Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 957 ggr
Twixet
0

AKUT! Blöder i/runt örat ?

Vaknade idag och min ena råtta hade massa blod runt sitt ena öra pch det var massor runt om i buren. Jag har ringt till djurkliniker men de har inga tider och den som kan råttor var inte där. Hon verkar må bra för övringt förutom att hon försöker klia på det. Jag är verkligen livrädd just nu, någon som upplevt likande?

Saffran0Spice
1

Hur ser det ut i örat?
Sitter det något i det?
Kan någonting stuckit/fastnat i örat?
Ser du någon ohyra eller smuts som skulle kunna klia?

Finns det någonting i buren som är trasigt eller inte ser ut som normalt som kan ha orsakat detta?

Twixet
0

Ser inget i örat förutom torkat blod. Är för mycket blod för att man ska kunna se ett möjligt sår och hon vägrar låta mig torka av det. Inget i buren som jag kan veta

Saffran0Spice
1

#2 Ok, har han kamrater?
Ingen av dem har blod i ansiktet eller liknande som kan tyda på att de slagits tex?

Jag skulle gissa på att antingen har något rivit, bitit, stuckit eller skurit din råtta i örat. Alt att någonting hamnat i örat, ex ett strå eller hår som gjort att råttan kliat och försökt få bort det som irriterade.

Har du någon distriktsveterinär eller större veterinärsklinik i närheten?
Eller kanske någon privatpraktiserande du kan gå till?

Hoppas allt går bra för er och att ni snabbt får hjälp🌺

Bill&Bull
0

#2 du kan inte skölja av det istället under rinnande vatten om du inte får torka, just för att se lite bättre och få bort blodrester?

||My Love For Animals Is Immortal||

Twixet
0

#3 Hon har en vän, de brukar leka/bråka då och då så är väl lite orolig att det kan vara det, men håller dom undan nu under tiden. Det finns en veterinär men som sagt så har de inga tider idag. #4 de är väldigt anti vatten men jag ska göra ett försök!

Zolah
0

En gång så hade en av mina killar kliat sig i örat för hårt så att han hade börjat blöda lite, då fuktade jag en bomulls tuss och rengjorde för att kunna se var blodet kom ifrån

Twixet
0

#6 blev av med det värsta men ska försöka testa det!

mieeow
0

Är det mycket blod inuti örat? i så fall kanske det kommer därifrån? 

Om det är inflammation/infektion brukar det lukta illa, vet dock inte om det brukar blöda då. Men du kan ju testa att lukta på örat för att känna om det luktar normalt eller inte.  

Kanske du kan ta en bild? :)

Zolah
0

vad ser du? kommer det innifrån eller ett sår?

Twixet
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär såg det ut innan jag tvättade det. Nu är det bara hårt torkat blod under örat där jag misstänker att ett sår är

Liz85
1

Min erfarenhet av bett runt örat (fast taggmöss då) är att bett som de får av burkompisar i öronregionen brukar hamna precis bakom eller under ytterörat. Nu kan ju förstås din råtta ha kliat sig extra hårt av någon anledning och rivit upp ett sår eller så ligger det någon annan anledning bakom. Det behöver ej vara skapat av en burkompis.

Ofta brukar det läka bra av sig själv men då har jag hållit koll på både djur och sår och rengjort det varje dag samt låtit parveln bo i en bur med "extra snäll inredning" = låg risk att riva upp det under några dagar. Har dessutom  haft en handduk som bottenmaterial istället för flis/spån just för att inte bottenmaterialet ska fastna i såret och smutsa ned det.

Twixet
0

#11 tack för tipsen! Alltid att bara rengöra med vattn eller?

Liz85
0

Varsågod. :) Ja, jag har bara använt vatten.

Zolah
0

går ju att göra koksalts lösning också för att få bort bakterier