Bakbenssvaghet och bur
Jag har en dam som är nyss fyllda 2 år jag hoppas jag kan få tips om. Hon har nämligen väldigt fort blivit bakbenssvag och hon kan knappt klättra på gallret alls längre utan ramlar ner. När hon ska hoppa bär inte benen utan hon ramlar ner. Men hon verkar inte förstå detta utan klättrar ändå på gallret trots att hon inte klarar av det. Min flock består av henne plus 5 andra i åldrarna 1 månad-2 år. Men det är bara hon som är svag i benen. De andra klättrar omkring. Jag står i valet och kvalet om hon ska få flytta in i en mindre och lägre bur. På torsdag ska jag hem till pappa och då skulle jag kunna hämta den. Men då är frågan vem som ska flytta in där med henne. Den andra som är näst efter henne i ålder fyller 2 år i April. Men hon är lite lätt överviktig och om hon inte ens längre behöver klättra för maten så tror jag att hon bara kommer bli ännu fetare. De andra ungråttorna är alldeles för klättgalna för att trivas i en mindre och lägre bur. Och hur blir flocken om hon flyttar ut? Hon är flockens trygghet och ledare. De bor i en RS och jag har stegar och liknande. Men jag kan inte tvinga henne att använda dessa. Om hon ändå ska bo kvar i den stora buren, hur kan man göra så att hon inte faller och gör sig illa? Hängmattor överallt? Andra tips? Är rädd att hon kommer göra sig illa en dag. Speciellt orolig är jag då jag ska åka bort under 4 dagar i jul och inte kan "ha koll". Hur skulle ni göra?