Råttor iFokus

Råttor

Etikettburen-boende-inredning
Läst 4169 ggr
[hejhejhej!]
0

Zoo.se Bromma zoo

Här kommer jag ladda upp bulder och visa hur det ser ut för djuren/råttorna på bromma zoo har det..

Fjordell
0

Lägger en tass här… förväntar mig inget kul.😕

[hejhejhej!]
0

Nej, finns sökert djuraffärer som har MYCKET sämre.. Men råttorna här får ALDRIG komma ut och de informerar inte köparna, har själv köpt hamster därifrån, allt som bör stämma stämmde inte.. Ångrar det så mycket.. Det är klart att jag älskar min hamster, men hon blev tagen allt för tidigt och de sa helt felaktiga saker till oss..

stinus
0

Tass

Regnbågehell is empty. All the demons are hereRegnbåge

mickro
10

Tycker dom har väldigt bra burar och fina djur där. Aldrig sett några dåliga djur. Dessutom så är råttorna där från privata uppfödare. Inte många butiker som har det. Jag fick själv väldigt bra info, dom rekommenderade stor voljär med massor av leksaker och nämnde tom alla leksaker man kan köpa på Ikea. Även att man ska ge färsk mat minst en gång om dagen och gärna blanda eget foder. Men att man kan använda färdiga blandningar som bas. Fick tips hur man ska träna dom och att man gärna ska ha minst tre st då dom är flockdjur. Det gäller bara att man pratar med dom som jobbar på själva djuravdelningen, då det är en stor butik så har alla sitt område fick jag veta. :)

[Linus123]
0

Tass.

Tussaan
0

När jag var där för inte alls länge sen, kollade jag också in råttorna.

Jätte fina i mina ögon, såg inget fel alls heller med deras burar, såg ju ut ungefär som i alla andra djuraffärer. Däremot så var det en dvärghamster som inte alls var kry, flera som reagerade på det och vi tillslut tsm med en annan kvinna, sa det till tjejen som jobbade då. Hon tog ut den för att kolla lite (då en dvärghamster kan vara väldigt hal och lätt att tappa) så tappade hon den :O Men lätthänt det där.. 

MEN! Dom har en egen veterinär! i samma vägg, så dit kom den lillplutten. 

Där stod jag och mamma och muttra "Yeah right, den där nackar dom för dom lägger inte ut några kostnader på en sjuk hamster" Shi fick vi haha, ut kom en veterinär en stund senare för att vaccinera några valpar  :)

Tussaan
1

#4 Ja, dom har ju jätte fina burar där! Köpte min senaste där ifrån, en sådan som har har till mina yngsta, men en aning mindre. 

Det där sista du skrev var ju också väldigt bra att du tog upp, för det stämmer ju helt.

Gäller att man fångar rätt personal. Frågar du någon vid akvaristiken så får du nog kanske inte så mycket info haha.. Dom kan ju sina fiskar :)
Däremot så hade jag nog velat att de hade lite mer personal kring gnagarna då tog väldigt lång tid innan man fick hjälp, och folk lyckades tränga sig hela tiden -.- 
Väldigt störande.. 

Men I Love Bromma Zoo utan tvekan :)

Fjordell
3

TS, hade du några bilder? Jag har nämligen aldrig haft möjlighet att vara in där eftersom jag bor i de norrländska skogarna. Men vore intressant att se. 

Det är tyvärr alltför sällan man ser djuraffärer ha det helt bra åt sina djur. På DM i Luleå tycker jag att tamråttorna har det bra. Lite tomt i burarna, men de har ändå tillräckligt stora burar och så, så det är förstås bra! Men bästa vore ju om helt slutade ta in djur från grossist.

[hejhejhej!]
0

Kommer nog bilder i helgen! Ni verkar ha upplevt det på ett annat sätt än jag, kommer ladda upp bilderna på hur deras djur har det sedan släppa detta.

