Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 671 ggr
Jemapell_
0

Råttvakt i en månad?

Hej! Jag har varit sugen på att ha råttor i flera år men har varit för liten. Nu är jag femton år och skulle vilja skaffa råttor för första gången, men jag har ett problem. I sommar ska jag resa bort en hel månad och eventuella råttor skulle omöjligt kunna följa med (jag åker till Japan). Går det att ha råttvakt så länge? Min familj kommer vara hemma största delen av tiden, men det kan hända att de behöver vaktas av någon annan i en vecka eller så. Dessutom skulle ju dessa råttor vara ganska unga vid den här tiden, bara några månader. Jag vill så gärna skaffa, men inte att råttorna ska må dåligt.😕 Jag är mycket tacksam för svar!

molam
1

Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge, varför inte vänta tills d kommer hem?

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Jemapell_
0

Du har helt rätt, jag är bara så otålig😉

JenniferSoderberg
0

Bättre att vänta till efter resan, när jag skaffade råttor åkte jag efter 2 månader till Holland i två veckor, var svårt att hitta råttvakt, men tillslut gav min mamma med sig och kunde passa dom! Så jag skulle vänta. ^^

Jemapell_
0

Okej, tack! ^^ Men gick det bra med råttorna sen då? Är lite rädd att de skulle "glömma bort mig", om ni förstår vad jag menar.

Vermin
1

När jag och min sambo kom tillbaka efter vår semester i somras, typ 2 veckor, så blev råttorna helt till sig. De kröp runt i våra tröjor och pussades och var sååå underbara, så de glömmer nog inte bort dig (:

Jemapell_
0

Vad skönt att höra! :)

Jemapell_
0

Så om jag hittar en råttvakt borde det gå bra? :)

JenniferSoderberg
2

Tycker dock du ändå borde vänta med att skaffa dom, kan vara riktigt svårt att hitta råttvakt, spec i en hel månad och med den kunskap som behövs.
Skaffa dom efter du varit i Japan, så du slipper stressa fram råttvakt.

LitenEstelle
0

#7 Jag bor i skåne och kan tänka mig att vara råttvakt, ifall du nu bor i närheten. Har haft två råttkillar innan, för ca 2 år sedan. Har även vart råttvakt förut i två omgångar!

(e.s.) 

molam
0

Men du måste ju även tänka lite på råttorna, tänk om dom inte blivit riktigt tama än när du fått dom och sedan ska du res bort i en månad, så lånar du ut dom   till nån som lyckas tämja dom så får du tillbaka dom så tror dom att du är fel matte och Blir aggresiva emot dig

Jag har aldrig haft råttor kan jag tillägga men när vi ha köpt ny hund lånar vi inte ut dom på minst sex månader, men helst lånar vi inte ut dom tills dom är 8-10-12 månader, Djuren må ju få veta vem dom tillhör, råttor kanske inte är så lätt påverkade, jag vet inte, men hade det vart jag hade jag väntat tills efter Japan

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

LitenEstelle
1

Kan tillägga att även om jag erbjuder mig som råttvakt så håller jag med övriga om att det bästa kanske är att vänta tills efter din resa. Det kan ju vara bra för råttorna att ha en fast punkt i sina första månader i livet och om de då ska flyttas runt kan de bli stressade. Även för din skull, som ägare, är det bra att vänta eftersom att du då inte behöver oroa dig över/sakna dina råttor på din resa :)

(e.s.) 

Jemapell_
0

Tack för alla svar! Ja, ni har säkert rätt. Antagligen skulle vakten bli någon vecka eller så eftersom min familj kommer vara hemma och också vara "matte och husse", men jag väntar nog. :)

Jag bor i Stockholm så skulle kanske bli lite svårt, men tack så jättemycket för erbjudandet. 🙂