Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1026 ggr
linn3anilsson
2

Nyår med råttor!

Hej!

Vet inte om jag har hamnat i rätt grupp men…

Jag har en fråga som jag har funderat på länge nu och det är hur man brukar göra med råttor över nyår!

för mina råttor är väldigt lättskrämda och blir rädd för nästan ingenting. Så undrar hur man kan ''hjälpa'' dom, så dom inte blir jätte rädda just under nyår?!

Om någon har en bra ide så får ni jätte gärna skriva till mig!(:

Zolah
2
Zakaraa
1

Jag har aldrig haft problem med mina råttor, även de omplaceringar jag tagit hand om som var rädda för precis allt i början. 

Jag skulle råda dig att börja träna din råttor vid plötsliga ljud osv om de är lättskrämda. Många råttor reagerar exempelvis på är man klappar ihop händerna elle prasslar med påsar och kassar. Ju mer saker de utsäts för desto mindre reagerar de :) (så länge de har en trygg punkt att vända sig till så klart, är de osäkra över lag kan det vara bra att lära dem att Du=Trygghet)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Pladask
1

Jag puttar upp lite, är också lite rädd inför kvällen… första nyår med råttor :S inget speciellt man ska tänka på? Bara låta dom va? Musik på eller ej?

[EvelinaL]
0

Jag var orolig för nyår först men det har redan smälts flera raketer utanför och dom ligger och sover som stockar. Du kan ju ge dom en liten karton med en go filt i som dom kan gömma sig i, om man har mycket filtar och så i blir det ju lite ljudisolerat också.

Frosstis
0

Kanske kan hjälpa att hänga en filt över buren? Så har jag gjort med mina olika djur jag haft iallafall!

Zakaraa
0

Jag kör endast med radio på normal ljudnivå och neddragna rullgardiner, gardinerna är mest för hundarna dock. Råttorna bryr dig knappt.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Pladask
0

Ok, känner mig lugnare nu. Tack för era svar och gott nytt år! :)

[mitzylinnea]
1

Har aldrig sett att råttorna bryr sig. Sover som stockar genom nyår varje gång, Jag tror inte att man ska stressa upp sig i onödan :) 

(dock är mina van hund, katt, småbarn, dammsugaren och annat "läskigt" 😃)

Pladask
0

Mina var lite oroliga, dom har inte bott hos mig så länge, därför ville jag göra vad jag kunde för att lugna :)