det kanske var en fullkomligt osynlig tumör.
Men svårt att ta bort eller konstatera att det är en tumör om den nu var helt osynlig (vilket dem måste vari i detta fallet om det var en), så hur veterinären kan vara okunnig om tumören överhuvudtaget inte går att lokalisera vet jag inte, då råttan hade solklar mycoplasma och medicinerades för detta, men utan resultat.
Så om råttan nu inte hade en tumör och magrade av myco-symptom (som jag personligen är helt övertygad om) så är väl det viktig fakta/synpunkter att ta upp, istället för att helt slå ner det. Om det nu drabbar fler råttor.
Alla individer blir inte sjuka på samma sätt, utan kroppen kan reagera olika. Råttan behövde inte somna in i förtid eftersom han var så lekfull och social och trivdes med livet trots sin sjukdom, så varje dag var guld värd.
#15 En tumör behöver inte bli större bara för att råttan magras av. Den gör så att kroppen slutar ta upp mätningen.. 5 av mina råttor hade de, med å osynlig tumör. Å de e mest med samband med tumör råttor saknar av. Har haft en del råttor. Men hur kan man då låta en råtta hå å bli som ett skelett? Hade de vart min veterinär hade han gjort något åt de. Man går inte till en veterinär med en svårt sjuk råtta å inte får ut någonting av de. Det tycker jag är väldigt sorligt.. Men de finns ju veterinärer som TROR sem kan sin sak. De har jag vart med om. Att jag vart hos en veterinär å jag själv kunde mer om råttor än den veterinären själv… Han påstod att båda mina råttor blödde ur näsan, men de gjorde dem inte, de va myco å de va porfyrinet..
Förlåt, blev väldigt upprörd! Hur en veterinär kan påstå att en avmagrad råtta är frisk.. Det är ju bara sjukt..
#16 Jag har inte skrivit att råttan blev ett skelett…? Han magrade och magrade, har jag skrivit. Han blev mager, men inte så mager att det var hemskt. I så fall hade han fått somna in.
Förstår inte varför du försöker få mig/min vän/veterinären förklarade oansvariga, okunniga, dumma eller elaka? Du kanske inte menar det så, men det är så jag känner av dina inlägg.
"Oansvarigt att hon inte tog han till veterinären."
"Så hon hade nog en väldigt okunnig å dålig veterinär. För en veterinär låter inte en sjuk råtta gå sjuk."
"Men hur kan man då låta en råtta hå å bli som ett skelett?"
Han togs till veterinär. Han fick behandling. (Samma behandling som andra råttor jag haft som fått myco fått - en del har blivit friska, andra en tid innan mycon kommit tillbaka, och andra inte alls då immunförsvaret varit för krassligt redan från början.)
Ingen tumör upptäcktes. Exakt VAD skulle vi mer ha gjort_?
_Jag har haft en hona som magrade av en invärtes tumör, så har sett detta på nära håll.
Eftersom ingen tumör upptäcktes så KAN det det ha varit mycoplasma symptomen som orsakade avmagrandet. Det är min poäng i det hela. Försämrad hälsa a v mycon, som tär på kroppen och orsakar avmagring. Eftersom råttan var så pigg och glad så var det extra lätt att se att han inte led, då detta inte förändrades för fem öre.
Visst kan det ha varit en tumör som inte gick att se, men om igen då, varför klampa ner så och kalla folk oansvariga och okunniga, enbart för att en annan teori ges? Det räcker med att lägga fram sina erfarenheter och kunskaper och diskutera det, istället för påhopp. Tycker detta händer allt för ofta på detta forum.
Jag köper absolut att det kan ha varit en otroligt elak, minimal tumör. Men om det nu var det och inget ändå gick att göra åt det då den inte gick att upptäcka, på vilket sätt är jag/min vän/veterinären okunniga och oansvariga i så fall?
#16 Utfördes någon obduktion på dina 5 råttor när de avlidit?
