Hon RÖKER inomhus med råttor? =/
Hej hörni! Jag var i telefon med en väninna som haft råttor ett tag och råkade förstå att hennes kille och hon har börjat röka inomhus nu när det är kallt. Alla gör ju givetvis som de vill, och som gammal feströkare kan jag förstå att man inte vill gå ut i kylan hela tiden.
Men hur som helst: Jag blev lite orolig för de små råttorna som bor i hennes vardagsrum eftersom jag frågade om de röker i samma rum som råttorna och hon svarade "ja, men vi lägger en filt över buren"..
Tar inte de små bebisarna skada av att vistas i ett rökfyllt rum?? 😭
Jag kanske bara är supernojig, men finns det någon som har erfarenheter av detta? Försöker hitta info på nätet då jag skulle vilja upplysa min kompis om att rökning kan vara skadligt för råttisar, men det ser glest ut med information..
Det ska även nämnas att detta inlägg inte är till för att hänga ut någon, jag är mest orolig för de små. =/
nog kan det vara dåligt för dem med andra hands rökning men det är svårt att totalt skydda dem, när jag är hos mina föräldrar har jag dem iafl i ett annat rum då båda mina föräldrar röker en hel del.
hemma hos mig får mina föräldrar gott gå ut eller sitta under fläkten, fläkten då det börjar vara typ 20 minus xD
Men jag tror du inte behöver oroa dig, om dom inte direkt blåser röken in i buren eller har jätte litet vardagsrum så tror jag det är lugnt.
Vädrar dem innan de tar bort filten? Annars gör ju filten inte mycket gott. Röka vid öppet fönster går väl.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Tack, jag blev så orolig när jag hörde att de blir utsatta för rök. Minns när jag själv rökt hemma hos vänner som har katt men röker inomhus, jag brukade alltid be dem ta ut katten ur rummet, för det kändes fel att röka när hon var med. =/
Det är ju givetvis inte mitt ansvar att säga åt folk hur de ska hantera sina djur och vanor, men det värker lite i hjärtat att föreställa sig de små i ett rum med rök.
Kan det kanske vara vettigt att ställa buren på toa eller i en skrubb istället, tänker man..bebisar ska väl inte behöva andas in rök..:(
Mitt ex var rökare och rökte i sitt vardagsrum, när han tog över två råttor från mig 'förbjöd' (bad) jag honom att röka inne, höhö, under tiden jag var där så var det rökfritt i alla fall :) trots att det var Hans lägenhet. 😂
Jag personligen tycker det är extremt dumt att röka i samma rum som djur, oavsett filt eller inte (det hjälper ju oftast inte ens). Jag reagerar själv extremt på rök och med tanke på att råttorn har ännu känsligare luftvägar än vad jag har.
Det är ju svårt för dig att kunna göra likadant men jag tycker att du kan nämna det i alla fall. Passiv rökning är ju inte direkt ofarligt.. man behöver ju inte röka själv för att få problem av rökning. Även röklukten sitter ju kvar väldigt länge, i både kläder och inredning och jag kan inte tänka mig att lukten är särskilt rolig för de små heller.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Precis vad jag tänkte..jag har pratat med henne igen och hon skulle fundera på om de kunde tömma klädskrubben och ställa buren där. En stängd dörr måste ju funka bättre än en tunn filt kan man tycka.
Själv skulle jag aldrig kunna röka i samma rum som de små.
Bebisar ska inte behöva stå ut med tobaksrök. Tycker jag då.
Tycker det låter helt vansinnigt att röka i samma rum som råttisarna. Eftersom råttor har känsliga luftrör osv så känns det väldigt onödigt. Dessutom vet alla idag att passiv rökning inte är ofarligt, tvärtom. För att inte tala om att de får stå ut med röken som i sig är otäck. Det kanske finns något annat rum som de kan röka i?
Jag röker i samma rum som råttorna.
#7 Det är väl inget att vara stolt över. Innan jag skaffade mina älsklingar så rökte jag inomhus ibland på nätterna men nu när jag har dem brevid datorn får jag snällt gå ut om jag nu måste röka. På samma sätt som man ser ner på småbarnsföräldrar som går med vagnen i ena handen och har en cigg i den andra så ska man väl ändå se på att röka inomhus/ i samma rum som ens älsklingar.

Jag blir mest förvånad över att folk faktiskt röker inomhus fortfarande. Men ja, vill man stinka så..
Skynda långsamt så går det fortare.
Samma här, jag förstår det helt enkelt inte..jag röker själv ibland, och ja, det har hänt att man rökt inomhus, men ALDRIG i samma rum som djur eller andra som inte röker.
Nu verkar det som att råttisarna har blivit flyttade till klädskrubben så att en dörr kan stängas om dem när det är någon som röker.
Jag är glad att de inte längre måste vistas i det rummet som det röks i.
Jag skulle då för det första aldrig röka och sedan ALDRIG röka i djurs närhet. För både min, andra människors och djurens hälsa. Jag värdesätter många djur mer än människor. Jag skulle aldrig skada deras hälsa med avsikt, så som man faktiskt gör när man röker. Enligt mitt tycke är det hemskt hur man har samvete till att röka i närhet av där djur finns. Det är ens eget val om man vill röka. Men att utsätta andra för dålig hälsa anser jag som respektlöst. Men det är MINA åsikter.

#11 Håller med. Vill man förstöra sin egen hälsa så varsågod men det ska inte drabba andra.
Skynda långsamt så går det fortare.
Min man röker ute på balkongen, men han kelar ibland med våra djur. Jag har sagt till honom ett flertal gånger med att inte kela med våra djur när han just har rökt. Han glömmer bort det, men sen så går han och tvättar sina händer, men det stinker i vilket fall som helst. Tycker inte heller att man röker. Jag har rökt förut (feströkt), men jag slutade när min hälsa och min mage reagerade på det. Jag är inte stolt över det, men nu var det mer än två år senast.
#8 kan inte dra mig till minnes att jag varken skröt eller sa att jag va stolt. Jag endast konstaterade det. Kan jag röda under köksfläkt när barn finns i rummet SP klarar nog råttor det också dock.
#14 Ja du kan röka under köksfläkten när barn är i rummet och dem överlever, men om du tänker på hur skadligt cigaretter är för en vuxen människokropp kan du då förstå hur det kan skada barnen som är i samma rum? cancer mycket mer… inget kul.