HJÄLP!! BEBISAR :O
hejsan!
när jag vakna i morse efter toabesök osv kommer jag ut i hallen och hör små pip ljud som jag kände igen men tänkte de är bara jag som inbillar mig men kollade i alla fall in i buren och jo minsann där ligger ett par rosa bebisar och jag i chock och fattar inget börjar leta fram min gamla bur och gör vid den och sätter in bebisarna och två honor som tillbringade all sin tid med dom..
men jag fattar inte hur gick detta till :O dom har inte varit med några hannar :O
skickar in bild för jag är orolig för bebisarna jag ser inget tydligt mjölkband på dom :/
Jag ser mjölkband på dem.
If you fight love, you're always a loser
Jag tycker de ser ut att ha ätit :) Så låt dem vara ifred du så ordnar det nog upp sig. Men är du säker på att de två honorna verkligen är honor då?
#3 okej ja då avvaktar jag =) tyckte inte alla hade men ja man oroar sig oftast lite för mycket :P
#4 okej vad bra =) jadå de är jag =)
har ju både hannar och honor men dom är ju inte tillsammans =/ hade en oplanerad kull föra året då min ena hona och hanne rymde och ja där kom 5 mirakel men denna gånger fattar jag inte hur det har gått till :/ ingen har rymt
Och det är inte ens jul, märkligt ;) Lycka till med de små överraskningsbebisarna, och mysteriet med jungfrufödseln! Hur länge har du haft råttorna? Har du hannar också?
#6 jag har haft 4 av dom i nästan 1 år varav 2 hannar och 2 honor och 5 av dom sen september som är födda här från en tjyvparning

Vet du vem av honorna som är mamman??
nej jag vet inte riktigt =/ bägge tyder på att dom är mammor till dom men det är bara den ena som ligger mest med bebisarna :/ ska jag ta foto på deras magar?

ja gör det… det borde vara den som är mest med bebisarna.
det var väll du som hade vildråttor? De kan inte vara den då?
Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!
#13 nej jag har inga vildråttor

Jag säger samma som du.
Vet inte hur din bur ser ut, men om du har ganska bred gallerbredd kan honan mycket väl klämt sig igenom och tagit sig till hanarna den lille slinkan ;)
#15 vad bra =) har tagit ut belle nu så Cornelia och bebisarna får vara ensamma och ostörda så nu är de ut och handla en massa gott till Cornelia =)
#16 jag har en FT som jag delat på två har gjort ett eget tak på den som där inte finns ett gallertak så det blir väl som två furret XL?
#18 FT har rätt bred gallerbredd om jag inte minns fel, liiite mer än vanliga burar. En liten hona kan säkert klämma sig igenom…
…Du kanske ska börja smått fundera om du kanske borde byta bur?
#16 men det skulle inte alls förvåna mig att hon gjort något sådant hon är ganska liten i sig själv och en j*vel på att hitta på duma förbjudna saker :P
#19 ja jag får göra det nu :/ vill inte ha fler överraskningar
#20 Haha, ja du ser xD Kolla på en bur med tätare galler ^^ Skadar ju inte att prova. Jenny tex är ju nästan lika stor som en del av FT och har mycket tätare galler.
#22 ja jag får kolla upp olika burar =D eller så kanske jag kan sätta nät runt burarna? kanske inte så snyggt men säkrare kanske?
när ska man börja väga bebisarna?
Hoppsan! Tassar :)
Where you invest your love
you invest your life
Tass :D
Men hade du inte märkt att hon blev rund om magen då? :O
Nämen ojdå! Förstår du blev chockad! :-)
Bor du hemma hos föräldrar& har småsyskon? Tänkte om det fanns en risk att något/några småsyskon plockat ut hanar& honor tillsammans?
Har berättats tidigare på RiF, om kullar som blivit till efter att småsyskon eller barn har tagit ut honor& hanar samtidigt& låtit dem"leka".
