Honey, Marten, Devil osv
Jag skulle vilja se bilder på vilka nya färger som dykt upp i råttvärlden de senaste 5 åren. Och vilket locus ligger de på?
Finns graphite fortfarande, eller har den försvunnit? Minns att det bara fanns ett fåtal individer med denna färg.
De färger de skriver i rubriken, Honey och Marten ligger på C-lokus.
Devil finns det ingen variant som heter utan det är mer ett smeknamn för Marten = "red eyed devil/rödögd djävul".
Graphite finns men är ovanligt, osäker på om det finns några i Sv just nu.
Du kan se bilder på alla varianter via Varianttråden som finns under "Vanliga råttfrågor" (aktuellt just nu)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Arinella's/Grodan har ännu graphite. Ende som avlar i sv och utbudet av bärare är dåligt. Tror inte det blir så många födda pga det.
Som sagt. Honey ligger på c lokus. Är en agouti baserad färg. Ende stället jag hittar färgen under det namne och den färgen är i finland. kan va att de satt ett nytt namn på en färg som heter något annat på andra håll.
Jag hittar inga genkoder till honey och osäker på vad det exakt är. Vet dock den finns både helfärgad med/utan teckning och som honey point.
Orginal marten är svartbaserad. Men som siames osv. Så kan en marten komma i de flesta färger teckningar och pointer. Mest vad jag läst. Inte sett så många varianter. Mest vanlig svart och rödögd, siames, burmes och marten agouti(silver agouti) Det är dessa vi har mest av i sverige.
Men nya varianter lär dyka upp snart om de som avlar vidare nu blandar in andra färger.. Om det nu stämmer att marten kan få de flesta färger.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Min honey från Brisby's. De är lite pissgula/smuttsiga i utseendet. Svarta ögon. Samt hennes dotter en honey point. Dock var hon inte så lätt fotad sist, inte så tydligt kort. Ännu lite ljus, kommer bli mörkare med åldern om jag går efter hur det var med hennes mor.

Här kommer en bild på en burmesemarten.
#2 Tack för dina förklaringar. Lite klokare blev jag.
Föder Brisbys upp än !? Åh någon brisbys har jag aldrig haft men alltid tyckt om P sen min älsklingsråtta gosade in sig i hennes barm på en utställning och Ps enda kommentar var "underbar". Vet inte vem som myste mest den gången 😃
#7 hon bör ännu hålla på. inte hört något annat iaf. men hon har ju inge hemsida osv eller hänger på forum. enklast att ringa och fråga, eller skriva på hennes fb.