Hur vanligt är plötsligt bråk?
Mellan hanar, hur många procent blir plötsligt agressiva? Mina är ju fortfarande ganska unga, men bara undrar, och om det är hormoner som får råttan att bråka, hjälper kastrering?
Om det är hormoner så hjälper kastrering utan tvekan 🙂
Men det kan man aldrig helt säkert veta förstås förrän efter kastreringen, men uppstår problemen när hanen är mellan cirka 4-10 månader gammal så är det väldigt troligt att det är just hormonerna.
Totalt har jag haft 13st hanar genom åren. (Inklusive de jag har idag)
2st är för unga ännu, så räknar bort dom i listan under.
2st har kastrerats med utmärkt resultat.
1 levde som ensamråtta nästan hela livet (Borde ha testat kastrering. Var en av mina första råttor, och visste inte bättre helt enkelt. Aggressiv mot råttor)
1 ska kastreras efter jul och nyår. (Lever som ensamråtta idag eftersom han är oerhört aggressiv mot andra råttor.)
1 blev aggressiv och bitsk under tonåren, men det gick snabbt över av sig själv, och problemen återkom aldrig under hans 2åriga liv.
Övriga 6 hade 0 problem hela livet.
Ett annat exempel är en väns råttor, 5st hanar, och ingen av dom fick eller har fått hormonproblem.
Men jag tror att de allra flesta problemen beror på hormoner.
Den första hanen jag kastrerade var FRUKTANSVÄRD. Bets, fräste, attackerade och högg de hårdaste han kunde (Både människor och råttor.) Alla jag pratade med sa att han måste ha något fel i huvudet. Även veterinären för ytterst tveksam till att kastrering skulle hjälpa. Ingen vågade gå nära honom, eller ens hans bur, eftersom han började fräsa så fort någon kom inom 1-2 meters avstånd.
1 månad tog det innan hormonerna lagt sig, och han blev lika snäll och trevlig som vilken annan råtta som helst, och kunde flytta ihop med 2st hanar igen.
Den andra var jag snabbare med att kastrera, eftersom problemen förvärrades så snabbt. Haft honom sen han var 8 veckor gammal, och alltid varit en extremt busig och sprallig kille. Sen började han bete sig macho. Sov inte i hängmattor längre t.ex, sov endast på golv … Både i buren och i lägenheten. Burrade upp sig. Sen började han bita och hugga mig. Och när han en dag bet båda sina vänner riktigt illa satte jag honom i en egen bur och bokade tid bums. För honom tog det bara 2 veckor innan han var sitt gamla vanliga busiga, spralliga jag igen 🙂
Har bara 2st exempel själv, men den ena var extrem, och den andra inom ramen för hur det brukar se ut när hormonerna går över styr.