Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 587 ggr
madebyinferno
0

Är råttan sjuk?

Sonens ena råtta ser väldigt "spretig" ut i pälsen och andas fort, ser inte ut att må så bra men vi har ingen teori om varför. Har någon av er det kanske? Hon har iaf ätit lite välling nu på eftermiddagen.

[EvelinaL]
2

Det kan vara någon form av skadedjur och då kan man pröva med att shamponera med ett specielt shampo mot detta (finns i de flesta djuraffärer, möjligen på apotek). Råttor andas ganska snabbt men om du tycker att den andas anorlunda så ska du absolut ta den till veterinärern. Man kan pröva att lägga råttan brevid örat och lyssna på lungorna lite men som sagt veterinären vet bäst.

[VampireGirlElvira]1
1

Det kanske är en rexad råtta. Rexade råttor har lite spretigare päls och "krokformade" morrhår.

Zakaraa
2

Det är svårt att säga utan att kunna se och känna på djuret men spretande päls kan tyda på ohälsa men Vad felet är kan vara svårt att säga utan mer info eller rent av att känna på djuret.

Burskompisen/kompisarna, hur är de?

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

[VampireGirlElvira]1
0

Kan ju också vara skadedjur som #1 skriver. ^_^

madebyinferno
0

Bur vännen är lite mer blyg men fick kika på henne tidigare och hon ser okej ut. Så spretig i pälsen såg hon inte ut igår så det beror inte på rasen. Har inte haft dem så länge så något bad har inte gjorts, hur går man tillväga med det på bästa sätt? Ser hon inte piggare ut imorrn så får vi besöka veterinären asap.

[VampireGirlElvira]1
0

Veterinären är ett bra sätt att fara till om råttan inte blir piggare till imorgon. Men jag hoppas på att eran ena råtta inte har något bakomliggande sjukdom. Håller tummarna!

madebyinferno
0

Tråkigt om hon är riktigt sjuk för imorgon blir vi klara med deras nya stora bur vi byggt själva av en garderob. Hoppas hon piggar på sig under natten.

Zakaraa
2

Tvivlar starkt på att det skulle handla om rex eftersom de har Vågig päls inte spretig.

Är det ohyra det handlar om så är Stronhold det bästa alternativet. Att bada med schampo är långt ifrån lika effektivt och innebär mer stress för djuret eftersom det är ytters få råttor som gillar att bli badad.

Kolla på ögonen, kisar hon med dem eller handlar det endast om uppburrad päls?
Andningen Kan vara normal andning andas fort normalt men är det Extra fort kan det även tyda på stress eller ohälsa.

Försök få kontakt med vet. imorgon och boka tid för undersökning :)

[EvelinaL]
0

Det finns olika sätt att tvätta råttor men jag brukar skölja av dom med vatten under kranen (tänk på att de har högre kroppstemperatur än människor) sedan sätter jag dom vid handatet och shamponerar dom, man kan använda hundshampo eller någon mild tvål som finns hemma (tex. intimtvål, babytvål) sedan sköljer jag av dom och torkar dom med en handduk, nu på vintern blåser jag dom med en hårtork samtidigt som jag har handen ovanför (så att de inte bränner sig) och sen är det klart. Se bara till att inte få råttans ansikte blött. Dock om du inte tror att det är skadedjur så skulle jag vänta med badet efter veterinären eftersom om du inte gjort det innan kan det stressa råttan.

madebyinferno
0

Nu på morgonen så hade hon ansträngd andning så vi gjorde oss iordning för att besöka veterinären men hon somnade in innan vi hann iväg :-( Bur vännen ser fortfarande kry ut och vi har ingen aning om vad som hänt! Frågan är ju, vad gör vi nu? Skaffar vi en ny burkompis trots att vi inte vet varför den andra dog?

[VampireGirlElvira]1
1

Beklagar sorgen. :(

[EvelinaL]
0

Gud va tråkigt :(. Jag skulle ta den andra råttan till veterinären och kolla så att det inte är något sedan skulle jag städa hela buren för att vara säker på att det inte är något där och sedan kanske skaffa en till kompis kom ihåg bara att introducera långsamt. Finns bra artiklar om det på detta forumet om jag inte minns fel.

Frosstis
0

Beklagar, gud vad tråkigt 😕❤️

Zakaraa
2

Beklagar :(
Kom råttorna från djuraffär?

Det skulle kunna utföras en obduktion på den avlidne (beroende på hur länge sen den dog och temperatur den legat i) för att försöka se om det handlar om bakterier, virus eller fel på organ. Dock brukar det skickas till SVA och det är inte det billigaste, er veterinär kan öppna och titta på organen men troligtvis inte ta proverna.

Jag rekommenderar att ni tar den andra råttan till veterinären för en hälsokontroll ifall det kanske finns något dolt fel även där (lyssna på lungor, luftvägar osv osv) skulle vetten inte höra någon knasigt så kan en ny införskaffas så hon slipper gå ensam för länge.

Helst bör det hållas karantän när man tar in okända råttor men det tar ganska lång tid, speciellt för en råtta att vara ensam.

madebyinferno
0

Obduktion är inget alternativ för hon är redan begraven. Men ska absolut ta den andra till veterinären för hälsokontroll, buren kommer också saneras, för imorgon är den nya inflyttningklar. Hur beter sig råttor som dör av ålder förresten, är osäker på om de var äldre än sagt i och med att det var ett par omplaceringstjejer! ? tack för er omtanke ♡♡♡