Råttor iFokus

Råttor

Etikett: off-topic
Läst 603 ggr
LitenEstelle
5

Har knåpat ihop en liten hemsida..

Har suttit och knåpat på min hemsida till mitt smådjurspensionat och nu är den äntligen färdig! Gå gärna in och ta en titt: http://smadjurspensionatet.webs.com/

Och ifall någon i skånetrakten behöver råttvakt någon gång så får ni gärna höra av er 🙂

(e.s.) 

zickan
2

En fundering är i hur du löser karantän, smittor mellan djuren och hur du skyddar dina egna mot ev smittobärare. Alla arter kan bära smittor fast de själva är friska utåt. 

Många är luftburna och de värre kan sitta i bärares kläder, hår, hud, näsborre i 4 timmar om inte mer.  Ett av de värre är sda/car/corona som gått runt bland råttor. Det kan bäras för att sedan bryta ut och tyvärr skördar det oftast liv. Har man tur bara nån enstaka. Har man otur alla råttor i hemmet. Sedan finns det många virus/bakterier som går mellan arter. Just möss och råttor delar en hel del. Men hund/katt kan dra in kennelhostan, annan term bordetella. 

Kanin bär ju ofta en bakterie som kan va farligt till andra djur som hem med hö ger ofta löss/skabb på råttor/möss. Lätt att bära med de kräken i kläder, gemensamma ytor osv. 

Står lite om det här:

http://rattor.ifokus.se/articles/4d717939b9cb462221089435-karantan-kan-radda-liv

Annat läsvärt om vad som gått runt på blandannat råttor senaste åren 
http://rattor.ifokus.se/discussions/5128517bce12c46262000acc-varning-utlyst-for-hantavirus

http://rattor.ifokus.se/discussions/4d716610b9cb462221076984-viktigt-sda-utbrott-galler-danska-importer

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

LitenEstelle
0

Tack så hemskt mycket för input! Får ta och tänka om lite! 

Dock så är det här ju inget stort företag direkt och jag räknar inte med att ha gäster hela tiden. 
Ifall det skulle vara så att jag har en gäst på besök varannan månad så borde det väl vara okej? För då hinner jag ju städa/sanera alla ytor, tvätta kläder osv. tills det att nästa gäst kommer. Mina undulater har jag inte tänkt ha i samma rum som eventuella gäster.

(e.s.) 

Lilithium
0

Tror inte hon menar smittor från människor till djur utan snarare mellan djuren.

tindra8899
1

#3 Jag tror #2 har förstått det och menar att djuren kan föra över smittor och sånt till käder, ytor osv. ;)

HjärtaVila i frid Vanilj & MollyHjärta

LitenEstelle
2

Jo fast om jag passar råttor från en och samma ägare och två månader senare får råttor från en annan ägare så har jag hunnit sanera alla ytor.. och då kan ju smittor mellan djur och/eller mellan mig och djuren inte uppstå. Eller? 

Det här är som sagt i väldigt liten skala och jag gör det mest för att jag tycker om djur, så jag räknar inte direkt med att ha djur att passa hela tiden och jag kommer inte ta emot flera djur samtidigt. Det får bli en omgång åt gången!

(e.s.) 

Anne.K
2

Har du även skaffat tillstånd att bedriva smådjurspensionat? 
För det krävs väl tillstånd då det anses som yrkesmässig verksamhet?
Rätta mig gärna om jag har fel då jag endast mest skummat igenom informationen på JBV bla. 
Är bara nyfiken på hur det fungerar. :)

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

R4ttus
2

Superfin hemsida och toppenidé! Hoppas allt kommer gå bra! 🙂

LitenEstelle
1

#7 Tack så mycket 🙂

#6 Så som jag förstod det ska det inte behövas ifall jag inte har fler är 5 burar (med gäster i) per år. Men jag har mejlat och frågat kontaktpersonerna, och väntar nu på svar. Nu under 2015 har jag kanske inte väntat mig, eller ens planerat att ta emot fler än så, och ifall man inte behöver tillstånd så kommer jag låta det vänta tills jag utvidgar mitt pensionat 🙂

"Det krävs tillstånd för den som

[…]

- förvaring eller utfodring av 6 eller fler kaniner eller illrar per år, samt

- förvaring eller utfodring av gnagare, fåglar, reptiler, groddjur eller fiskar under förutsättning att verksamheten omfattar 6 eller fler förvaringsutrymmen såsom burar, akvarier, terrarier eller liknande per år."

(e.s.)