Fågelbur med bottenspån
Jag har en fågelbur, som alltså i botten har ett utdragbart galler, och under gallret har en sorts plåtlåda, också utdragbar.
Jag har just nu borrismattor som underlag men funderar på att byta till något slags spån. Frågan är bara - finns det något smidigt sätt att ha spån i en fågelbur? Plåtlådan är ju bara några centimeter djup så allt lär väl skvätta ut därifrån?
/Surpan
Du kan tillverka stänkskydd i plexiglas (eller billigare plastskivor) där du själv väljer hur högt skydd du vill ha. Coop Bygg har plastskivor till ett bra pris och med den stora skivan kan du skära ut de delar du vill ha. (såg eller annan typ av skärmaskin krävs)
Du kan göra det väldigt enkelt och bara spänna fast (med ex. stripes som du trär igenom hål du borrar i plasten) bitarna eller så kan du snygga till det och kanske till och med måla på plasten för att du en snygg helhetssyn på buren :)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Just nu har jag satt upp sån där skrivbordsstolsunderlag som stänkskydd där derar toalett står, men toalätten stänker lik förbannat ut överallt.. suck. Man kan ju göra det tätare dock, men hur gör man med städningen då? Med gallret menar jag? Mina kladdar ner gallret på tre sekunder..
/Surpan
Jag vet inte hur din bur ser ut så kan inte ge direkta svar.
Kladdar ner gallret Hur?
Om det hjälper nått så har jag en burtråd här: http://rattor.ifokus.se/discussions/5426dc1dce12c46767001af8-ny-bur-bilder
De kissar i hörnen så det kladdar ner gallret. Sen drar de lite mat över gallret ibland också. I mellandagarna bestämde jag mig för att skura rent hela buren riktigt riktigt noga och göra en storstädning deluxe. Det tog över en timme att skrubba gallret rent, i alla vrår och varje ribba för sig, men likförbannat luktade om buren när jag var klar. Vid det laget var min underarm helt död så jag gav upp.
/Surpan
Om gallret luktar trots rengöring så skulle jag gissa på att gallret aldrig behandlats och därför suger åt sig vätska (som trä). Det kan behöva lackas om för att slippa gallerproblemet men då måste man ju först få bort lukten.
Jag vet inte vad det är för burmodell så jag kan inte svära på att det beror på obehandlat galler men det är oftast då som det luktar. Det är tydligen vanligt har jag märkt med obehandlat galler på fågelburar så det känns inte som en omöjlighet.
Sedan skulle jag råda dig att prova att använda en kiss-sten, det kommer troligtvis, om det fungerar, hjälpa dig väldigt mycket med dina hörnproblem.
Åh nej, jag hoppas det inte är det som är problemet :/ Det jag hittar är att det är "powder coated steel", säger det dig någonting?
Vad är en kiss-sten?
/Surpan
Pulverlack; http://www.pulverlackering.org/
säger inte så mycket för mig då det jag vill veta här är hur pass bra det står emot väta men där har du info om var Powder coat är för något. Eftersom det är en typ av lack så ska det stå emot väta men frågan är Hur pass mycket.
Gallret du har, är det slätt eller har det lite bucklig textur?
En kiss-sten är en helt vanlig sten du hämtar ute i skogen. Ställ den i råttornas toalåda och sedan "wait for the magic to happen" :P
Det har visat sig att råttorna drar sig till stenen när de kissar, det pratades om det på diverse råttforum för inte så länge sedan och det har visat bra resultat. Jag har personligen inte hunnit prova metoden ännu då stenarna jag samlat ihop är"borttappade" i snön, haha.
Den är inte helt slät, utan har lite textur. Antar att det är dåligt? Kiss sten lät intressant. Hur stor ska det vara? Måste testa det när jag hittar en sten!
/Surpan
Troligtvis är det där "stank-partiklarna" fastnar men jag har inga bra förslag på hur man kan åtgärda det annat än att slipa ner och måla om men det är ett jäkla slitjobb, speciellt med den typen av bur där det antingen inte går eller är svårt att skruva isär.
Jag plockade hem stenar som var kanske 1½dm i diametern och kanske 3-4cm hög
Skit också.. får väl i värsta fall skaffa ny bur. Synd.. Ska man lägga stenen typ i ena ändan av toaletten så de har sitt vanliga underlag bredvid att bajsa i? Eller har man två toaletter?
/Surpan
#10 Räkna inte bort buren ännu det Kan ligga någon annan stanns, så det med gallret är bara en gissning :)
Ha en vanlig toalåda (själv använder jag rektangulära packlådor i plast) och ställ stenen vart du vill, antingen i mitten eller så har du stenen på ena sidan och "bajsstället" på andra :)
Prova att söka här på RiF med sökordet "Kiss sten" så kommer du få upp lite trådar och eventuellt bilder på hur andra gör (osäker på det med bild, kan ha varit på annan sida jag sett det)
Tack för tipsen i alla fall. :) Ska se om jag kan bygga in underdelen också så jag kan ha spån i.
/Surpan
Har du möjlighet så blästra buren och lacka om den:)
Jag har också en fågelbur med utdragna bottenlåda. Min låda är endast 4cm hög och där skvätter dom nästan aldrig ut något, och det lilla som åker utanför är bara att sopa upp. Jag använder lättströ och då har jag nästan ända upp till kanten ;)
#14 jaha, vad smidigt! Mina tömmer toaletten det första de gör så tvivlar på att de skulle hålla rent om de hade bottenspån.
/Surpan
#15 Jaha du har sådana krabater. Ja mina skvätter inte i varken spån eller toalåda, som tur är ;)
#14 Vilka prydliga råttor du har 😂
Här grävs, skvätts och bökas runt i både spån och toalåda. Men jag slipper spån på golvet i alla fall eftersom min botten är över decimetern hög 😃
#17 Tja när man har slöa råttor blir det inte så stökigt, aldrig någonsin att dom skulle busa till det för det är dom för lata för ;)
Mina tömmer färskmatskålen direkt också för "det kan ju ligga nått gott underst".. De är riktigt skitiga..
/Surpan