sy egna hängmattor
någon som kan visa och förklara hur man syr egna hängmattor? vad man ska använda för tyg och vart man hittar billigt tyg? :)
Det enklaste du kan göra är att köpa fleecefilt från IKEA (10kr/filt) och klippa ut bitar. Antingen sätter du in biten som den är men om du vill göra en riktig hängmatta så kan du ta 1 bit fleece och 1 bit bomullstyg och sy ihop :)
Tror många tänker att det är svårare än det är :)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
jaha så enkelt :p alltså dom där 10kr filtarna hittar jag ALDRIG hur mycket jag än letar, bara dom som kostar 35 eller vad dom nu kostar..
Som nån sa i en annan tråd är det väl bara att hänga upp en handduk? :P
Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)
joo så kan man också göra, men jag vill ha en bur med matchande fäger inte huller om buller, går ju alltid hitta små handukar för billig peng :p på ikea finns de ju dom där små handdukarna för 3 spänn men dom är i vit vilket är synd… min bur kommer vara svart röd o lite rosa så de e väl dom färgerna jag vill ha :)
#3 ja men en Kökshandduk :)
En vanlig handuk har de här öglorna som för att de kan fastna och skada sig så en kökshandduk fungerar :) Kostar 2kr/st om jag inte minns fel på IKEA :P
IKEA fleece som kostar 10kr heter KRÅKRIS nu (förut fanns IRMA) som är vit med gråa svängar. Fråga de som jobbar efter KRÅKRIS så kan de kolla om de har några hemma :)
ja okej tack så mycke! :)
ska dit idag så då kan jag leta efter handdukar! :D finns det nått mer jäättte billigt som man kan köpa på ikea? jag har bara 50spänn som jag hade tänkt spendera nått bra på;p
sök på IKEA tips eller liknande här på Rif så får du upp en tråd där det finns Massor av bra tips :D
okej :D
Så träligt. Varje gång jag är till ikea i karlstad så är Kråkris slut .___. Troligtvis tar de inte in lika mkt av dem som de gjorde med irma :c sorry TS för OT
// Stephanie och hårbollarna 
http://ratcraze.blogspot.se/2011/07/sew-your-own-hammock.html
Jag har skrivit en steg för steg-beskrivning, återvinner man tyg från t.ex. avlagda plagg eller gardiner behöver man inte offra en krona!
#10 jaa jag undrar om dom alltid är slut på haparanda ikean också för hittar dom aldrig där :(
#11 å tack! där ska jag kika då ja ska göra egna hängmattor :)
#10 det är samma problem här i Gävle. Verkar ta in mycket färre i antal av KRÅKRIS jämfört med IRMA. Och de brukar vara lite luddigt när de ska få in nya när de ringer "kontoret" så när det väl finns får man köpa upp ett lager :P
Jag brukar bara ta en handduk och göra hål i vadera hörn. Så kan man fästa med ex. Kattstrypa i buren. Bra och billigt!
Handla tyger på second-hand, det kanske inte finns i önskade färger men det är billigt! :)
har hittat massa billiga kökshanddukar på ikea i fyndhörnan en hel bunt för bara 6 kr! sen fanns kråkis filtarna så jag köpte tre sånna och en massa annar roligt som jag ska inreda i deras nya bur som jag ska hämta på söndag! oj så taggad jag är :D
Åh, lägg gärna upp en bild om det blir bra! :D
Har också köpt massa billiga handdukar på ikea. Super bra :)
Ett tips du också han ha i buren är pringles rör om du inte vill/har köpt rör. Billigt och bra.
#17 jaa det kan jag göra då jag fixat den! :D äntligen ska dom få en BRA bur och inte den hemska som jag verkligen ogillar.. är helt tokig i IKEA för det finns så otroligt mycket man hittar till råttorna där bara man har fantasin med sig! :D
#18 härligt! :)
vad är pringles rör? haha (A)
Jag tror hon menar dom där chipsrören xD
Då kan man såga av botten och fästa ihop fler om man vill ha en långt rör! :D
#20 jahaaa åå va dum jag e ^^
ja de e ju en smart ide! fast vi bruka inte äta pringles så myckel.. :p
men min mammas sambo skulle se om han hitta nå rör vi kunde såga av så de tror jag vi ordnar :D
Äter typ aldrig det, men man kan ju köpa det bara för att, och ha fredagsmys samtidigt som man inreder buren :3
#22 haha ja sant får nog köpa det nån dag här framöver bara för deras skull ;)
Jag har en hemsida där jag har några instruktioner till lite olika hängmattor som du hittar under "knep & knåp". :)
Min hemsida heter: www.bumbilus.weebly.com
#24 tack såmycke! ska kika! :)
Vad tycker ni är bästa/sämsta sättet att hänga upp hängmattor osv? Öljetter? Nylonband? Enbart fleece?
Kollade jag på för inte allt för länge sen, tycker det är en bra hemsida! :D
Tack för tips :)
#26 Jag hänger alltid upp saker med s-krokar och jag upplever att det jag hänger upp stannar på sin plats :)
Ja jag kikade på länken #27, där hade hen mest sånna plastsaker man brukar ha till duschdraperier, känns som de borde gnagas sönder? Gör du först öljetthål och sen hänger med s krokar? Hur många? :)
Sämsta upphängningen: S-krokar
Bästa upphängningen: Karbinhakar och tåliga gem
#30 Antingen så gör jag bara hål så jag kan stoppa in krokarna i det som skall hängas upp, eller om jag syr en hängmatta så gör jag små "flärpar" i hörnen där jag stoppar in krokarna. Har aldrig prövat öljetter.
Ok, tack för hjälpen!
Padfoots handgjorda djurtillbehör syr bla hängmattor m.m. 30 kr med kedjor att hänga dem i :) (sök på facebook)

http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=43931&grp=2583349
nu finns det även hängmattor på min sida med djurbädd :)
http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=43931&grp=2583349