Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 631 ggr
[kerstinthemilklover]
0

Lättstädat råttboende?

I ungefär nio års tid har jag varit råttägare till flera fina individer. Det har blivit mycket städning genom åren.

Jag planerar att skaffa större boende och att bli råttägare igen. Men jag tycker att städning av traditionella burar är väldigt krävande. Och att det är svårt att få bort lukt. Men jag vill ändå ha en flock råttor då jag upptäckt att de mår bättre av att bo många tillsammans.

Så jag tänker planera bättre denna gången.

Finns det någon som har tips och ideer på hur man kan få till ett bra lättstädat råttrum?

För jag har läst om burar och städning i Vanliga råttfrågor. Jag vill ju ha en lättstädad bur eller ett lättstädat råttrum så att man kan bli av med all lukt.

Det får gärna vare tips och ideer i form av drömmar. För jag vill att jag och råttorna får det så bra som möjligt i framtiden.

Candela
0

Såg en smart idé, som visserligen var för hamsterburar. Där var botten i buren utdragbar (tänk dig som en byrålåda). Så när man ska städa botten behöver man inte plocka av överdelen på buret och greja, utan drar bara ut lådan.

[kerstinthemilklover]
1

Det är ju bra om man smidigt kan städa burbotten.

Jag tänker att det kanske också kan vara fint med en golvbrunn så att man kan skölja av gallret från urin.
Egentligen tänker jag att det vore smidigt att ha en råttbur som är byggd som en spolbar pissoar. man trycker på en knapp och sedan är det rent. Får se till att få riktigt tama råttor så att de kan vara ute samtidigt som buren torkar.  Det hela är fortfarande på drömstadiet.