Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 2798 ggr
[mitzylinnea]
9

dryga kommentarer...

Varför förstår aldrig folk? Jag har förståelse för att äldre människor ser ner på råttor då dom faktiskt har varit skadedjur för dom. Men när man sitter hos veterinären och väntar på att få avliva sin älskade lilla råtta, de dyker upp en man med en pudel under armen och tittar på hunden, på råttan, på hunden igen o säger sen: "Vill du ha middag?". De är så otrevligt o ohyfsat tycker jag! Jag blev irriterad men är för feg för att säga ifrån så ja började klia o klappa min råtta och blängde ut mannen och hunden, ända tills ja såg dem försvinna i bilen. Ja började tänka på hur de skulle vara om de va tvärt om. Ja kommer fram till han: "en hund! Ska ja köra över den?". Jag har INGET emot hundar då vi har en själv men de är ju faktiskt samma sak. Skämta om att ha ihjäl de djuret man älskar mest?! FY! Hur tycker ni? Som sagt så tycker ja att de är otrevligt, nästan lite snobbigt och faktiskt väldigt drygt. Hur kan dom veta vilekn tid ja lägger på mina djur? Hur vet han hur mucket ja tycker om dem? Hur vet han hur en råtta beteer sig? Hur vet han hur det faktiskt ÄR att ha ett så fantastiskt husdjur? Motivera era svar o skriv inte "tass", bokmärk istället! De gör man på den blåa linjen under eller över rubriken tror jag. Min dröm vore nog att ändra människans syn på råttor överlag, tänk va dom missar!

imsuchadiva
6

Tyvärr är de så bland många djur. Hästar tx ska ligga på mackan, "inte leka med maten" osv. Varför folk är så puckade förstår jag inte…

Shalin
2

Nej men fy så tråkigt att du fick en sådan kommentar. Särskilt när du sitter där och är så ledsen. En sån jäkla kommentar vill man inte ha i minnet. Det är tillräckligt hemskt att råttan ens ska avlivas. 

Vissa förstår inte det här med smådjur. Synd du inte vågade säga något till honom. Men jag vet hur många gånger som helst då man borde sagt ditten och datten till folk. Tyvärr kommer man på det sen. Förstår inte hur han kunde säga något så olämpligt. Han kunde behållit den kommentaren för sig själv!

Zakaraa
3

Kommentaren du fick av personen är ett skämt vi kör hemma - i FAMILJEN där vi vet att det bara är vår råa humor.

Jag förstår dig verkligen om att du inte vågade svara på idioten, jag är lika pga min fobi. Men ibland  händer det, även om det är sällan, att jag blir så extremt förbannad att jag svarar och det tar bort flinet de har på läpparna ganska snabbt när jag väl öppnar munnen och svarar tillbaka med exakt lika rå kommentarer.

Ofta när jag bara "råkar höra" personer som sett mina djur pratar skit sinsemellan brukar jag ta av mig min yttertröja och vända ryggen till så min skuldra är väl synlig - där min tatuering av en råtta sitter. Det brukar också få tyst på dem, haha 😂

Tyvärr är det vanligt med folk som inte kan hålla sin käft i ens närvaro, de kan få snacka så mycket skit de vill om råttor men de ska f. inte göra det framför en person som sitter med sin råtta, ännu mindre hos veterinären.

Det är väldigt svårt att "övertala" folk att råttor inte är helvetets avkommor men vissa kan man "omvända". Är det någon random person som jag troligtvis aldrig kommer träffa igen så tar jag bara och vänder dövörat till så gott det går.
Är det däremot personer man måste träffa ofta så brukar man kunna få in lite förnuft i skallen på dem så man får Lite respekt i alla fall och inte delger sin åsikt på ett fult sätt när man är i närheten. Att de pratar om att de inte tycker om råttor och tar upp anledning varför har jag absolut ingenting emot (ofta kan man då även sticka hål på de myter de tror på 👍) för alla har rätt att ha en egen åsikt men när man nedvärderar någon pga deras åsikter är det en helt annan femma.

Har en person i min nära "krets" som avskyr mina djur, varje gång denna person kommer innanför dörrarna så får jag höra kommentaren att det "luktar illa", trots att det är helt nystädat och inte luktar ett dugg (förutom burdjurs-lukten som man aldrig kommer ifrån) och "har du råttor kvar" (i den ton som översätter "har du inte fått nog av de där äckliga skadedjuren"). Jag har gett upp på denna person då jag aldrig kan nå fram så jag har helt enkelt brutit kontakten helt med denne men tyvärr måste jag stå ut då min familj också har en relation med denne. Jag lämnar inte rummet när denne är här, denne förtjänar inte min närvaro.
(eftersom jag är så offentlig online försöker jag vara liiite anonym när det handlar om 'närstående' därav "denne" :P)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

[mitzylinnea]
0

Ja. Ja tyckte att de va väldigt onödigt… håller med om hästarna oxå då ja även har häst. Folk verkar inte heller fatta att de är nöt och flösk kött som används som pålägg eller till hamburgare heller… vissa borde på en stämpel i pannan märkt "idiot"…

[mitzylinnea]
2

O denna veterinär scen hände IGÅR! :( så ja kommer ju alltid komma ihåg de och så är man ju redan ledsen som sagt men blir bara mer ledsen när man vet att folk värderar mitt husdjur som sopor… bara för att råttor finns vilt och faktiskt är utomordentliga skadedjur om dom så vill, så betyder de inte att mina är de. O sen får ja ofta frågan: "har dom nån sjukdom?" Jo men de är klart dom har! Den här har pest och den andra rabies ditt ägg! De är även därför ja myser med dom dagligen för att ja gillar ju sjuka djur… -_- haha man blir mörkrädd ibland..