Råttor kan magra av många olika anledningar så det behöver inte ens vara i närheten av någon tumör. Att vara svårt sjuk tär rejält och hur många kilon går man inte ner när man är sjuk? Minskad vikt kan även bero på ålder och inte sjukdom. Det finns som sagt många olika anledningar.
Tycker det är otroligt dumt av dig att skrika "oansvarigt" och "okunnigt" bara för att det inte stämmer in med just dina åsikter och erfarenheter. Allt är inte svart och vitt.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#16 En obduktion uTfördes aldrig men han hade sett liknande fall som tyde på de. Okej då vet jag!
Jag menade inte att han har gått ner särskilt mycket, utan typ 5 gram under en lång period.
Tråkigt att det blev påhopp i den här tråden :(
#20 Utan obduktion kan du inte säga att det var tumörer eftersom det inte finns några "bevis" för det, utan det är ett antagande från veterinärens sida att det troligtvis kunde vara tumör. Kan man inte se eller känna så kan man inte säga att det Är så utan det Kan vara så, att det är en möjlig orsak.
Nu säger jag ju inte att dina 5 råttor inte hade tumör, det kan jag inte uttala mig om, skulle vara väldigt tråkigt om alla 5 hade det. Var de besläktade med varandra?
Förlorade själv 5 honor på 5 månaders tid pga juvertumörer, aldrig roligt att förlora sina små.
Jag ser dock ingen koppling mellan"minskad vikt = nästan alltid tumör" för det är helt galet.
#21, Råttor kan precis som vi öka och minska ibland så kan bero på tappad aptit eller liknande men håll koll så det inte går neråt. Går det stadigt neråt utan någon stillastående eller ökande dag så är det dags att agera. Hur gammal är han nu? Mitt minne du vet 😎
Jag har bokat tid hos veterinären imorgon och har sjukskrivit mig idag så jag kan spendera så mycket tid som möjligt med honom om det skulle vara så att jag måste ta bort honom imorgon. Han är snart 1,5 år gammal och har då haft mycoplasman i över ett år..
#25 lycka till! 1,5 år är ganska gammalt för en liten tåttis :/
#23 Hoppas allt går bra. 🌺
/Surpan
Tack! Det känns ändå som att det var igår som jag hämtade hem honom. Han var min första grabb som jag hade på en lång tid. (Har haft råttor innan) Just nu vadar han runt i lekrummet lite stelt och högljudt.
Oj, har han haft utbruten myco i 1(+) år? 😕
Har själv en råtthona på ca 8-9 månader som började rossla för snart två veckor sedan. Hon går på antiinflammatorisk medicin just nu och rosslet har reducerats till täppt nos. Jag har själv aldrig varit med om ett råtta som fått mycoplasma tidigare, men hönsig som jag är oroar jag mig för att det är något som hon antingen kommer att ha livet ut eller att det blir gradvis värre.
Håller tummar och tassar för din grabb!
Ja, fast den har "kommit och gått" Han kommer ju från en djuraffär och bodde i en hamsterbur med kutterspån.. (Ingen aning hur dum jag var som köpte djur av den djuraffären, men ångrar det inte eftersom han har varit den mest underbara råttan jag någonsin haft.)
Har testat tre olika mediciner på honom, men inget har hjälpt. Får se hur det blir imorgon. Tack!
#28 Kanske du ska upplysa den djuraffären vilka lagar vi har på djur i Sverige. Samt att Kutterspån inte är lämpligt! ;)
Det har jag gjort, samt kontaktat djurskyddet men inget händer :(
Aha, jag känner igen det scenariot. Jag har läst flera av dina inlägg, då Ragnar var i livet. 💔 Var det så att båda dina råttor var från samma ställe? Kan ju vara så att han har sämre immunförsvar pga hans bakgrund.
Det värsta jag vet med råttors åkommor är att flera av dem är så svåra att bli av med!
