Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 779 ggr
emk
1

Råtthanar som bråkar

Våra två råttbröder (ca ½ år) har länge busbråkat men också sovit i en hög och haft det mysigt. De har verkat trivas ihop. För ett par dagar sedan skadade den ena benet  (och äter nu antiinflammatoriskt). Någon gång har de sovit lugnt ihop sedan dess men för det mesta måste vi hålla i sär dem för den friska råttan bara bråkar med den skadade. De är om något gosigare nu än tidigare båda två. Veterinären säger att man kanske kan behöva kastrera dem. Någon som har tips/erfarenheter/ reflektioner?

Mymlan&Vifs
0

Min kompis hade två råttbröder som var i precis samma situation. Ena råttan blev biten i tassen så att det blödde. 😕
Men hon kastrerade dem aldrig, utan höll dem separerade när de inte var under uppsikt. De rastades samtidigt och åt samtidigt. Bråken gick över senare när tonårshormonerna slutat spöka. 🙂

[EvelinaL]
0

Detta är vell rätt vanligt i den åldern. När mina råttpojkar var i den åldern så utmanade den ena råttan alfahane-rollen väldigt mycket och de kunde bråka rejält inte så att någon blev skadad men jag fick sära på dom för stunden och säga till dom på skarpen. Det gick över på ca 2 månader för mig men det kan ju vara väldigt individuellt hur råttorna är. Jag tycker det som 1 beskriver låter bra, tror det kommer gå över med tiden.