EmelieSaraViola
0

Min djuraffär som verkligen har superfina burar och kunnig personal på gnagare i allmänhet (dock inte lika pålästa om råttor) har äntligen bytt till pelletsspån och tagit bort höet! Härligt att de läser på och uppdaterar sig! :)

zickan
6

Suttit i råtthjälpen länge. Varit väldigt många råttor som folk vill lämna in som just är köpta på bromma zoo. Så därifrån har man läst mycket. 
Just ohyra i diverse former verkar va mycket vanligt att man åker på som rossel/nysningar osv och de som sagt ifrån har inte fått minsta lilla hjälp. Många har valt att försöka omplacera redan kort efter de köpt pga ovan. Många har valt att omplacera när djuren börjat bitas och slåss med varandra. Och dessa är de vi mest sett av i råtthjälpen vad jag kan komma på nu. 

Själv är jag ingen som normalt köper djur från zoo. Men det händer. Varit på bromma mycket. Speciellt när man bodde ett par år i sthlm. Men ännu aldrig har jag sett några råttor som varit lockande. Varit en del igenkletade ögon, nysningar, rossel, ohyra, sår och jätte stressade. Spån, hö, halm, tråkig enformig mat. Vattenflaskor ofta nere på sista slatten, vilket avslöjar att vattnet inte har bytts på ett tag om djuren är få. Har man frågat något om dom till personalen så brukar det mest resultera i ett - eeeh vaah. 

Men ja de har en stor lokal och ibland lite erbjudanden som är nice.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

ÖrjanLax
7

Det tråkiga på Bromma är ju att dom bor i glasburar, så det finns ju aldrig någon riktig klättermöjlighet, så det känns lite som höjden på burarna bara går till spillo. Plus att dom pga glasburarna är väldigt utsatta för alla barn som kommer och knackar och stör (ja, jag har sett idiotbarn massa gånger, senast igår när jag var där). Sen ja, att dom använder alspån, ger okej mat och har lite bättre koll än dom flesta andra djuraffärer är ju bra, men samtidigt säger det inte direkt så jättemycket eftersom dom flesta djuraffärer verkligen har NOLL koll. :P Men även om dom hade haft en helt underbar felfri djurhållning så är det ju själva principen kring sättet att se på djur som är fel, enligt mig och många andra. Att dom ska behandlas som bara en handelsvara som kan köpas av i stort sett vem som helst och utan någon möjlighet/intresse för affären/grossisten/uppfödaren att följa upp hur det går för råttorna sen (för även om råttorna inte kommer från grossist utan från uppfödare så kan det inte vara en seriös uppfödare, eftersom en seriös uppfödare vill veta hur det går för alla ungar den fött upp, om dom utvecklat någon sjukdom eller beteendeproblem, så man kan arbeta med sina linjer! En djuraffär säljer ju till vem som helst utan några krav på uppdateringar om djuren, så det blir helt omöjligt), samt utan någon som helst möjlighet för dom som köper att få veta något om vad för slags hälsa och temperament som ligger till grund bakom dom råttor som köps.
Önskar att mer information om varför det är bättre att stödja en seriös, engagerad och passionerad uppfödare kunde spridas så att det kom ut till så många som möjligt av dessa människor som lätt kommer in och impulsköper ett burdjur utan att tänka så mycket på det. Och sånt här tror jag måste starta tidigt, i hemmen och i skolor, att lära barn om empati, respekt för djur och att man inte bör impulsköpa någon levande varelse alls (något många vuxna också måste lära sig!)

Lancia
4

Som Råtthjälpare har jag samma erfarenhet som #11 (Zickan). Majoriteten råttor som kommer in till RH från Stockholmsområdet kommer från Bromma Zoo tyvärr.

I övrigt instämmer jag till fullo med #12. Det är sällan hur djuren har det i just djuraffären som är problemet.

