uppfödare i Göteborgs området
Hej jag har varit intresserad ganska länge av att skaffa råttor men det har inte blivit av. Men nu har jag bestämt mig för att äntligen skaffa dom och undrar om det finns några uppfödare i Göteborgs området ?
Jag har haft marsvin sedan innan och just nu har jag två gerbiler så jag är ganska van vid små gnagare.
http://www.blocket.se/halland/Underbara_rattungar_till_julklapp_57641531.htm?ca=15&w=2&last=1
Jätte bra seriös uppfödare som jag köpte mina råttor ifrån han tar med sig några råttor till göteborg och så får man välja. Han brukar ha råttor till salu väldigt ofta då han får flera kullar per år. Mina råttor från honom har jätte fint temperament och är fullt friska.
tack så mycket 🙂
#2 han där är inte vidare seriös med sin råttavel… vet att han är väldigt aktiv inom reptilvärlden och föder upp egen föda till sina ormar..
Visst kan man vara seriös även om man föder upp egen mat till sina ormar. Missade att påpeka att jag varit i kontakt med honom innan och han är extremt okunnig när det gäller råttor.
Det var ju tråkigt det är absolut inte intrycket jag har fått av honom. Han pratade med mig om allt mellan mat till bottenspån och tyckte att det spelade roll nog att informera mig om detta (förutsatt att jag inte visste detta) samt att han hanterar råttorna vilket låter konstigt om man använder de som orm-mat.
Bottenmaterial och mat är han kanske kunnig inom, men inte när det kommer till råttavel. Har du fått härstamningsbevis? Vet du hur föräldrar, morföräldrar osv är i temperament? Han kan inget om färger och sen att han tar 100 kr mer för dumboråttor känns fär mig oseriöst.
Nej det har jag inte, han kanske avlar på skitråttor det har jag ingen aning om men de jag har är friska och har bra temperament och har varit mycket vana vid människor ända sen dag 1. Jag kan bara kommentera på det jag ser inte det jag inte ser. Att han tar mer för dumbo var ju för att det inte fanns så många kvar, dvs. han prissatte efter marknadskrafterna vilket jag inte har något problem med. Har man ett problem med det så kan man ju välja en annan råttuppfödare det är inte som jag säger att man måste köpa från honom utan bara att jag har gjort det och haft en bra upplevelse.
#8 Det är ju bra att dina råttor just nu har bra temperament. Men en seriös uppfödare prissätter inte "efter marknadskrafterna" och höjer priset för att de har exempelvis få dumbobebisar kvar. En seriös uppfödare sätter ett pris, och behåller det oavsett. Kanske höjer efter ett tag när de andra börjar höja. Men då brukar det främst handla om att det GÅR, på grund av djurets status i samhället och vad personer är villiga att ge.
Och det är ju ganska bra att någon informerar om hur personen håller på med sina råttor samt hur denne avlar fram dem, då en kanske inte vill stödja detta inom råttvärlden. Ja, råttorna kanske är friska, för även om personen avlar fram dem till reptilföda så behöver de vara friska. Dålig mat = dåliga reptiler. Men det en vill få fram inom just råttvärlden är fina råttor med bra temperament, längre liv med mera för att bland annat höja statusen, men också (och detta är största anledningen) för att vi ska få ha våra älsklingar längre.
Jag tycker alltså det är bra att chiyoo påpekar att denne kanske inte är så jättebra, för själv fick jag inte särskilt bra intryck av bara bilderna och texten som personen lagt ut på blocket.
Men åter till TRÅDEN så har jag köpt bebisar från Maria "Candylands", dock vet jag inte om hon bara har enstaka vuxna kvar just nu. Jag har också köpt från Emma "Pippilottas" och bebisarna från dem är helt underbara i temperament, och än så länge friska och bra!
tack så jätte mycket🙂
jag har kollat runt lite på olika trådar här på Rif och tror att jag har hittat en uppfödare som jag kan tänka mig att köpa av
jag tänkte bara kolla om det är någon som har koll på vilka uppfödare som fortfarande är aktiva. jag har kollat runt på lite olika hem sidor men det är väldigt få som är uppdaterade