Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 462 ggr
madebyinferno
0

Introducera ny vänner, hur gör man?

Om man har två töser runt året gamla och vill utöka sin flock, hur går man bäst tillväga och vilken ålder på nytillskotten är bäst?

Zolah
2

Bäbisar är det bästa, äldre känner inget hot mot unga råttor så det går som en dans.

börja med att skaffa ett neutralt område där dom får träffas för första gången, jag använder mitt TV bord som jag rengör ordentligt så det inte luktar råtta. Sedan skaffar jag något mumsigt att bjuda dom på, så dom förstår ny individ = belöning.

Sedan tar man fram bäbisarna och sätter på bordet, sedan tar man dom andra råttorna och sätter på bordet. Jag brukar börja med den jag tror är flockledare, sedan succesivt fyller jag på.

Låt dom sedan vandra runt på bordet i 30 minuter, om inget aggressivt händer då kan du flytta dom till buren.

Notera: rengör buren så den inte luktar råtta också, så det inte finns något revir att skydda. möblera gärna om också så att det ser annars ut och råttorna blir upptagna med att undersöka .

Sedan kan du kolla på mer info under artiklarna, eller använda forumsök. För vissa frågor ställs flera gånger i veckan, och då kan du finna vad andra sagt och delat med sig

madebyinferno
0

tack för bra råd <3