gillar han mig?sover mycket!
Hej, jag har 2 råttor, de är hanar och Lurven har min bror fått tagit hand om lite:) det är som hans:D men Lurven är väldigt pigg och gör aktiviteter, men min andra råtta Natcho är inte likadan:( Han sover väldigt mycket!!!!Varje gång jag ska hämta honom sover han och han är sällan vaken, och när jag tar ut honom så sätter han klorna i gallret (ibland)..Är det normalt för råttor? och när vi är i mitt rum och han får gå runt lite leka osv, när jag ska ta upp honom backar han eller piper till är det ett sätt att visa att han inte gillar mig? jag vet liksom inte hur jag ska göra för att det ska bli bättre:( snälla hjälp mig!!!!!😕😭
Jag vet ingenting om råttor, men jag tycker det låter som att din råtta är rädd, men jag vet inget om hur råttor beter sig.
YEY, INSIDER!
okej tack ändå..
Hur länge har du/i haft dem? Råttor är nattaktiva och sover oftast hela dagarna och är vakna på natten!
de är 6 månader:) men får man väcka dem?
Det kan vara att din råtta inte vant sig än vid dig och är lite rädd sen kan det vara väldigt individuellt jag har tex. en hane som enda sen han var liten pep lite när man skulle ta upp honom och han gör fortfarande det men i hans fall så är det "jag är missnöjd" och inte att han har ont eller är rädd. Jag har lärt mig höra skillnad på när han har ont och är missnöjd. Han är väldigt pipig av sig även med den andra råttan tex. när dom busar, tvättas osv. Du kommer lära dig skillnaden efter ett tag men så länge försök få honom att lita på dig.
#4 Okej, så ni köpte dem när de var 5/6 veckor då eller? 🙂
Klart du KAN väcka dem, men det rekommenderas inte. Du kan ju prata lugnt vid buren och se om de bara vilar, då kan du klappa dem i buren eller ta ut dem om du vill. Men det betyder inte att råttan vill. Klappa och gosa i buren om den är lite osäker, ge godis ur handen osv
Brukar han komma fram till dig av egen vilja ibland? Eller du lyfter honom?
Det kan vara så att han fortfarande är lite rädd för dina händer och att han inte känner sig bekväm med att bli lyft. Du får försöka bygga upp ett förtroende mellan er - försök få honom att komma fram till dig! :)
(e.s.)
#6 De var 5 månader när vi köpte dom typ..
#7 ibland så kan han sticka fram nosen, ja jag brukar lyfta ur honom.
men hur ska jag bygga upp ett förtroende:(
Du kan öppna burluckan och sitta med något gott och prata lugnt med råttorna och låta båda två komma fram till dig och smaka t.ex. Så gjorde jag med mina råttor och efter ett tag gick de frivilligt upp i min hand och efter det kunde jag lyfta dem nästan hur jag ville!
Dock tar det ju ett tag att bygga upp ett förtroende och alla råttor är ju olika.. men det är värt att låta det ta lite tid :)
(e.s.)
åh, tack så himla mycket !!