#4, jag kanske blandar ihop dig med någon annan med snarlikt namn, men visst var det du som räddade 4 'för gamla' råttor från just Bromma Zoo som du lämnade över till mig sedan? :)

PetQueen
3

Själv har jag blivit informerad om att Råttorna, guldhamstrarna, marsvinen och kaninerna är från privat uppfödare. De andra djuren nämnde personalen inte utom att dvärghamstrarna är 60-70% från Imazo. Sen har jag träffat en av uppfödarna som sålt sina tamråttor genom bromma zoo. H*n verkade ju vara kunnig. Djuren har det faktiskt ganska bra om man jämför med de andra djuraffärerna. Inget kutterspån i någon av burarna, okej mat, leksaker och bra hjul för hamstrarna. Dock bor råttorna i glas burar vilket inte är sådär väldigt bra pga klättermöjligheterna. 

Personalen rekomenderar ganska bra saker, förutom de som inte jobbat där så länge som rekomnderar hamstervadd och hamstersele vilket är fuktansvärt!

Sen känner jag att personalen och föräldrar till barn som sparkar och knackar på glaset får hålla reda på ungarna mer. Blir så j*vla förbannad när de bara låter ungarna hålla på medan de kan gå och handla. Ibland kan man t.om se vuxna människor som knackar och skrattar.. -.-

ber om ursäkt för otroligt rörigt inlägg, är helt dödstrött 😴

🐶 Djur är det bästa som finns 🐱

wintermynta
4

Får jag fråga varför just Bromma Zoo??
För mig är alla zoobutiker i stort sett likadana oavsett om dom har egen "uppfödning" eller från grossist.

[Mathildaqdt]
1

Jag var där för två månader sen och köpte mina två pojkar. Alla i buren verkade pigga och gick omkring. Det var okej mat, det fanns vatten, det fanns saker som hängde i buren som dom kunde klättra upp på. Mina pojkar har aldrig haft något rossel eller mått dåligt efter att jag hämtade (förutom att Max åt kattsand men det var ju från min egen bur). Det jag tycker är väldigt synd är att dom inte har gallerburar och att folk går och knackar på glaset. Men mina pojkar är jättesnälla och jättegosiga :)

Sathalie
0

Tass

Vixifyx
0

tass

madden_79
0

Jag ska dit nu i dagarna, kan oxå fota :)

Sist jag var där för några veckor sedan så fanns de inga råttor dock :)

MetalMii
8

Jag jobbar själv i butik och vi har bytt från gallerburar till terrarium och jag måste säga att det är en ENORM skillnad för djuren när det gäller stress. Förut kunde folk stoppa in fingrarna och störa eller rent av öppna burarna "ja med jag har fött upp hamstrar så jag får öppna och klappa"… 

Nu när de bor i terrarium är de inte alls lika stressade, de vet att ingen kommer åt dem från det hållet. De flesta människor kan ju dessutom läsa och ser skylten som säger att de inte får ta på rutorna, men även om nån knackar så är det sällan djuren reagerar. 

Det är för och nackdelar med båda sätten, men skulle jag starta egen butik skulle jag lätt ha terrarier, skulle nog dessutom ha en markering så man verkligen förstår att det inte är ok att ta på rutorna, vare sig man knackar eller bara flottar ner med sina fingeravtryck.

Sen är ju folk som jobbar i djuraffärer djurnördar precis som alla andra på denna sida. Det är inte direkt nån som söker sig till branschen för att tjäna pengar som folk verkar tro. Jag jobbar deltid och får ut ca 12-13 000/mån. Jag jobbar i butik för att jag älskar djur och det är skitkul att få spendera hela dagarna med djur och folk som liksom jag också älskar djur.

Har aldrig varit på Bromma Zoo så jag har inget att tillägga i den diskussionen.

