Är råttor sjuka djur?
Ser rätt ofta här trådar om sjuka råttor av olika slag.
Det skrivs om snedskalle, stroke, mykoplasma m.m.
Är råttor djur som lätt/ofta blir sjuka?
Vi har inga råttor ännu.
Nej, det tycker jag inte att dom är. Jag hade råttor i många år och råkade inte ut för mer än en böld som fick opereras, några få fall av rossel och/eller snedskalle som fick medicineras och en hane som fick kastreras. Ja, och så var det ju dendär hjärntumören och råttan som dog av hjärnblödning… Men överlag så har mina råttor hållet sig fria från sjukdomar och bölder tills dom blev gamla, och då hade dom ju ändå inte långt kvar att leva. Att jämföra med våra andra djur som tycks åka skytteltrafik till veterinären ibland…
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Det skulle jag nog faktis säga, speciellt då dom är äldre.
Men det är inte så konstigt egentligen då deras levnadsålder sänkts drastiskt av dum avel och annat.
Ja, jag skulle säga att råttor över lag har lätt för att bli sjuka.
Speciellt nu för tiden när det är ganska sönderavlat så dyker både stroke, tumörer och diverse problem upp. Även levnadslängden har blivit kortare jämfört med förut.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Ok, vad tråkigt. Gäller det även från bra uppfödare? Jag menar, finns det hos alla råttor tex.
Bra uppfödare = mycket lägre risk för att något ska gå fel
Beror helt vad man väljer att avla på. Det finns ingen problemfri linje.
Jag har haft råttor från olik håll och hälsomässigt har jag inte sett någon större skillnad.
Men från uppfödare kan man i alla fall följa ledet bakåt och försöka hitta "boven i dramat" vilket är omöjligt med grossistdjur.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Ja precis, i vårt fall har det aldrig varit aktuellt med ett djur (oavsett sort) från djuraffären. Känns bättre på alla sätt och vis med uppfödare såklart. Tack för era svar! :-)
Jag har haft 11 råttor, och endast en har varit sjuk. Så nej, det skulle jag inte säga att dom är.
Hälsningar, Missan och djuren! ❤️
Sajtvärd för Border Collie iFokus
Råttor är ganska härdiga djur.
Men med tamråttor är det annorlunda. Förmodligen med största botten att den genetiska variationen är otillräcklig.

Råttor har sina problemområden precis som alla andra djur har. Hos råttor är det luftvägarna som ofta spökar samt en stor benägenhet att få tumörer. Ohyra är tyvärr också ganska vanligt och väldigt lätt att få på sina råttor.