Zakaraa
2

#4 Så du menar att bara för att en person äter något som du personligen inte äter så är man en idiot?

Jag jobbar med hästar men är även uppväxt med hästkött, gör det mig till en idiot?

Världen över äts det djur som vi i Sverige kan tycka låter hemskt, råttor exempelvis äts i vissa länder, men har vi rätten att kalla dem Idiot för det? För att man har en annan kultur?

imsuchadiva
0

#4 hästkött används mer än vad man tror..

[Diddit]
0

håller med dig, får höra sånt i skolan och av min pappa osv. jag blir vansinnig, och tolererar inte att någon säger så om mina råttor.

Va inte tyst när någon säger något sånt, visa dom att dig kan man inte bete sig hur som helt, lite respekt får man väl ändå ha.

knutteknop
1

Jag brukar jämföra med gatuhundar och vildhundar i andra länder där dom klassas som skadedjur och sen fråga dom ifall min (eller kanske deras) hund är skadedjur? Jag kanske tar det steget längre och "skämtar" om att läggs ut hundgift i deras hus eller nått, precis som dom skämtar om råttgift.. Nej fy, jag kräver inte att alla ska gilla råttor men lite respekt kan dom väl ha tycker man.

Myrtorpets Möss och Kaniner

Nindrea
1

Oftast när jag fått kommentarer om råddisarna så har det varit ren okunskap, mycket "de gör ju inte så mycket bra saker, de bara förstör och är äckliga" och då brukar jag informera om alla trevliga saker med dem C: oftast så brukar folk då omvärdera, speciellt om man frågar om de vill klappa dem också xD sen så vill jag ge kudos till barn som brukar vara ganska fördomsfria och alltid intresserade! Då måste man bara övertyga föräldrarna också xP

JenniferSoderberg
2

En som jobbar åt min pappa sa: Men va, har du råttorna kvar? I en ton som faktiskt inte var allt för otrevlig, i varav pappa svarar: Jo, de har hon, men jag börjar bli lite kattsugen.. GRRR, pappa fick sig ett attans ord efter det!

Botta
2

Min råtta har precis utvecklat en tumör. Fick följande kommentar på jobbet "Men råttor är la inte dyra eller? Avliva den och skaffa en ny bara!" Försöker tänka mig hur någon skulle reagera om man sa så om deras katt. Jag höll dock inte tyst utan bad min kollega knipa käft istället.

R4ttus
3

Jag har oftast fått motsatt reaktion faktiskt =) Folk har blivit nyfikna och förundrade.

Speciellt barn. Jag har jobbat på 2st skolor med barn mellan 6-10 år, och väldigt många barn bad mig berätta om råttorna varje dag. De roligaste historierna ville vissa höra om och om igen.

Lärarna brukade hälsa på mig genom att fråga "Hur är det med råttorna idag då?" när jag mötte dem i korridorer osv 😃

Samma sak när jag åker buss till veterinären med transportburen. Då händer det ibland att någon nyfiken person sätter sig bredvid mig och frågar vad för djur jag har där i. När jag sagt "råtta" har det ibland blivit förvåning, men sen bara nyfikenhet.

Zakaraa
5

#13 Det är (var) vanligt för mig när jag åker tåg med råttorna :P
Fick frågan en gång om det var katter jag hade i transportburen (katt-transport) trots att råttorna hade nosarna utstuckna ur gallret x)

Tåget är nog det ställe där jag fått mest uppskattade och nyfikna blickar o kommentarer. Beroende på vilka råttor jag hade med mig så fick folk även hälsa och hålla i dem :) Har jag då även kommit från en utställning och haft rosett med mig så har det lockat Ännu fler positiva personer som blir jätteförvånade när man talar om att man kan tävla i agility och rally lydnad med råttor, haha.

Jag hade också e lärare på gymnasiet som alltid började med att fråga hur det var med råttorna och hon tycker inte ens särskilt mycket om dem :P (idag blir hon spammad av råttbilder eftersom jag har henne som vän på facebook, haha!)

