Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 835 ggr
JenniferSoderberg
3

Jag blir så arg och ledsen...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur kan man skriva något sånt här? Det finns inte i min värld liksom.. Hur kan man säga så om sin bebis…

MissanTissan
4

Jag hade också en råtta som jag avlivade för 6 veckor sen. P.G.A att han flippat helt och attackerade både mig och min andra råtta. Men grät ändå ögonen ur mig när jag avlivade honom och tyckte det var det hemskaste jag kunde ha gjort. Även om jag vet att det var bättre för honom. Älskar honom fortfarande, för jag vet att det inte var hans fel att han var som han var.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

The Animallovers!!!
0

Hur kan man egentligen?!

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

Vermin
0

Usch, ville inte tro att det var sant, tills jag hittade originalinlägget från hen. "Stolt och lycklig djurägare" - jo eller hur. 😡

zickan
15

Fast så illa är det väl inte? Finns ju bra mycket värre annonser.
Förstår personen. Råttor kan bli osociala, bitska och bli svåra att faktiskt tycka om. Speciellt om man aldrig klickat med råttan helt från början eller aldrig fått några speciella känslor innan de börjar strula. Jag har två här hemma jag aldrig klickat med, gillar dom inte, de gillar inte mig. Ena tror jag inte skulle gilla nån iof. De funkar helt enkelt men inte sällskapliga och aldrig varit fast försök gjorts. Ene är så känslig att flytt kan gå åt helskotta och kräver lite mer van person. 

Och detta läget är det bevisligen att råttan inte mår bra så som den håller på. Hormonerna/testrostronet spökar eller så är det något annat. Hade de verkligen varit nära honom innan det började strulas, eller haft mer känslor. Så hade de nog försökt med mer och om en annons hade den nog inte låtit såhär. 
Men det sker att råttor är svåra sedan små och sedan blir monster, ägaren kan inte hantera det, blir rädda osv. 
I vissa fall är avliva bättre. Så hellre kroppen går till återvinning för en orm som ändå ska äta. Än att en ny kull föds upp bara för att avlivas till foder åt den ormen. 
Iof inte samma sak, men jag ger ofta mina till ormmat som skall avlivas och inte har medicin i kroppen eller sjukdom. Sorgligt är det men en som ändå ska tas bort kan lika gärna återvinnas så ett annat liv slipper mistas i förtid för att bara bli mat.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Vermin
1

Jag har också en råtta som ogillar mig men hon är ändå min bebis trots att hon inte klickar med mig och jag är inte så förälskad i henne heller. Men jag är hennes matte och bär ansvar för henne oavsett. Fast jag förstår hur du menar #4

zickan
3

Men ja alltid osmaklig annons att lägga ut när man skriver in att det är ok som foder eller de med avlivningshot om ingen tar djuret. 
Dock hur många kommer orka ta över denna råttan som bits. Troligen kommer kräva oerhört mycket jobb, kastrering och ändå inte va säker att funka hanteras eller i flock. Sett på andra synviklar och inte efter min åsikt. Döda djur lider inte även om det inte är kul.  Ibland kan det tyvärr va en okej lösning. 

Mer bara att det finns andra sätt att se det på. Ändå relativt bra formulering. Ärlig annons. Väldigt ovanligt. Föredrar nästan ärlig annons mot de som ljuger om allergier, familjestrul osv för att dölja de bara tröttnat.

zickan
0

#5 ja det var mer att bara visa ett annat sätt att se på saken. att det inte alltid är dåligt. de som faktiskt försöker ta in dessa råttor och försöka kämpa, kastrera mm är tyvärr rätt få och oftast finns det fler råttor än sådana personer. 
och tolkat annonsen sitter den råttan med andra som han inte är snäll mot. situationen är ohållbar och kan sluta med att han har ihjäl nån burkompis. så ja ägaren borde ju separera omedelbart om så är fallet. men få som vill lägga en slant på extrabur för nått de vill bli av med fast det även är lag på det.

R4ttus
1

Bra att den är ärlig, håller med om det.

Men för den sakens skull kan jag inte förstå mig på folk som kan se sina djur på det viset. Det är aldrig djuret (nu råttor) som väljer vilket hem de flyttar till och vilka människor de ska bo med. De väljer inte ens vilka råttor de ska dela bur med och umgås med varenda dag 24/7.

De är helt utsatta. Och flippar någon så är det ägarens ansvar att försöka förstå varför och göra något åt det. På något vis, och på bästa sätt.

Jag föredrar att ta emot omplaceringsråttor, även dem med riktigt dålig bakgrund, eftersom jag har sett sådana förvandlingar hos några av dem. Antingen genom mycket jobb eller kastrering för att få bort hormonproblemen.

Om råttan nu dessutom är gosig med människor utanför buren så kan den leva ett underbart liv som ensamråtta.

Så om det nu är sant att den är mysig i famnen, hur kan man ens tänka sådana tankar till att börja med?

Enligt mig bör en sån person inte ha djur överhuvudtaget.

Hade jag bott närmre och inte haft så fullt hus med råttor som jag har i dagsläget hade jag tagit honom direkt.

Blir så fruktansvärt arg och besviken.

JenniferSoderberg
1

Visst, att avliva råttan kan vara bäst för både råtta och människa i vissa fall, men hen säger inte att hen ska avliva råttan, bara att hen typ ger bort den, antingen som sällskap eller foder, och för hen kvittar det vilket som.. Det är det jag reagerar på som mest..

Lilithium
0

Hittar inte originalannonsen :s

zickan
0

Ligger på omplacering.

#8 transporthjälp kan oftast hittas.

Botta
8

Hade det handlat om en hundägaren som säger att de skiter i om personen som köper vovven tänker döda den för att göra pyttipanna så hade nog fler reagerat. Råttor som är så intelligenta djur känner antagligen av ganska starkt när deras husse/matte sänder fen typen av signaler.

R4ttus
0

#12 Huvudet på spiken …

Whippet
0

#0 Man kan söka på rubriken i sökfunktionen så lite hjälplöst att markera bort vem det var.

Hemskt

I'm out Vilar huvudet i handen