Ska det vara såhär?
Det här är fjärde natten/tidig morgon jag vaknar av att råttorna bråkar. "Bossen" Merkurius är på minstingen Josef. Helt från ingenstans så bara hoppar han på Josef så dom blir till en boll (alternativt att Josef försöker komma därifrån) och han skriker i högan sky. Vad jag kan se så har där aldrig varit några tydliga bett, ibland små. Merkurius ställer sig på sidan och reser ragg och fnyser, någon gång har han även svans viftat.
Min tredje råtta Apollo (Merkurius bror) är han nästan aldrig på och bråkar med och jag tror att han mer försvarar sig själv, medans Josef kan slänga sig ut från hängmattor bara för att få komma därifrån.
För ungefär en månad sedan så var det likadant, varje natt. Det slutade men nu har det börjat igen. På dagen så är det aldrig såhär, dom sover oftast tillsammans i hängmattor.
Ska det vara såhär?
Mår jättedåligt när jag hör honom skrika på det viset :(
att han går på sidan, reser ragg, fnyser och viftar på svansen är tydliga tecken på aggression, vilket inte låter bra. Jag tycker inte heller det låter bra att han går på den minsta. Hur gamla är dem?
Tyvärr har jag ingen erfarenhet av råttor som är aggressiva mot varandra, så har inga konkreta tips att ge :/
Låter som aggression. Men provocerar minstingen honom något? I så fall kan det vara så att den äldre vill sätta honom på plats.
Annars låter det som överdominans =\ Blir det inte bättre kan kastrering vara ett alternativ. Men jag skulle avvakta och studera dom noggrant innan ett sånt beslut. Om det nu är minstingen som gör något galet, eller är i en "besvärande" ålder. I så fall kommer det gå över av sig själv väldigt snart. (Ibland är det bra att råttor växer fort…)
Men vill också gärna veta hur gamla dom är för att kunna klura mer.
Merkurius är 1 år och 4 månader och Josef är 1 år och 1 månad. Josef gör inte det minsta lilla, han är helt normal. Kan kan ligga och sova i en korg och så kan Merkurius komma dit och hoppa på honom. Som sagt, det är alltid på natten och det kan vara irriterande att få sitta vaken och "vakta" dom och ibland får jag även ta ut Josef då Merkurius inte slutar. Jag vet inte om Merkurius har dåligt psyke. Kan kan ge markerade bett om man sträcker fram fingrarna och han tycker inte om att jag rör honom och skyggar undan. För ungefär en vecka sedan så var båda killarna uppe på buren och min mamma räckte fram en flaska med té åt Josef. Från ingenstans så biter Merkurius henne i tummen så att det går djupa hål på båda sidor. Hans bror Apollo kan ibland också ge markerade bett och ibland inte bli rörd, men annars så är han ganska neutral i det hela. Dom båda kommer dock från en jätteduktig uppfödare som jag träffar ofta. Hos henne så är dom jättegulliga och vill bli kliade. Funkar det annars att sära på dom helt och hållet istället? Då det bara är Josef han är på.
hm, okej.. .då är ju josef inte en bebis längre, och då är det mindre allvarligt. Jag tycker dock fortfarande att det inte låter särskilt bra. Och han skall ju inte bita någon så att man blöder, speciellt inte med vilje. (vissa råttor kan ju missta fingrar för mat, men man märker när det är helt av misstag.)
Kan känner spontant att om det är merkurius som hoppar på josef så hade jag flyttat merkurius till egen bur istället för josef, om man måste.
Eftersom både merkurius och apollo verkar lite sisådär känsliga så kanske det är något ärvt?
du säger att du har kontakt med uppfödaren, vad säger hen? Och har hen sett detta?
Ingen råtta ska behöva vara ensam om den fungerar med vissa andra råttor, så isf tycker jag du ska skaffa en till eller kanske omplacera en istället för att sätta en råtta ensam. Men jag vet inte om det fungerar. Kastrering har ju också fungerat för en del.
Men som sagt är jag inte särskilt bra på det här, har ingen erfarenhet själv utan jag spekulerar bara.
#4 Nej jag ska kontakta henne angående detta. Måste skriva från mina mammas mobil då för det är där vi har kontakt. Har bara inte fått det gjort ännu :) Jag tänkte avvakta lite och se om jag kan hitta två han ungar. Har haft kontakt med en annan uppfödare då vi vill ha honor också, men tänkte annars om vi kunde ta hanar och sätta ihop med Josef. Vill inte sära på Apollo och Merkurius då dom som sagt är syskon och dom funkar jättebra tillsammans :) Har funderat på kastrering också av Merkurius då fågelkliniken i Hjärup är jätteduktiga, men är så himla rädd att han inte ska vakna upp igen..
ja, men det låter bra, hoppas att det löser sig!
Fågelkliniken är verkligen jättebra, absolut. Så om det blir aktuellt med kastrering så är det ju där det är bäst att vara vad jag vet. Själv har jag hört om i princip bara lyckade kastreringar, så om han är frisk i övrigt skulle jag nog säga att det kommer gå bra. Men jag förstår din oro.
En till fundering, om det är en plötslig beteendeförändring från merkurius sida, och de har fungerat ihop förut, kanske merkurius är sjuk eller har ont? En tripp till veterinären eller att låta någon kunnig kolla igenom honom kanske kunde vara en god idé?
#6 Jag var hos Fågelkliniken förra veckan och fick Stronghold mot skabbkvalster. Så om det hade varit något fel hade hon nog märkt det :) Jag fick hem dom i Juli-Augusti för att deras förra ägare inte kunde ha kvar dom. Och Merkurius har hållt på så här hela hela tiden med bara små undantag på några dagar/vecka.
#7 aah, okej, fick du hem allihop, eller bara någon av dem?
För om josef är ny, så kan det vara orsaken, för introducering av vuxna hanar kan vara lite knepigare än med bebisar eller honor har jag hört.
#8 Nej jag fick hem allihopa :) Men har pratat med mamma och vi ska nog köra på kastrering endån :)
#9 okej, hoppas att det löser sig efter det!
skriv gärna här och berätta, alltid bra att veta och lära sig. Sedan är det ju kul och höra hur det går :)