Annons:
Etikettartiklar
Läst 12618 ggr
mikeiko
2013-09-08 19:05

Vad är löp och vad innebär det?

Många av er har säkert varit med om att era honor med jämna mellanrum beter sig lite annorlunda. Är man ny en råttägare kan man ibland tro att det är något fel på honan, när hon i själva verket bara löper! Här nedan kan du läsa om varför honan löper och vanliga beteenden i samband med löp. Bild, video och text av :')

Foto: Empisen

Varför löper honor?

Råtthonor och andra däggdjur brunstar eller löper, under vissa perioder av året. Större däggdjur brunstar med längre mellanrum än mindre djur, som till exempel råttor. Detta beror oftast på djurets livslängd och hur snabbt det måste kunna föra sina gener vidare. Råtthonor löper i genomsnitt var 3:e till 5:e dag. Löptiden är individuell, men brukar pågå under några timmar upp till ett halvt dygn. Honan löper då hon kan bli dräktig. Det är oftast endast under denna tid som honan är intresserad av hanen, och har man planerat att ta en kull så ska man sätta ihop hanen och honan när honan löper. Dock är det viktigt att läsa på extra mycket om man ska ta en kull.

Hur ser man att en hona löper?

När en hona löper kan de antingen visa en massa tecken på det, eller inga alls. Det är inget fel på din hona om hon inte visar några tecken. 

Några vanliga tecken är:

  • Öronvift - Honan viftar snabbt på öronen, ofta i samband med att hon vibrerar.

  • Vibrerar - Honan vibrerar i hela kroppen, detta kan för den ovane misstolkas som att hon "darrar".

  • Svankar - Honan böjer ryggen nedåt och trycker upp rumpan i luften.

  • Fartfylld - hoppig, skuttig, sprättig och springer omkring 

  • Allmänt energisk - eller "spattig"

Ett annat vanligt tecken är att en av de andra honorna rider, "juckar", på honan som löper. Detta är helt normalt. Honor i samma flock kan även löpa samtidigt. Om du kollar på råttans underliv så kan du se att det oftast är lite lilaaktigt och öppet. 

Honor kan även bli sura och tvära när de löper, mot dig och- eller burkompisar.

Foto: Calypso & Nike

Har råttor mens, och kommer de in i klimakteriet?

Råttor får inte mens eller flytningar när de löper. Har din råtta "mens" eller ett rött slem från underlivet så är det snarare troligast en livmoderinflammation. Ta då råttan till veterinären genast!

Råttor kommer in i "klimakteriet", men det är omöjligt att veta när. Så sätt aldrig ihop en okastrerad hane med en hona, för man vet aldrig säkert om honan fortfarande kan bli dräktig eller ej. Tecken på att honan löper kan avta med åldern och till slut kanske hon inte visar några alls. Men det betyder alltså inte nödvändigtvis att hon slutat löpa.  

Måste jag göra något speciellt när honan löper?

Nej det behöver du inte. Det är bara att ta hand om henne som vanligt.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
:')
2013-10-02 17:44
#6

Puttar upp den bland trådarna (:

Annons:
Zolah
2013-10-02 18:19
#7

det ska inte behövas då den finns på artiklarna och på första sidan :)

:')
2013-10-02 18:20
#8

Okejdå 😉

Mskristina
2013-10-08 10:58
#9

Aha, tack för info! Jag har anat, men inte varit säker på varför mina tjejer ibland är på varandra lite extra.

Har även märkt att min yngsta tjej Lilla My på 3½ månad är mer på de andra, lätt provokativ, än vad de äldre tjejerna på 7 månader, någonsin varit mot varandra, än mot henne. Gissar på personlighet och att hon som äldre tonåring och senare införlivad i flocken testar sin plats hos de unga vuxna.

Först går Lilla My på någon av de andra, som oftast lägger sig och låter henne putsa eller bara trycka tass mot kropp, men sen efter de båda är på egen tass igen, så blir Lilla My nedbrottad och putsad eller tasstryckt av den som just lagt sig. 

Det ser helt normalt, inga överljud eller grov aggressivitet från någon. 

Nyfiken att höra mer från er som haft fler råttor i en längre tid, om i det här fallet honors sociala beteenden och utvecklingsfaser.

Snälla skriv och berätta!

Glada hälsningar från Lilla My, Mysan och Pysans matte

:')
2013-10-09 15:59
#10

#9 Så är det hos mig med, min yngsta gör precis som du beskriver!

Pladask
2014-12-21 23:54
#11

Vid vilken ålder brukar de löpa första gången? Kan de vara mer trötta/arga innan löp?

Zakaraa
2014-12-21 23:59
#12

#11 Råttor blir könsmogna runt 5 veckors ålder och kan bli dräktiga redan då så allt från 4-4½vecka och uppåt.
Eftersom de är så unga så brukar det mer vara överdrivet bus och ingen vila :P

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Upp till toppen
Annons: