Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 453 ggr
Rödluvan
0

Orolig nybliven råttägare

Jag hämtade mina första råttor  den 25: dec i år. Det är två jättemysiga systrar på nio veckor. Har en ganska hög voljär som bur åt dem och fram till idag har de bara varit på det översta hyllplanet men idag flyttade jag ner matskålen till mittenplanet. Båda två gick ner och nosade runt sen gick ena upp igen men den andra gick ner till botten sen upp till mitten och nu är hon på botten igen, hon har varit där halva dagen, det finns bara filt på golvet men inget annat intressant och jag börjar bli orolig om något är fel 😕 Tacksam för svar!

EmilJ
0

Kan vara att flytten fortfarande hänger lite luften,  har du något hus eller något att gömma sig i på bottnen?

Så länge hon går upp  äter och dricker, är det nog lugnt. Kan även hända att det är hennes nuvarande nattcykel, så hon vill bara ligga och sova!

Totiandbianca
0

Om hon inte verkar må dåligt så tror jag inte det. Om du menar att det var konstigt att hon inte la sig i ett hus så är det ingen fara🙂 mina ligger också på andra ställen i sitt hus… En gång låg båda två på ett tomt hyllplan [fans såklart burunderlag😃] och sov vs monsterknastrade😂.  Själv var jag lite snopen  då dom precis fått nytt bomateriall🤪.

Rödluvan
0

Kan ställa ner en sputnik på botten, det är bara det att de låg alltid tillsammans i ett hus och nu är de så långt ifrån varandra de kan komma.

[EvelinaL]
2

När jag fick mina råttor hängde den ena i ett litet hus och den andra bakom toalådan och gick bara ut för att dricka och äta i nästan en vecka så jag skulle säga att det är normalt att de är lite stirriga i början och håller sig till ett ställe. Om några dagar kommer de nog börja utforska mer.

Rödluvan
0

Mkay, tack!