MissFake17
0

Min kompis bar ut mig från bromma för att jag ville rädda alla stackare som satt i glasbur :P tycker inte om zooaffärer som tar in djur i väntan på köpare då är det bättre som en del har att man får "beställa" så fixar dom :)

[hejhejhej!]
1

Deras sköldpaddor och Kampfiskar är ju skandal kan jag säga.. Sköldpaddor, säkert 30 stycken i en jätteliten bur, som de förväntas ska bli sålda på några dagar! Och tjugo döda Kampfiskar i jättesmå akvarier utan pump! Det är dåligt att djuren i djuraffär inte har samma lagar som privat djur, vissa djur bor i djuraffär hela livet ju!:( Och stackars djur som inte kan råför att de föds i djuraffär eller hemma, ändå ska de få bo i jättesmå burar och vanvårdas.

Tussaan
1

Det där med att kampfiskarna bor i jätte små akvarium håller jag med om, får plats typ en liten kabomba där i liksom! och ingen pump. Sant, vet att jag regagerade på det också då när vi var där.

[hejhejhej!]
1

#19 vart inget besök för mig, kan inte du fota istället? Kampfiskarna, råttorna, sköldpaddorna som pressas upp på land och ligger i klumpar för att de inte får plats..?:) Skulle vara jätte snällt verkligen!!:D

madden_79
0

Det kan jag ordna, ska dit och köpa kattsand imorgon eller på söndag. 🙂

Är det ok att fota utan att fråga? Så de inte blir sura tänkte jag 🤓

Lamina
1

Så länge det inte uttryckligen är förbjudet att fota så får man fota. Dvs, finns det en skylt där det står att du inte får fota, eller om du blir tillsagd, så får du inte. Har du inte blivit tillsagd så är det fritt fram. Här en bra artikel om vad man får och inte får fotografera: http://www.fotosidan.se/cldoc/vad-far-man-fotografera.htm "…Däremot kan du förbjudas fotografera på privat område. Exempel på detta kan vara i någons hem, på en restaurang, i en butik, i ett köpcenter, på Scandinavium, på en nattklubb, på ett museum, på en skola, i en fabrik och så vidare. Den som har nyttjanderätten till en fastighet har rätt att ställa krav på dig för att du skall få vara där. Ett av de kraven kan vara att du inte får fotografera. … Alltså kan du förbjudas fotografera på en konsert, men, och detta är viktigt, du måste ha fått reda på att det är fotograferingsförbud via skyltar eller text på biljetten. Det kan också hända att vakten säger till dig ”ledsen men du får inte ta några bilder här”. Då är det bara att lyda eller lämna lokalen. Fram tills det tydligt framgått att det är fotograferingsförbud så är det inget fotograferingsförbud!"

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

kigon
0

#25 Jag har fotat med mobil i många djuraffärer utan att fråga, om de har sett mig så har de inte kommenterat 🤪

Har sett bilder någonstans på hur deras fiskar har det, samt tråden på akvariefisk ifokus… Nej, det är absolut ingen sida jag vill stödja tills de ändrar på detta. Väldigt synd dock då de har ett av de bästa med att bland-beställa hem färskfoder till katt/hund…

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

madden_79
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu kommer de lite bilder. Hade min pappa väntandes utanför i bilen så sprang i stort sett igenom affären och tog bilderna i farten. Kan ta lite bättre nästa gång jag är där! 🙂 ( fick bild på råttor, guldhamster och dvärghamster, fisk hann jag ej med :)

Tyckte dock att både råttor och hamstrar såg ut att ha de bra, fast lite små råttakvarium får man nog säga. Alla hade vatten och mat, de har ju så mycket personal där så sånt verkar de kunna sköta bra 🙂
Råttorna var svåra att se då de hade både rör och hus att gömma sig i, men de lilla jag såg så var de sockersöta och man blir ju alltid sugen på att ta med sig en liten hem. Är så himla rädd för sjukdomar bara så titta men inte köpa räcker för mig. 😃

Ingen annan som har någon djuraffär med råttor o kan lägga upp bilder?