Ja Ragnar och Monster var från samma djuraffär, men två olika kullar. Ja det är det nog absolut på grund av. Känner mig så dum som köpte därifrån. :(
#30 Va? :o men fy va hemskt! :s testa igen då?
Har kontaktat dom 3 gånger, skickat in bilder och bett fler att göra samma. Men inget händer. Känner många människor som försökt i 8 år men inget händer.
Det är tyvärr inte bara råttorna som bor i krisiga situationer utan han har även hamstrar som bor tillsammans och skiter i att dom bråkar och biter ihjäl varandra. Och är dom skadade så ger han bort dom till folk som klagar och kallar dom för skräp.
Han har även nackat en underlat framför mig och en klasskompis för att den låg på burbotten.
#34 Men va i hela h*lvetet säger du? :o Varför gör inte polisen något. Varför har folk slutat brytt sig? Ring in till länstyrelsen? fast de kanske är djurskyddet?
Folk har inte slutat bry sig, vi håller fortfarande på att slåss för dom här djuren. Jag åker dit ofta och tar nya foton som jag skickar in till djurskyddet som är länstyrelsen. Jag förstår bara inte varför dom inte gör något åt saken.
Har varit i en liknande sits , med anmälningar som antingen inte togs upp eller som avfärdades efter bara 2 minuter typ. Och fick till sist riktiga frispel och mailade/ringde högsta chefen för djurskyddsenheten, ringde lite större organisationer som har djurens bästa i åtanke och de tryckte på. Hotade att gå ut i media. Hade nästan slitit av mig allt hår, lagom till att det började hända saker. Men tyvärr måste man ibland gå denna vägen när de inte lyssnar eller tar en på allvar. Sen är det alltid bra om fler personer som varit där, ringer dom med och skickar bilder.
... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.
Det är ju as bra att hota med Media! För då kan det ju iallafall hända saker! :)
#32 Jag tycker i alla fall inte att du var dum som köpte därifrån. Visst bör man undvika att köpa djur av säljare som prioriterar pengar framför djurens hälsa, men har man redan gjort det misstaget så har man ändå i samma veva "räddat" råttan från plågeriet. Dina råttor har ju fått ett 100x bättre liv hos dig än om du aldrig hade köpt dem. Att ha ägt en zooråtta ger dessutom ett perspektiv och en erfarenhet som många råttägare inte har.
On topic: Har Monster varit hos flera olika veterinärer? Vilka olika mediciner har han fått? Minns du vilken dos eller hur länge behandlingarna varade?
När jag var hos veterinären sist och pratade myco så berättade hon hur sjukdomen går i skov och att men för kort behandling/för liten dos tyvärr kan bidra till att stärka bakterierna snarare än att döda dem.
Nu har vi varit hos veterinären. Han lider inte längre utan är nu tillsammans med sin bror. Vila i frid min älskade underbara råtta.
Beklagar!
/Surpan
Beklagar 🌺
vet hur mycket han betydde för dig 😕
Tack. Han var mitt allt. Vet inte hur jag kommer klara mig utan honom. Känns redan tomt.
#43 Jag vet hur de känns. Alla mina 8 råttor fick somna in under 2014. Dock va dom syskon så alla gick på löpande band :( Beklagar sorgen. Kram på dig!
Gud vad trist! Har haft många dödsfall senaste halvåret. Både djur och människor så det är extremt jobbigt att ta bort sitt stöd..
#45 Jag förstår precis hur de känns! Även en människa i mitt liv har också kommit till himmelen. Råttorna var ett stöd. Men ändå tänker man att de var dems bästa å att dem har de bra bland sina syskon å kompisar i råtthimelen. Visst. För dem små liven, är Vi hela deras värld/liv, medans dem är en del av vårt liv, så med alla djur dock :/ Styrke kram!
Det är tufft att vara djurägare när man behöver besluta sådana saker. :(
Beklagar förresten dina förluster!
#47 detsamma!