Diarré
Märkte nyss att det var kladdigt på vissa ställen i buren och när jag tar upp ena råttan så är han helt ner bajsad i rumpan och pungen. Jag tog bort filtbitarna som blivit drabbade och så och tvättade av min råtta. Håller honom en kort stund i knäet efter att jag torkat honom och då lyckas han bajsa ner mig också. Vet inte alls vad jag ska göra eller hur jag kan hjälpa honom med att försöka bota det. Jag har haft de i ca 3 månader så något med foderbyte är det inte. Och andra råttan mår prima och har inte diarré. Så snälla hjälp..
Harley och Charlie
Vad ger du för färskföda? Något nytt på den fronten?
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Nej det jag brukar välja mellan när de får färskföda är: gurka, majs, knäckebröd, cornflakes, räkor, sånna all bran flingor, havregryn är vad jag kommer på just nu att jag brukar ge de och det brukar aldrig vara några konstigheter alls
Harley och Charlie
Har han ätit något konstigt? eller han någon annan gett honom något?
Nej han har inte ätit något konstigt alls och ingen annan har gett honom något vad jag vet. Skulle någon annan ge de något så händer det alltid när jag har de ute när jag är vid de andra familjemedlemmarna. Då ser jag ju vad de ger de och vad som är okej att ge de. Men sen vet jag inte om de kan bli nervösa så de blir dåliga i magen av mycket skrik och sånt eftersom jag har två störiga småsyskon som skriker väldigt ofta och sen brukar de alltid springa in i mitt rum där jag har råttorna och så kan de skrika om jag säger till de att gå.
Harley och Charlie
Gurka är i stort sett bara vatten och majs kan vara svårsmält (bröd och cornflakes innehåller mycket socker)
Det kan vara så att det inte varit tillräckligt med näring i födan och därför inte kunnat binda sig som det ska och därför blivit löst.
Du vet kanske själv att man kan bli dålig i magen om man äter mycket socker och vatten så jag skulle försöka byta ut till annan mer näringsfylld mat.
Stress kan vara en bidragande faktor men jag tror det hänger mycket på kost.
Kom på att de brukar få ärtor också och ibland får de köttfärs och så. Ja jag ska ändra så gott jag kan. De torrfodret de har nu är Rat Nature utblandat med lite hundtorrfoder, och resterna jag hade i förpackningen av rat & mouse complete
Harley och Charlie
Stackaren har bajsat ner lite här och var i buren, inte lätt att vara djur och ha diarré :/ Blir att städa lite snabbt och så, inget tips för vad som är bra att äta för råttor som har diarré ?
Harley och Charlie
#7 kokt ris brukar ges till barn som har diarré så borde fungera även för råttor som är ganska lika oss människor.
Broccoli är också en bra föda, mycket näring i det.
Lade in lite färsk broccoli och hoppas det förbättrar hans mage, ska koka ris också och prova, läste om att blåbär också kunde vara hjälpande, värt att prova?
Harley och Charlie
#9 Ja blåbär ska ju också vara bra vit förstoppningar och de innehåller mycket antioxidanter
kokte ris nu och så blandade jag i blåbär och lite broccoli och gav till de båda så de fick en riktig "kur" av milda saker typ :P
Harley och Charlie
Håller tummarna :)
Gott nytt råttår! :)
Jaa hans mage har blivit betydligt bättre :D städa rent hela buren innan och så, blev ju bara en snabbstädning igår.
Harley och Charlie
Jaa hans mage har blivit betydligt bättre :D städa rent hela buren innan och så, blev ju bara en snabbstädning igår.
Harley och Charlie