Knöl på magen
Satt precis med min ena råtta i famnen och gosade med honom, då på hans mage längre ner på ena sidan så såg jag att det putade ut lite lite. Jag kände där och då kände jag typ en knöl som är ungefär lika stor som en 10-krona skulle jag gissa på. Den sitter inne i magen Vad kan det vara? Jag ska avvakta och se vad som händer och han äter bra och ja beter sig som vanligt. Är orolig nu och ja blev helt ledsen för jag vill verkligen inte att det ska vara något för hemskt som händer honom :( Han är bara 5 månader. Hans bror är helt okej och har inget konstigt.
Harley och Charlie
Det mest troliga är antagligen en juveltumör och då är det viktigt att du tar honom till veterinären då de växer fort. Han kommer antagligen bete sig som vanligt och den kommer nog växa så jag skulle tagit honom till veterinären så fort som möjligt.
Men om jag nu skulle ta honom ta honom till veterinären, vad tror du de skulle göra? Ja först och främst kollar de nog igenom honom men sen? Ska avvakta till imorgon och se hur den ser ut
Harley och Charlie
#1 Hanar får inte juvertumörer.
TS, det kan vara en fettknöl, böld eller annan typ av tumör (tumör = vävbildning). Det är svårt att säga, är det en böld så kommer den behöva tömmas på sitt var när den är mogen.
Är det däremot tumör så får man helt enkelt bara hålla koll så det inte växer. Växer den får man överväga operation, står den still i storlek behöver man inte göra något mer än att hålla koll så det inte växer (om man inte Vill operera bort ändå)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Aa jag var ändå lite så om det var juvertumör #1 menade, trodde samtidigt att det fanns något som heter juveltumör :P Men i alla fall så ska vi avvakta, han ser inte ut att må dåligt av det precis. Hoppas, ifall det är en tumör då, att den är godartad och inte växer mer. Tack för ditt svar, det hjälpte en del i alla fall :)
Harley och Charlie
Jag har för mig att hanar kan få juveltumörer vid testiklarna men jag kanske minns fel. Hur som helst skulle jag ta honom till veterinär för att få det uppkollat.
#5 Det finns inga juver på pungen 🤔 Om de får tumör där så är det ju testikel-tumör.
Juvertumör hos hanar går att jämföra med bröstcancer hos män. Det existerar men sällsynt.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning