frågor om nysningar?
har en råtta här hemma som varit lite förkyld till o från det senaste halvåret. men nu de senaste dagarna nyser hon nästen hela tiden o det stänker lite ibland. ska ja medicinera henne el vad ska jag göra?! hon har även pipt när hon andas sedan sept förra året o fick medicin, men det hjälpte inte. kanske det me andningen som börjar ta ut sin rätt nu el vad tror ni? i övrigt är hon lika pigg ännu iaf men det me nysandet jag oroar mig över, för det är som jag skrev nästan hela tiden inte någon gång ibland.

Jag skulle gå till veterinären, då jag själv inte kan tillräckligt mycket. Just förändringen i råttans hälsostatus tycker jag tyder på att du bör kolla upp det igen. Kanske fick du inte rätt diagnos eller medicin förra gången.
Vad jag förstår är det ganska vanligt med luftvägsinfektioner hos råttor. Somliga dras med det hela livet (som ändå tycks kunna bli hyggligt långt) andra insjuknar akut. Hur som helst är det inte roligt att se sin råttkompis gå och bli sjuk.
Mina råttor har nyst i omgångar också, men det gick över ganska snabbt. om det fortsätter skulle jag gå till veterinären :/

Råttor blir ju tyvärr lätt förkylda och jag tycker du bör gå till en kunnig veterinär så du kan utesluta mycoplasma. Är det ändå mycoplasma så utvecklar det sig olika, en del kan klara sig bra ändå medan andra råttor kan bli riktigt dåliga och snabbt.