Mymlan&Vifs
2

Jag har fått mycket okunniga kommentarer och framförallt aggressiva kommentarer. En kollega som är rädd för råttor kom med förslaget att jag borde "döda de små jävlarna," vilket jag inte tog till mig av eftersom han är min kollega, men det var fortfarande väldigt onödigt sagt. Min pappa vågar inte komma på besök heller, utan han fryser vid tröskeln och tittar in försiktigt innan han lunkar hem igen. :P
Det mest frustrerande för mig har varit när vänner och familjemedlemmar försökt lägga sig i mina beslut att skaffa fler råttor. De kan inte påverka mitt beslut och det är inte så att jag känner mig personligt kränkt eler så, men det är sjukt synd att sådana söta rackare kan vara så hatade utan någon logisk anledning.

Mymlan&Vifs
2

Något av det mest uppmuntrande jag har varit med om var när jag hörde en liten tjej på tåget prata om att hon skulle skaffa råttor. Det blev att hon, jag, och min kompis pratade om allt som är bra med råttor, medan hennes föräldrar höll tyst i sedvanlig ordning; kanske nickade de instämmande nån gång. Det syntes i alla fall att det var en familj med god inställning mot råttor vilken i min erfarenhet inte är så vanligt.

Hon var inte mycket äldre än 10 år och hade ändå mycket bättre koll på råttor än de flesta vuxna. 🙂

siso
2

Om jag hade fått en sån kommentar i ett väntrum hos veterinären hade jag blivit fullkomligt VANSINNIG!!!! Det är inte ens en dryg kommentar, det är ta mig fan kränkande och oerhört sårande! Blir förbannad bara jag tänker på det. GAH

[mitzylinnea]
1

#6 menade inte så. Ja menar att dom ska inte börja babbla i saker dom egentligen inte vet något om, o i dom flesta fall vet dom men säger så för att provocera och djävlas. De är de ja stör mig på! Folk får ha vilken religion och kultur dom vill, så länge dom inte ned värderar mina djur när jag är i närheten. Mina djur är lixom mitg allt…

Melissa V
4

Fått många positiva kommentarer när jag reser med råttorna. Har väl vart nån enstaka gång en spydig kommentar kommit. Värst var när jag pluggade för ett par år sedan. Varje dag i flera veckors tid fick jag höra hur ja kunde få låna katter av andra, att hundarna behövde nåt att "leka med", vilket gift som var effektivast. Tillslut small jag av och gick bananas, svor ordentligt att det är djurplågeri dom håller på att föreslå med mot MINA bebisar. Sa att dom kanske finner ett stort nöje i att se djur lida och plågas men jag är inte lagd åt det hållet att gå igång på sånt så de skule lämna mig och mina fyrbenta barn ifred. Vill de så gärna de plågeri så känner jag flera jägare som nog behöver öva prickskytte på deras djur om de ville. Efter det så nämnde de aldrig nåt igen om liknande. De kunde fråga hur de gick, om det kommit några bebisar men aldrig igen plågerifrågor. Och många bad om ursäkt då dom inte ens tänkt så (inget jag ens idag godtog som ursäkt)

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

panini
0

Att min familj och släkt säger saker om mina råttor kan jag till viss del acceptera, bara det inte går för långt. Men att en främling kommer fram och säger något nedvärderande om mina djur skulle jag aldrig acceptera. Dom vet inget om hur mycket tid, pengar och kärlek jag lägger på mina djur så då kan dom lika bra hålla klaffen!

sessi
1

folk kommer alltid med dumma kommentarer. men jag har slutat bry mig om vad folk säger. jag accepterar folks val av husdjur .jag har en kompis som har en boa vid namn Berndt och jag skulle aldrig falla mig in och säga dumma saker om Berndt ,

jag brukar få höra att jag har gratis kattmat eftersom jag både har råttor och katter.

imsuchadiva
0

Å vadå gratis kattmat? Råttor är nog fasiken dyrare än kattmat ;)

Zakaraa
1

#22 Beror lite på vart råttorna kommer ifrån. Ormmats-uppfödare tar inte mycket för sina djur (förvånansvärt billigt i jämförelse med uppfödardjur) Om man inte lägger vikt i hälsa, ålder osv (jobba för råttans bästa) så är det väldigt billigt att föda upp tyvärr :/ Och billig uppfödning ger billiga djur.

But I see your point

[[Mellebelle]]
0

haha påtal om dryga kommentarer så var jag och två jobbarkompisar vid bussarna o väntade på att dom skulle komma ikväll. Ena av dom tog upp mina råttor sen sa den andra direkt 'uuuuusch! alltså jag kan inte stå brevid dig förlåt!' sen endå nyfiken som hon var frågde hon hur många jag hade då berättade jag att jag hade 9 och hade en liten uppfödning. Hon frågade hur mycket jag sålde råttorna för och jag började berätta om hur det går till vad folk som köper får med osv. Sen kommer kommentaren 'jag kan betala dig en 100kr för att sen döda den?'  orkade knappt svara på det. Man blir lite less ibland.. :)

Namii
0

Jag har faktiskt aldrig fått dumma kommentarer angående råttorna. Inte ens av äldre människor :D

pellepojken
0

# 0    Det finns mäniskor som är obetänksamma.  Sen finns det alldeles för många egoistiska elaka personer som beter sig så. Nästa gång, så ryt till o säg ifrån.