Stöd, familj emot råtta.
Jag behöver stöd hos andra råttägare just nu. Först har jag fått höra att en av mina tjejer kommer vara "kroniskt" sjuk då hon har någon bakterie som inte släpper taget. Detta har då även gjort att jag blivit sjuk ofta då jag vägrar sluta gosa med henne pga detta. (Detta är då bara vad jag tror)
Jag älskar mina tjejer över allt annat, men nu har familj och folk i min omgivning börjat trycka på att jag ska avliva ena då jag blir sjuk i olika sjukdomar gång på gång. Nu har jag fått halsfluss. Vad ska jag göra, skulle aldrig klara av att avliva dem bara för att jag blir sjuk. De är som mina barn, vad skulle ni gjort i mitt läge? :(
Varför skulle det var pga råttorna?
Det är något jag fått höra enda sen jag fick hem dem "Åh, då kommer du bli sjuk hela tiden, då de bär på en massa virus/bakterier". Självklart förstår jag att man kan bli sjuk och ha otur, dock så har jag haft väldigt jobbiga sjukdomstillfällen, med både ögoninflammationer och halsfluss (som nu) och allmänt problem med hals och ögon.
Men shit! (Ursäkta ordspråket.) Ifall min familj skulle ha sagt så om mina råttor, så skulle dom (Gud förbjude) ha varit avlivade sen länge sedan första gången dom nös litegrann. (Alltså mina första råtthonor.) Jag blir sjuk för jämnan för att jag har dåligt immunförsvar. Dom förstod inte heller att tamråttor ÄR för det mesta sjukdomsfria (rätta mig ifall jag har fel), jämfört med råttorna som lever ute i naturen. Men ta det bara lugnt. Ifall inte råttan mår dåligt över att den är sjuk, så behövs det inte att avliva den. Men ifall den gör det, så kan det vara en bra idé att fara till veterinären för att kolla upp om varför den är sjuk.
skrönor, man blir inte sjukare av råttor om man nu inte är allergisk mot dem :/
Jag var såklart inte i närheten av mina råttor när jag var sjuk. ^_^
Nej nej, hon är hur lycklig som helst äter och leker för fullt. Samma temperament som när jag fick hem henne första dagen.
Tack för svaren, för jag har blivit jättekluven till vad jag ska göra. Då jag bor hemma och inte kunnat visat upp några bevis på att det inte är av dem som jag blivit sjuk. Så har det var en ljudlig debatt på om de ska få bo kvar eller inte. Så tack ännu en gång då ni hjälpt mig att få ha kvar mina flickor! <3
Det är ju en självklarhet att ha kvar dom ifall dom mår bra. :D Och det är ju också en självklarhet att vi hjälper dig.
För att sjukdomar ska gå från råtta till människa (och vice versa) krävs det att det är en Zoonos.
Jag skulle börja med att boka tid hos Hälsocentralen för en kontroll på varför du kan tänkas vara sjuk. Ta pricktest för allergi för att se ifall det handlar om allergi eller annat. Man måste dock vara noga med att säga att man vill kolla råttor för det ingår inte i normalt pricktest.
Ta blodprov osv osv, för att kolla dina värden osv.
Jag tvivlar starkt på att du blir sjuk av dina råttor så länge du inte är allergisk mot dem.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Jag tror inte det är råttan som smittar dig.
Men helt ärligt. Vad jag hade gjort är att förklara för din familj hur mycket dom betyder för dig.
Min morfar avskyr råttor och börjar sucka och rulla ögonen när jag pratar om dom. Han skämtar jämt om att han ska köpa råttgift åt mig och skickar linkar till filmer och texter där dom har ihjäl råttor. I början sa jag inget, men jag vet att det faktiskt tar väldigt mycket på ens själ. Och jag sa ifrån och verkligen förklarade hur mycket dom betydde för mig. Senaste tiden har han slutat. Så, hoppas det hjälper för dig också!
Hälsningar, Missan och djuren! ❤️
Sajtvärd för Border Collie iFokus
Jag hade pratat om råttor i säkert 10 år innan mina föräldrar gick med på att jag skulle få dem. I början så var mamma och pappa underbara mot båda tjejerna, men ju längre tid de varit här så verkar de blivit allt mer irriterade på att de finns. Jag har försökt prata med dem om de men de undviker ämnet konstant.
Sen känner jag verkligen med dig med vad du fått stått ut med din morfar. Det gör jag verkligen.
Jag hade en bekant till familjen som tyvärr tog det steget längre och kom hit med råttgift som han "på skämt" ställt i mitt rum väl synligt. Detta knäckte mig då för mig blev det att han hotade mina barn. Och jag har än inte orkat kontrat personen om detta.
Då är det lite svårare. Mitt tips är att du sätter dig ner och skriver ner på papper allt du behöver få ut angående ämnet. Och sedan ger det till dina föräldrar. (Det gör jag när jag inte känner att dom lyssnar på mig. Dom tar det mer allvarligt då.)
Gud vad tråkigt att dom gått så långt! Hade någon jag känt gjort så hade jag blivit rasande och ställt råttgift i deras skafferi eller liknande. Stå på dig! Låt dom inte övertala dig!
Hälsningar, Missan och djuren! ❤️
Sajtvärd för Border Collie iFokus
Jo får gör det.
Jag tänkte typ köpa en flaska som liknar den flaskan men totalt ofarlig men sätta den etiketten på flaskan och ställa i hans barns rum. Då jag iaf har vett nog att inte riskera att skada någon. Bara för att visa hur långt det gick.
Alltså för att råttan ska kunna smitta dig med något så måste ju de ha fått det någonstans ifrån också, alltså genom att de har varit ute eller träffat andra råttor. Och det är inte alla virus/sjukdomar som smittar mellan råttor och människor. Dessutom, om du fått flera olika sjukdomar så är det olika virus/bakterier, vilket betyder att råttorna skulle behöva bli smittade utifrån fler gånger av flera olika sorters sjukdomar. Dettas känns väldigt orimligt.
Det är mer troligt att du har blivit smittad av en annan människa, i skolan/jobb, på affären eller något sånt. Så att det skulle vara råttorna som är orsaken behöver du inte oroa dig för :)
Nu har jag bara skummat igenom tråden, hoppas inte jag upprepar något. Hoppas i alla fall att du kommer på varför du blir så sjuk.
Tack för allt stöd underbara människor <3 Flickorna får vara kvar och min mamma har börjat låta de vara på henne (hon har fobi för råttor då hon tycker svansen är hemsk)
#15 När jag väl fick mage att berätta för dem om vad som hänt (jag fick sån ångest att jag gömde giftet) så tog pappa giftet och åkte hem till personen och han kom hem med en skriftlig ursäkt från personen. Vad exakt pappa sa eller så har han inte berättat. Och med tanke på hur starkt han reagerade då jag blivit så sårad så vill jag inte veta heller.
#16 Pappor är ju bara bäst ibland! Skönt att du fick stöd hemifrån. 🙂
/Surpan
#17 Det är de verkligen, och båda verkar äntligen förstå hur mycket mina tjejer betyder för mig. Så de har nu börjat med att när de kommer in på morgonen har de med sig en godisbit från köket till dem. (vanligtvis en liten bit ost var)
Jättebra av dina föräldrar att ändra sig och toppen av din pappa att åka hem till bekantingen. Man blir både ledsen och förbannad när man hör sådant.
Fina råttor:)
Zoonoser på TAM råttor är nog inte så vanligt, det är mest VILD råttor som har en massa sånt, möjligen om man har lågt imun så kanske man kan få något, men har hört tallats om folk som har råttor och har lågt immun eller immun sjukdomar och dom blev inte sjuka, så skulle nog inte tro att något skulle komma från tam råttorna :)
Det kroniska kan vara myco, och det smittar inte människor, inte vanligtvis, iallafall.