Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 779 ggr
MissanTissan
3

Assistans råtta..?

Kan man ha råttor som "assistans djur" istället för tex assistanshund? Värt att fråga!

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Tjeja
1

Tja varför inte? Men vad för saker skulle den hjälpa till med då om man lyckades träna upp den tror du? Storleken på råttor begränsar ju starkt vad den faktiskt kan hjälpa till med. Men den borde ju vara bra på små finmotoriska saker istället jämfört med en hund som kan hämta väskan och leda över vägen.

För i grunden handlar det ju om att lära dem trick och hitta en individ som gärna gör dessa trick på kommando.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

jossa5
2

Kan tänka mig att man kan ha en terapi-råtta snarare än en assistans-råtta. Som #1 skriver så är ju råttan väldigt begränsad i vad den kan göra.
Men mår man dålig psykisk så kan ju ett djur hjälpa till att göra livet lite lättare/ljusare, och då kan man ha en terapi-råtta istället. 

Har för mig att det inte är alldeles ovanligt i Usa med diverse djur som terapi-djur, särskilt på ålderdomshem där djuren (oftast hundar) kommer och hälsar på och piggar upp människor.
Men lär ju inte vara så stort här i Sverige.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

MissanTissan
0

Jag har socialfobi och klarar inte av att vara där det är för mycket människor utan att ha ett djur med mig. Brukar ha med min hund, men även han är rädd för människor. (Han har en väldigt tragisk bakgrund.)

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus