Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 776 ggr
jenniiie j
0

ensamråtta, klåda, sår

Hej alihop! skulle behövt lite tips och råd här. Har en ensam hane på 1,5 år (han vill vara ensam) som för 3e gången fått någon typ av klåda. Han har ganska stora sår, främst vid öron och nacke men även längre ner på kroppen. Han blir och tunn i pälsen och ganska flottig.. även mycket trött och osocial. Ser inga kryp i pälsen. har tidigare behandlat honom med sådant medel man sätter i nacke på ex katt för ohyra (ungefär halv tub) vilket har hjälpt. Men är det "bra" för honom? Vad kan de vara han har och hur blir jag av med det? Tacksam för svar!

Zakaraa
1

Låter som klassiskt fall av skabb, då är det en tripp till veterinären och få Stronghold utskrivet. En droppe  nacken (på samtliga råttor i flocken om man har flock) i vissa få fall kan man behöva upprepa efter två veckor men det är sällan det behövs. 

http://rattor.ifokus.se/articles/4fdf470bd4ebea0ce00101cd-vsht-ohyra?4d71247db9cb462141046a38-2

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Skogsmongot
0

Jag skulle nog säga alla råttor i hemmet, för även om dom inte bor i flock kan de ju smitta varandra på olika sätt.

Zakaraa
0

#2 Skabb smittar endast via kontakt så det är onödigt att behandla för skabb om de inte varit tillsammans eller på samma yta.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Skogsmongot
0

#3 Okej, tänkte mest på indirekt kontakt som ägare och golv, sen finns de ju de som säger hej till varandra genom galler också :)

mieeow
1

Om det är något som återkommer flera gånger så skulle jag nog också säga att det kan vara bra att behandla alla råttor, för säkerhetsskull. 

Men i vilket fall så behöver han veterinärvård. Och om det är bra för honom, well, han mår inte bra så som han har det nu heller, så medicinen behövs och den ska inte ge några besvär :)