Hoppas allting går bra för mamman& de små! :-)
#26 nej de är just det jag inte märkt eller tänkt på :O
vägde henne för ett par dagar sedan för dom skulle få stronghold märkte då att hon vägde mer än hon brukar men jag tänkte inte mer på de sen tänkte inte att hon kunde vara dräktig haha
#27 nej jag bor med min sambo och inga barn här inte bara våra väldigt många djur just nu :P
ja det blev en fin överraskning är ju ändå bara för mysigt med dessa små liven men inget jag var bered på bara skulle dyka upp så där mitt i allt.
nu blir de till att säkra och dona så de inte händer fler gånger =)
ja jag hoppas också allt går bra med bebisarna och mamma hon är jätte duktig med dom hon myser ner sig hos dom och bara ligger där om man inte går fram till buren då vill hon gärna visa upp sina underbara bebisar =)
*Tass! :)
Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!
Åh så söta :) Tass
3 bebisar har gått bort :( tror jag får stödmata dom :(
Är du säker på att du har rätt mamma i buren? Den med mat i.
#34 jag har försökt med alla ingen tar an dom förutom Cornelia :/ jag har stödmatat dom nu hoppas dom fått i sig lite mat dom var iskalla :( jag hoppas dom klarar sig Cornelia har bäddat ner dom nu och jag hör pip igen hur ofta ska jag stödmata?
Hur ser jag om där är mat eller inte ???:/
Jag tycker inte den där honan ser ut som hon nyss fått ungar, och hennes nips syns nog bara bättre eftersom ungarna har försökt att dia.
Hoppas inte du har satt in fel hona :/
Bara testa att sätta in den andra med innan potentiellt fler ungar dör.
#40 jag hoppas jag inte gjort de kommer aldrig kunna förlåta mig själv :( men varför vill ingen av mina andra honor vara nära dom? jag fotar alla honor jag har jag blir så förvirrad
Försök hitta någon amma åt dem så har de kanske en större chans :)
Håller tummarna för dig 🌺
you invest your life
#42 jag tänkte också på de jag ska försöka hitta.
har försökt att hålla fram en bebis till alla mina honor men dom skiter i bebisarna förutom Cornelia hon blir helt stirrig och vill ha dom direkt och bädda ner dom..
men hur ofta ska jag stödmata tills jag hittat en amma och om jag hittar en amma
Tror det är var 3e timme, eller så var det något annat djur..🤔 Helenaw87 har suttit i en liknande sits som dig, prata med henne!
you invest your life
Bebisarna ser uttorkade ut och jag ser inget mjölkband :/ Försök att få i dem lite mer… och lycka till! 🌺
Låt de råttor som är potentiella mammor vara hos ungarna ifred. De är troligen stressade efter att du flyttat runt på dem.
Ungarna ser inte ut att må bra alls. De börjar få den där grågula tonen döda ungar får. Att de har det varmt, får äta och få bajsa/kissa är livsviktigt. Se till att få i dem lite mer ersättning och massera deras mage och kring könsorganet försiktigt efteråt så att de inte blir förstoppade. Låt ungarna sedan vara där det är varmt, och låt de vuxna råttorna lugna sig i samma bur, så lugnar sig mamman och tar förhoppningsvis tillbaka dem.
#45 jag har matat dom igen och denna gången gick det bättre vet inte om jag stirra mig blind men tyckte jag såg mjölkband å alla och dom blev piggare och gick upp 1 g var =) bilder kommer =)
#46 hade dom två jag misstänker vara mamma till bebisarna i samma bur ett par timmar men när jag kom tillbaka ligger Cornelia vid bebisarna och värmer dom medans belle låg en bra bit därifrån jag försökte mata dom och de gick relativt bra sen sköter Cornelia kiss och bajsandet
Hm om det finns ett mjölkband är det väldigt svagt…
#52 så fort min riktiga kamera är laddad ska jag ta nya foto på dom och jag hoppas att dom får i sig mat det ser så ut i alla fall.
#44 jag hittar ingen som heter Helenaw87 :/
#52 dom måste väl fått i sig något eftersom dom gick upp 1 g?
Några ser ju ut att vara fyllda med nånting iaf, men mjölkband brukar vara vita och gå upp nästan på ryggen.
ja jag vet det :/oh vad ska jag göra? :( dom har fått mer energi i alla fall det piper och har sig i buren så något måste dom fått i sig eller?
