Rengöra fågelbur?
Hej :)
Min kompis funderar på att köpa en begagnad fågelbur till sina kommande råttor och hon undrar om hon måste göra rent den med något speciellt först eller om det räcker med grönsåpa?
Jag skulle absolut införskaffa desinfektionsmedel.
Går att köpa på Granngården bland annat. En liten påse med ett pulver som man blandar ut med vatten och sprayar på. Virkon S heter produkten. (oftast finns den lappen med bruksanvisningen (för mått osv) ligga bredvid så man inte missar att ta en sådan, den infon finns inte längre på påsen som det gjorde tidigare)
Jag sprayar Allt jag köper oavsett om det är begagnat eller nytt. Även nya produkter kan komma i kontakt med konstigheter på lagret.
Vissa kan tycka det är onödigt men jag tar hellre en extra vända med sprayen än att åka på något dumt.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Ok, tack! :D
Kanske är fel ställe att fråga detta men… Hur städar man buren när man bara ska göra rent den? Måste man gå ut och skölja varje gång eller räcker det att skölja i tex dusch/badkar?
#3 När jag tvättar använder jag alltid grönsåpa och en disksvamp ch diskborste oavsett om det är en bur eller inredning..
Jag tvättar burar i vår yttepyttelilla dusch (vårt badrum är Extremt litet xD) och inredningen i ett stort handfat i tvättstugan.
Har man däremot varmvatten ute så funkar det bra även det. Själv har jag bara kallvatten ute och det rengör inte lika bra, varmvatten ska det vara. 👍
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Jag lägger all inredning i vårt badkar, spolar på varmt vatten och tex "piss off" för att sedan rengöra varje del var för sig med en disksvamp/tvättsvamp :)