Tumörer - Hjälp snälla
Lina, mamma till 11 råttungar blev bara ca 6 månader gammal.
Hon gick nyligen bort i sitt nya hem på grund av att hon plötsligt fått snabbväxande, elakartade tumörer i magen. En stor, och flera andra knölar. Hon blev även galen, så det är troligt att hon även fick en i hjärnan, men detta är inte bekräftat, men hennes personlighetsförändring tyder på det. Tidsförloppet var oerhört snabbt från (utåt sett åtminstone) helt frisk till sjuk, endast ett par dagar tog det.
Föräldrarna är syskon.
Bakgrund: (Skriver detta så ingen tror detta är någon annans fel än djuraffären de kommer ifrån)
En person köper 2st bröder från en djuraffär.
Den ena brodern visar sig vara en syster, och 12 råttungar föds.
Ägaren har inte möjlighet att ha mamma och bebisar, och familjen får flytta hem hem till mig tills de är gamla nog att flytta.
Jag är extremt ledsen över vad som hände Lina, och samtidigt även extremt orolig över alla 11 ungars framtid.
1. Hur ser riskerna ut att barnen drabbas av tumörer? Enligt er erfarenhet, kunskap, teoretisk gissning, eller rentav i %?
2. Om detta var juvertumörer, hur ser riskerna ut för flickorna då?
Skulle flickorna kunna undgå riskerna om de steriliserades, eller hur är det med detta?
Och om det var juvertömrer, hur ser det då ut för pojkarna ? "Skonas de", eller har de lika stor risk att få andra tumörer?
Då jag aldrig intresserat mig för genetik tidigare och aldrig vill starta egen uppfödning, så är min kunskap väldigt begränsad i detta ämne.
Jag hoppas kunniga personer kan och vill hjälpa mig att reda ut detta. 😢
Det enda jag vet är att tumörer kan vara genetiska, men många honor får det endå, sterelisering brukar dra ner på risken av tumörer mycket, vissa sidor säger att det är från hela 70 procent (vanlig procent hos honor, säkert större risk när genetiken är sålig) till bara 4, men det är bara vad jag har läst, men ja, det ska kunna hjälpa om fallet är så illa.