Operera eller inte
Min kära Hassel opererade bort en plommon-stor tumör för ett år sedan, i januari. Nu har jag precis upptäckt att hon har en ny stor vid halsen/bröstet, det har växt lika fort som den förra.
Frågan är nu om jag borde operera eller inte… Hon är två år gammal, fortfarande väääldigt pigg och nyfiken, finns inte direkt någon skillnad på henne nu och för ett år sedan. Då hade hon inga problem med att sövas iom att hon var pigg och i bra form och mådde prima bara någon dag efter en så stor operation, men jag oroar mig att hon inte kommer klara det en gång till…
Men sedan är det ju att den sitter vid halsen, kan tänka mig att andra alternativet att låta den växa istället kan bli smärtsamt för henne och det är ju inget alternativ egentligen 😕 Jag förlorade Yellow till ålder 2 månader sedan och Rebel till myco en vecka sedan, så nu är det bara Hassel och Cinnamon kvar…
Någon här som har erfarenhet i att operera gamla råttor?
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
Jag har tyvärr ingen erfarenhet av att operera gamla råttor.
Men det är väl som du skriver, att du får fundera på hur stor risken är att hon får komplikationer, både från operation och om hon skulle ha den kvar. Och vilket alternativ som ger bäst chans till ett bra liv.
En tumör i sig gör ju inte ont, utan det beror på var den sitter. Jag har hört, vet inte hur pass det stämmer, att om de har en tumör så finns det risk att de har flera. Och om detta är den andre denna råttan har så verkar hon ha rätt stor benägenhet att få tumörer. Jag funderar på om det kanske är stor risk att hon får flera efter att hon opererat bort denna? finns ju risk för tumörer inuti kroppen också, som inte syns..
Det är svårt det där.. Kanske kan du ta henne till en veterinär, få henne undersökt och fråga vad de rekommenderar, och sedan ta ett beslut efter det? De kan ju även uppskatta om placeringen av tumören stör, och kanske om en operation är lätt eller svår att genomföra.
Lycka till!