Om du har de två honorna som båda är potentiella mammor, tillsammans med bebisarna, och försöker stödmata lite grann för säkerhetsskull så borde det gå bra. någon av dem är ju mamman och har mjölk, förhoppningsvis så får dem dia.
tror det är bra att inte störa allt för mycket heller… men jag är ingen expert så jag vet inte.
behöver du råd kanske du kan ringa eller maila någon veterinär eller agrias telefonveterinär/rådgivning :)
Lycka till!
och förresten, vad stödmatar du med? viktigt att det blir rätt!
#57 ja jag ska göra så över natten och hoppas det blir någon dia men ska även gå upp under natten och stödmata =) stack iväg till djuraffären och köpte kattmjölks ersättning.
Var tredje timme är alldeles för sällan. Första dygnen behöver de mat jätteofta, 2-3 gånger i timmen. Dygnet runt.
ja jag har matat dom hela tiden känns det som. jag ska göra allt för att försöka få dom att överleva har sökt efter ammor men tycks inte finnas någon i närheten :/ men ska få hjälp nu
Var bor du?
repti.net är iof grossister men de är guldgruvor i panik till amma.
men jag håller med ovanstående. det ser ut som de fått bra med mat första bilderna och sämre på senare bilder. tagit rätt hona som mamman?. diar dom något?. Sätt in andra ev mamman eller ihop alla honorna igen och sitt bara tyst för att se på vem som verkar gå till de små, tvätta och dia. Eller tar du de två som kan va mamma och låter de va tillsammans. hellre två honor i samma bur än fel hona utan mjölken.
glöm inte hålla koll på om de verkligen är kissade/bajsade.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#63 i malmö
#64 ska kolla upp det direkt.
ja jag kollar men det är bara en som tar sig an dom och jag ska få besök nu av en före detta uppfödare domeventuellt kan hjälpa mig =D så det kommer nog bli bra hoppas jag iallafall
har läst förut att kattmjölksersättning inte är bra, utan att hundmjölksersättning skall vara bättre. Jag kan ha fel dock. någon som vet?
hoppas det löser sig! :)
#61 ajdå, helt ute och cyklade. Tur att någon som du kommer och ställer tillrätta! 2-3 ggr i timmen alltså! Jo Helenaw87 ska hon heta, hon har tråden om skruttan så sök efter skruttan på rif så borde det komma upp!! Håller tummarna för dig!
you invest your life
#66 jaha okej har bara läst att kattmjölkersättning ska funka men ja jag vet inte får kolla upp det.
#67 okej då gör jag det =) tack
nu har jag haft en tjej över som kollat på bebisarna och hjälpt mig =)
vi fick in dom lite mat så nu finns det lite mjölkband på magen så nu hoppas jag på det bästa och att det fortsätter i den här stilen =)
Tass :3
Jag ser dagarna komma och sen springer dom förbi.
Http://lizzplace.com |
/ Lizette
Har fått tag på en amma så förhoppningsvis överlever bebisarna
Tass!
kan bjuda på en bild på amman och bebisarna =) amman ser exakt likadan ut som Cornelia skillnaden är att Cornelia är dumbo och Angel som jag döpt amman till är toppörad =) fick med 3 av hennes bebisar och det är en väldigt stor skillnad på hennes bebisar och bebisarna här ifrån. men det ser lyckligt ut nu alla bebisarna har sugit sig fast på henne =D så förhoppningsvis blir bebisarna snart stora och starka igen =D fick stödmata dom lite innan dom började söka sig till hennes spenor men jag är så glad över att dom fått en amma som tar hand om dom.
nu är man väldigt trött efter en kämpig natt och dag med försök till stödmatning så gott det gått =D men alla bebisar överlevde natten och hoppas dom överlever denna natten med =D
kommer uppdatera hur det går för bebisarna och Angel =D
och tack alla som hjälpt mig och bebisarna <3 guld värda är ni <3
#73 Va härligt att de löste sig! Amman ser ut som mina 2 tjejer här hemma :P haha
Har hon inte boat eller något än då eller? :)
#73 härligt! Fick du med dig Amman hem till dig? Vart kommer hon ifrån? Hoppas resterande småttingar klarar sig nu!:)
Tass
Behandla andra som du själv vill bli behandlad
åååh vilken tur att det verkar lösa sig, har följt tråden här och jag blev faktiskt varm i kroppen av att höra att det verkar gå vägen =) Lycka till med dom små ! <3
tass
#74 aww ja underbart söta =D
nja jag la in en massa bo material till henne men hon har aldrig haft något att boa med i sitt förra hem så hon la allt över bebisarna och la sig på bomaterialet så jag bestämde mig för att ta ut det mesta och låta henne ha lite bara tills bebisarna fått i sig mat och blivit starkare och orkar ta sig fram =) idag har hon fått en massa toapapper och de la hon fint runt bebisarna och lite under bebisarna =)
#75 ja jag fick med mig amman hem och 3 av hennes bebisar hon är från en reptiluppfödare. ja det hoppas jag med och det ser lyckat ut alla bebisarna har mjölkband förutom en som ännu verkar lite svag men ser att alla ligger hos henne och äter så ska kolla till bebisen som inte fått i sig lika mycket som dom andra. kanske måste stödmata h*n så h*n får lite mer ork och energi till att suga sig fast :)
#77 aww ja jag hoppas det med. var så utslagen igår efter all stödmatning blir inte mycket till sömn då :P men vad gör man inte för att försöka få de små liven att överleva :D men blev så glad när jag fick veta att dom skulle få en amma och att deras chans till överleva var mycket större och de var en sån lättnad :D
#80 där syns det tydliga mjölkband 🙂
#81 ja nu är dom mätta och belåtna =D
stackars små började livet tufft men verkar sluta lyckligt =D
Men så härligt! Håller nu tummarna att allihopa klarar sig, men nu ser de sannerligen mätta ut, och det är en riktigt bra början.❤️
#79 Asså? Men har hemmet innan vart dåligt då eller eftersom hon inte fått boa innan? :/
Bilden tänkte jag på, är de 2 olika kullar med tanke på att dem andra är mindre eller är det jag som inte hänger med nu? :P
#84 Läs #73 där står det att hon fick med de andra bebisarna ;)
#85 haha tack! ;) Men ammans andra bebisar då? om TS bara fick med 3 utav hennes ungar, låter som det är mer i kullen då! :P
#84 dåligt och dåligt hon kommer ju från någon som föder upp råttor som ska bli reptilmat. Dom hade det någorlunda okej faktiskt visa utav hans råttor behöll han som sällskap och hon var en av dom men dom lever ju inte i samma förhållande som dom flesta råttägare tycker råttor ska leva i. Dom hade inget att boa med förutom sågspånet som dom hade som underlag men dom var fina i pälsen och dom var igod form men man kan inte förvänta sig allt för mycket av en som föder upp till reptile. Angel hade ca 10-15 ungar vet inte exakt men de var en hel hög och jag fick bara med mig 3 st
#86 fanns andra honor med mjölk som tar hand om don tills dom blir lite äldre bara tyvärr :/
#87 Okej! Tråkigt att höra att dem blir reptilmat å har sågspån :(
Mina 2 första råttor räddades ifrån att bli orm mat! :) Men jag önskar dig all lycka till och jag sätter en TASS här och följer mer än gärna korvarnas uppväxt! :D
#89 ja det var tråkigt att lämna dom där men jag kunde inget göra :( Ja det ska bli spännande och roligt att se dom växa upp
*tass* och håller tummar jag med!
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Söta är intresserad av att skaffa råttor! Jag ör 11 år har en kanin hane. Mamma tycker inte om dom för deras kala svans så de får väll bli när jag flyttat
#92 ja det är många föräldrar som är så min mamma var och är likadan men när jag bodde hemma så kunde jag övertala min mamma till det mesta och en vacker dag fick jag min första råtta köpt på tropikhuset och kunde inget om råttor så han levde tyvärr ensam hela sitt liv. Men ge inte upp visa att du kan och kommer ta ansvar och visa söta bilder så kanske du lyckas övertala men tänk på det är ett mycket stort ansvar och råttor kräver mycket tid och uppmärksamhet.
94-95 husky roan.. färg vet ja ej
Champagne är min spontana tanke på färgen, förutsatt att ungen har röda ögon, vilket den ser ut att ha. Teckningen är husky, plus blekgenen roan. Champagne husky roan alltså :)
97 är den inte för mörk för att vara champange?
Champagne är det inte. Har en champagne hooded hemma och deras färger är inte alls lika roan vet jag att det är har 3 rons hemma oxå men de är färgen jag går och undrar över. Vet inte vad som finns bekom honom vet bara att mamman är pew
beige?
#100 alltså väldigt svårt han är typ beige blandat med grått av något slag :/
Absolut inte för mörk för att vara champagne. Beige är den inte då de ska ha mörka rubinögon, nästintill svarta, vilket denna inte har.
Här har du en något äldre champagne striped roan att jämföra med http://www.lauraspetportraits.co.uk/blog-pics/eepersday12e.jpg

Jag tycker att de ser ut att kunna vara siamese husky roan :)
Verkar gå riktigt bra 🙂
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#106 det går riktigt bra :) alla går upp och har blivit runda små korvar har en som ligger lite efter men är en stark liten kämpe :) försökt stödmata så h*n kommer ikapp men h*n vägrar så det måste väl betyda att hon är mätt och belåten :)
Åh så fina dom är! :D Nu blev man ju väldigt sugen på en bebis… ;)
// Evelina
#108 tack :) ja helt underbart mysigt med bebisar :D vill bara gosa ner mig med dom :D
roan husky ev champange
Siames eller himalya e dom andra 2
#113 hon ser inte ut som en champagne så jag tror inte hon är en champagne :/ Okej mycket möjligt men de återstår och ser med dom två tills dom är lite äldre :)
hon e för mörk ja. ser du ögon färgen? om svart kan det vara begie?
Alla färger varierar i nyans, och det finns både ljusare och mörkare varianter av champagne.🙂 Eftersom ögonen ser ut att vara röda så säger jag fortfarande champagne. Är ögonen däremot rubin så är det annat. Men av bilden i #94 att döma så är hon rödögd.
Det är ju inte omöjligt att hon skulle vara siames, men champagne är mer troligt.
Här har du ett bra exempel på två olika sorters champagne i en och samma kull: https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/527992_3991008887823_928520792_n.jpg
#115 nej hon har inte öppnat ögonen än och jag har j inte haft dessa bebisar hela tiden så jag vet inte :/ #116 ja men hon är inte alls lika dom i färgerna de är de som är skumt har inte sett hennes färg jag tycker hon påminner om en dove men ändå inte

Jag säger fortfarande siames husky roan på den "mörka" . Håll koll på rumpan om det bli pointer, om det nu hinner bli det innan den bleks. :)
De två ljusa däremot är svårare. Antingen PEW (men tycker inte de ser helt vita ut eller?) eller champagne, himmis eller champagne roan. De kan ju redan vara så blekta att man inte ser att de är roan om de nu är champagne roan :)
#118 ja jag ska hålla koll :) Nej riktigt vita är är dom nog inte iallafall inte den ena får kolla dom oxå har inte sett någon rand på dom alls så roan tror jag inte dom är men man vet aldrig. Dom kom hit när dom va ca 1 vecka gamla men såg ingen rand på någon utav dom

#119 De kan vara helt nerblekta redan från början när det gäller så ljusa färger. Men klart att de kan vara väldigt ljusa champagne också :)
Hur går det med de andra?
#120 jo det är sant det återstår bara och se :) Jo det går jätte bra dom växer och blir större :) börjar få lite päls oxå så det känns bra att se dom växa och bli större och starkare :D
Tass :)
Det var nästan ett sen sista inlägget här skrevs.
Åh, skönt dom fått en amma! Hoppas allt går bra, hejar på dig, amman och bebisarna! :D
Detta inlägg är gammalt #124 TS skrev senaste inlägget 29;e Januari! :P
Inte kollar man när det skrevs inte. :P
Jaja, skönt ändå! (;