Råttor iFokus

Råttor

Etikettannonsering
Läst 821 ggr
sextiosju
5

Ensam råtthona, (adoptera?) EDIT!

Hej! Jag hoppas ni kan hjälpa mig med ett problem jag har, är helt ny här :) Jag är nu i 1 vecka råttvakt åt min systerdotter som har en hona som heter Nellie, hon har haft henne i ungefär 4 månader tror jag. Problemen förutom det uppenbara att hon är ensam är att min systerdotter är rädd för henne, att hon ska bitas (vilket hon aldrig har gjort, hon nafsar bara på naglar) så min systerdotter tar aldrig ut henne, min syster kanske gör det en gång i veckan.. Så hon är väldigt skygg och rädd för alla ljud och håller sig mest i sitt hus. Jag tar ut henne varje dag och låter henne springa men jag tycker så synd om henne och mår dåligt över hur dåligt hon har det. Jag hade gärna skaffat en till och behållit dem men jag är tyvärr allergisk.. Så jag undrar om någon vill adoptera henne till sin egna råttfamilj? Vi bor i Göteborg så runt omkring här, kan även tänka mig köra en bit sålänge hon får det bra. Skickar gärna bild om intresset finns, hon är svårt att få bild på just nu. Frågor? Ställ dem gärna. Tacksam för hjälp :) /Frida

EDIT!!!

Jag hittar inget sätt att ta bort annonsen på, för jag la ut den utan att prata med min syster för jag var så arg och tycker så synd om Nellie.

Men tydligen har min systerdotter lovat att ta ute henne varje dag nu och verkligen försöka, jag berättade för min syster om lagen att en måste ha minst 2 råttor men hon sket i det, ååh blir så jävla frustrerad!

Jag ska prata allvar med min systerdotter när hon kommer hem och kan förhoppningsvis aktivera denna adoptionen igen då det är synd om Nellie att vara ensam.

Förlåt för detta. Och om någon ver hur en tar bort ett inlägg så säg gärna till :)

pellepojken
1

Jättefint av dig att engagera dig i råttistjejen så hon kommer till ett hem med kompisar där hon får det bra. Toppen   🙂

JenniferSoderberg
1

Om hon inte vill ge bort sin vän kan du ju köpa en till åt henne? (:

Råttan behöver inte vara själv och din systerdotter får behålla sin vän och får dessutom en ny!
Eller berätta för din syster vad som är bäst för råttan, då jag antar att din systerdotter är under 18 är det ju din syster som förälder som har ansvaret om råttan. (:

Zakaraa
1

TS, om din systerdotter vill ha kvar råttan trots hennes lilla rädsla så rekommenderar jag att det införskaffas en kompis (eftersom de enl. lag ska bo minst i par) från en seriös uppfödare som tar fram lugna och mjuka individer (som verkligen jobbar för mjukhet vill säga), om inte en bebis så en äldre hona som kan fostra Nellie och tillsammans med systerdottern visa N. att hon inte behöver vara rädd :)

På så sätt kommer systerdottern lära sig med den nya råttan att de är snälla och genom det lära sig att även Nellie är snäll, bara lite osäker och nagel-glad :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

sextiosju
1

Jag har berättat allt detta för min syster, om lagen och allting men hon bara ignonerar det och menar "varför säljer zoot i så fall bara 1 råtta?" och hon säger att hon inte ska skaffa en ny heller. Min systerdotter är 11år men min syster tar inte direkt ansvar, blir så arg på henne. Men ska som sagt prata med min systerdotter istället å hoppas hon väljer det som är rätt för Nellie. Tack för alla svar, så himla trevligt forum :)

JenniferSoderberg
0

Du kan säga att Zooaffärer sällan vet vad som är bäst, eller ens står i lagen. :/
Råttor ska ha minst en vän, om inte råttan i fråga är aggressiv, vilket jag förstått att den inte är. (: