Råttor iFokus

Råttor

Etiketttävlingar-quiz-undersökningar
Läst 2436 ggr
zickan
0

Quiz: C lokus

Fick litet ryck igen tack vare Diddit och Zakaraa.  Får bli en quiz på de som förknippas med c-lokus. 
C-lokus ibland kallad även för albino locus. 
Kan va så snäll och varna på att jag har lagt in lite snubbeltrådar för att man ska få fundera lite mer. Se om jag lyckas eller varit för snäll 😉

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[VampireGirlElvira]1
0

Blä. 7/20 rätt. Vad dåligt lite jag kan om råttornas raser och färg. XP

[Mathildaqdt]
0

12/20 rätt ^^

Cochon
0

8/20 :P 

Fast känenr mig ganska nöjd på tanke på att jga inte kan något om råttfärger. :P

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

panini
1

9/20 Är faktiskt ganska nöjd :)

zickan
1

Men denna quiz är lite svårare. Inte ens jag kan hur alla pointer ser ut mer än de färger jag normalt har. Och som jag även sa, försökte göra det lite svårare med svårare alternativ osv.

mieeow
1

Ja, denna var svår! fick 10/20 :)

zickan
0

#6 fast det är lite kul att den inte är allt för lätt. Dock försökte jag byta ut en bild nu, men det gick inte så bra. 
MIssade i natt att bilden på honey point tjejen inte är så tydlig i vad hon är. Så det var verkligen en svår fråga som nog bara några få kommer få rätt på pga öronen  utan att gissa.

Siames/himalayan har mörkare färg/point även på öron. Och tassar/svans om det inte är en tecknad som eubk osv. Färgen blir även tydligare med åldern. Så den bilden ber jag om ursäkt för.

mieeow
0

ja, det blir absolut roligare med lite utmaning :) Insåg att jag verkligen bara är säker på vissa teckningar och färger haha

isabella93
0

13/20 (Om man räknar med sista frågan :))

Point-färgerna var nog de svåraste att se skillnad på.

Velinga1984
1

11/20 , för himla nöjd då jag inte ens visste att vissa färger fanns. Dessutom inte ägt råttor på flera år 😃

JoySurrender
0

Honey? Luuuuurigt.

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

zickan
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja det var lite snubbeltråd som sagt. Det som var meningen. Kul när man gör så folk får tänka lite mer och kanske lära sig något nytt.
Tror inte sverige har tagit in så mycket av honey, varav jag använde den benämningen som står på stamtavlan. Vet inte om det är satt nått mer svenskt namn som typ honung. 

Honey är en c-lokus variant på agouti sidan. Svartögd pissgul/smuttsig i utseendet. Håller ännu på att lära mig mer själv. Finns så dåligt med information. Verkar va som med andra varianterna på det lokuset. Blir bättre med åldern. Min äldre var ljusare som yngre, nu är hon riktigt fin mörkt creme/ljusgul färgad.  Eller mer som en blek svartögd amber. 
Verkar inte ha så bra bilder som visar färgen bra. Brisbys honung är även en riktig lortgris. Skulle behöva ett ordentligt bad innan man tar fram kamerna.

mieeow
0

haha ja, råttan i #12 ser mest smutsig ut, men det är alltså färgteckningen som gör det?

Fjordell
0

Inte min grej riktigt, men 18/20 är jag helt klart nöjd med😃

zickan
1

#13 ja både och. Färger ser ut så men hon är även en lortgris. Sitter mitt i maten och sover på toalådan. Inte fina fröken där inte.

LunaJMS
0

9/20 XD SVÅÅÅÅRT var det! Men kul! :3

Dramatik
0

19/20

Kul qiuz! :)

Surpan
0

Så svårt! Speciellt med alla pointers och så. 13/20 får väl vara godkänt ändå! 🙂 Kul quiz!

/Surpan

Zakaraa
1

17/20
Oerhört nöjd med tanke på att jag inte kan siames!

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Roonja
1

Jag fick 16/20! Rätt så bra ändå tycker jag som inte alls är inne i råttfärger, fast lite har man ju lärt sig! 

Såg att min lilleplutt var på bild 9? :D I alla fall brorsan! 😍

tilde.wahlgren
0

8 rätt

Hjärta SVEA Hjärta 

Hinoiri
0

Kul litet test. :) Fick 13/20 rätt, inte världsklass, men är ändå nöjd.  🙂