Jag var på upplandsväsby arken zoo och där satt de i en hamsterbur, detta var ca 1 år sedan 😢 Anmärkte detta till personalen som bara fnös och sa att de gick utmärkt att ha dem så…

madden_79
2

bild 2

ShitGoose
0

#28 Senast jag var på Arken zoo i Väsby och kikade på råttorna, 2-3 månader sedan, så hade dem en väldigt stor bur.

Medarbetare på Sphynx iFokus

LeeKnow
3

Vet inte mycket om råttor men tycker burarna ser helt ok ut? Kanske lite för lite klättermöjligheter? 

(Det är väl råttor som gillar att klättra? :))

Lamina
4

Ja, domdär burarna är några av dom bästa jag sett på en djuraffär.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

madden_79
0

Nu har jag varit i zooaffären igen, denna gången var råttorna framme så jag lyckades få några kort på dem 😃

Ps, den ljusa råttan, vad skulle ni säga att den är för färg? Vit med en rand över ryggen som var ljus beige med en blå ton. Har tagit korten genom rutan utan blixt så de är väl inte de bästa bilderna 🙂

madden_79
0

bild 2 ( kan ej ha flera bilder i samma inlägg 🤐

madden_79
0

bild 3

madden_79
0

bild 4

madden_79
0

bild 5

nniikaa
0

synd att djuraffärer gör som de gör, de borde inte få sälja djur och borde förbättra sina sortiment.

Örebro djuraffär hade åtminstone råttor från en privat uppfödare som även jobbade där och informerade väldigt bra, frågade oroligt om man hade en stor bur med flera hyllplan, gav bra tips och så. Sa direkt att man inte ska ha kutterspån i buren.

Engdahl
0

#32 var det på bra zoo i örebro? För sist jag var där ock kolla (skulle köpa grejer åt akvarium) så hade dom massa hö i burarna samt att en hona högg åt min sambos finger när hon kom fram (han trodde hon bara ville nosa lite)

nniikaa
0

Ja oj? Var inte där och hämtade dem själv. Illa.

Lamina
1

#39 Dendär frågan val inte riktad till mig egentligen? Jag har aldrig varit där…

//Lamina

Engdahl
0

Oj nej skrev fel nummer. Förlåt :)

[ariella77]
0

Finns både bra och dåliga Zoo-affärer. Jag har turen att bo närmast en bra. Han som driver den (ej kedja) har egen uppfödning av möss och han har en privat uppfödare när det gäller råttor. Bra information och han använder endast aspspån i alla sina burar. Råttorna bor i en gallerbur av större modell högt upp på en hylla så inga nyfikna kunder kan störa dem. Terrariumen är låsta. Personalen brukar även ha en råtta på axeln när de är i butiken, utom när de är vid ormarna. 

Jag har även besökt dåliga djuraffärer och på ett ställe fick jag svaret: nä råttor och möss har vi inte! De luktar så illa och så bits de!! Djurens vänner i min förra hemstad fick en djuraffär stängd pga de misskötte sina djur där. Eller snarare tog hand om dem på ett bristfälligt sätt. De såg inte skillnad på hona och hane utan utgick efter det som stod på buren. Djuren var stressade och ohanterade.

nniikaa
1

På djurkompaniet i Linköping får man inte gå in till djuren utan personal, pluspoäng. (:

madden_79
0

Åh jag var inne i bromma i veckan för att en kompis skulle köpa fågel, fanns ett par större råttor i glasburen man kunde se. när vi fick gå in bakom och titta på fåglarna satt de en massa råttbebisar i en liten hamsterbur, jag frågade varför och tjejen som var där visste inte men dom hade suttit där i ett par veckor sa hon 😢

[Kamillah]
0

#45 Jag har pratat med dem om det, och det är för att de var så små när de kom in och de vill att de ska växa på sig lite innan de säljer dem. De fick in dem för ca 2 veckor sedan.

madden_79
0

#46 Okej, om de vill att de ska växa på sig så borde de ju få sitta i en bur som är lite större än en dunabur för dväghamster kan man ju tycka…