Jordnötter och nötter?
Hjälp mig reda ut vad de får äta och hur mycket snälla?
Läst att jordnötter inte är bra, är det så och varför? Vad för andra nötter är okej och i vilka mängder ungefär?
Läst linser och bönor, menas de torra eller kokta då? Funkar alla sorter?
Finns en tråd om: vad du inte bör mata/bör vara försiktig med, här på RiF faktiskt! (:
http://rattor.ifokus.se/articles/4d7133b1b9cb46223304b353-vad-du-inte-ska-mata-dina-rattor-med
Det är inga som helst problem att ge jordnötter och andra typer av nötter.
Jordnötterna bör vara rostade dock då det annars kan, vid överkonsumtion, kan ge problem i längden.
Kan inte komma på någon nötsort som man Inte skulle kunna ge. Här hemma är valnöt i skal en favorit. Men man får tänka på att nötter är väldigt fett så man bör inte ge för ofta.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
ska man rosta dem själv då lr? antar att jordnötter i skal inte är rostade?
Tar de sig in i typ hasselnötter själva?
Linser och bönor då? kokta eller okokta?
#3 De flesta jordnötter som man köper är faktiskt rostade men är man osäker så tycker jag att man kan kontakta leverantören och fråga då det inte alltid Står på förpackningen.
Är osäker på hur hasselnöt med skal ser ut (antar att du menade med skal?) men i och med att de kan öppna valnötter (vissa råttor behöver motivation dock för att de ska "orka" jobba för nöten ;P vissa kan man hjälpa med att knäcka en liten del först) så borde de kunna öppna hasselnötterna också.
Råa torkade bönor innehåller samma fett som orostade jordnötterna innehåller vilket hindrar A.vitamin och enzymer från att tas upp och kan orsaka att blodet koagulerar.
Linser har jag ingen koll på då jag själv inte ger det (och därmed inte sökt fakta om det)
Här har du en sida som kan vara värd att läsa, dock på engelska: http://ratfanclub.org/diet.html
Mina råttor älskade elefantjordnötter och vanliga jordnötter. XD Jag torkade såklart bort det överflödiga saltet som fanns på nötterna. :)
#5 elefantjordnötter?
Japp. :) Sånna gillade mina råttor. XD Dom var lite småkonstiga. Och det kallas för elefantjordnötter om dom ligger två och två i ett "skal" . Man skalar den och så ser det ju ut som jordnötter på ett ungefär. :)
Men, det är ju jordnötter :)
#7 Det är helt vanliga jordnötter 😉 Jordnötter i skal om man vill vara petig.
Hehe… Okej. O_o Har kallat det för elefantjordnötter i många år. (Akward….) XP Jaja, men nu vet jag att det heter jordnötter fast skalade. :)