Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 779 ggr
larssonnadja
0

Hur brukar ni göra?

Tex om era råttor ligger och sover mitt på dagen och ni får ett riktigt sug efter att vilja ta upp en/flera och gosa med de, tar ni då upp  råttan/ råttorna fast de ligger och sover eller ni låter de vara tills de väl har vaknat ? Hur gör ni ?

Harley och CharlieHjärta

Melissa V
0

låter de vara tills de vaknat

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

mieeow
4

Jag rycker aldrig upp dem ur deras sömn, men kan ibland ställa mig vid buren och prata lite lågt med dem. Då märker man om de visar intresse för att vara sociala eller om de vill fortsätta sova. 

Jag undviker överlag att bära upp råttor som inte vill, så länge jag inte måste eller håller på att träna dem. Istället försöker jag bygga en relation på ömsesidighet och att jag respekterar deras viljor och känslor :) Ibland vill de komma och pussas vid buren, men inte komma ut eller bli buren t.ex.

[EvelinaL]
1

Om de sover så nej, ligger de bara och vilar lite kan jag göra det. Min pojkvän däremot gör det ibland och då får han en sur blick av råttorna och sen går de och lägger sig igen haha.

Skogsmongot
3

Jag gör lite som #2; pratar med dom lugnt och/eller öppnar buren för att se om dom vill umgås eller inte. Oftast vill dom sova vidare och då kliar och klappar jag lite på alla och försöker igen senare på dagen :)

zickan
0

Börjar prata med dom, byta vattenflaska, fylla på mat. Ser de att jag rör mig lite mer än att bara gå förbi burarna så är de fort vakna.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Trollan92
0

Jag lät dem vara när dem sov. Men mina 2 sista herrar nu dem sov bara på dagarna och så fort jag rörde vid buren vaknade dem, då kunde jag ta upp och gosa med dem! Annars fick dem sova :)