Erfarenhet av kastrerade hanar
Lite konstig fråga kanske, men jag undrar om ni har upplevt att (snälla) kastrerade hanar är lätta eller svåra att omplacera?
Till en honflock.
Tänkte höra eftersom kastrerade hanar ofta är äldre (opereras senare i livet, och sen en tid att vänta för hormonerna att gå ur kroppen)
Antar att det inte är många kastrerade hanar som omplaceras, men ni med honråttor - skulle ni kunna tänka er/vilja ha en kastrerad hane i flocken?
Frågan gäller alltså inte aggressiva hanar (mot människor), utan hanar som enbart är aggressiva mot andra hanar och bara kan bo med honor.
Frågar eftersom ytterligare en av mina hanar har en inbokad kastrering, och vill kolla läget lite lätt för att bättre kunna planera för hans framtid om den dagen kommer. (Om han inte kan bo med mina hanar eller med mina honor - där en annan kastrerad hane redan bor.)

Jag upplever att folk med honflockar brukar vara väldigt öppna för att adoptera en kastrerad kille. Många honägare är frustrerade för att de vill gosa, men det vill inte råttorna, så en pojke brukar vara väldigt välkommen.
har samma erfarenhet som #1
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
Jag har faktiskt tänkt tanken att om det kommer upp en kastrerad hane här med de problemen du beskriver så skulle jag älska att ta in honom i min flock, så jag tror nog som föregående. 🙂
/Surpan
#1, #2, #3
Åh, vad roligt att höra! =)
Kan jag känna mig mer lugn nu. Hoppas självklart att han ska kunna bo med mina egna råttor efteråt, men jag känner mig ytterst tveksam på grund av hans enorma han-aggressivitet.
Har prövat introducera honom till såväl hyfsat jämngamla o-kastrerade hanar, kastrerade hanar, och även bebispluttar på ynka 6 veckor, men han går i taket direkt. Men honorna kan han sitta och flörta med genom gallret i evigheter, inte ens om de frustar mot honom blir han arg eller provocerad.
Han har även fått träffa den snällaste och lugnaste av honorna flera gånger medan jag själv håller i honom för att se hans reaktioner, och då beter han sig precis hur snällt som helst, så har stora förhoppningar till att han inte ska behöva förbli en ensamråtta resten av sitt liv.
#4 Lycka till, det kommer nog bli bra på ett eller annat sätt ska du se! 🙂
/Surpan

Det kan ju dessutom ta månader innan det lägger sig med hormonerna, men det kommer bli bra, det tror jag nog. :)
#5 Tack! 🙂
#6 Hur lång tid kan det ta för hormonerna som längst tror du?

I genomsnitt har det tagit kanske 3 månader för mig.