Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2677 ggr
Tjohalia0507
0

Bada/duscha råttor

Brukar ni bada eller duscha era råttor? Jag har gjort det ett par gånger, senast igår. Dom är inte direkt överlyckliga im man så säger, men ibland känns det nödvändigt. Det hade ju varit kul om dom kunde gilla det istället för att göra allt för att ta sig ur handfatet… Nu gjorde jag en snabbvariant sist, dör jag fyllde upp lite vatten och blandade i mild tvål som jag tvättade dom med, sen sköljde jag av dom under rinnande vatten och torkade sen av dom. Det gick snabbt och smidigt, men var inte direkt uppskattat… Gillar era att bada? Och hur skulle man kunna göra det kul för dom? Badkaret gillar dom inte heller. Har testat fylla lite vatten och stoppa ner grejer att kliva på (la till och med i majskorn att jaga) men själva miljön är för läskig…

Bill&Bull
0

Mina är inte heller jätteförtjusta i att bada, men dom har vant sig lite bättre nu iallafall. Jag har inget direkt tips, mer än att bara ta den tiden det tar och låta dom få vänja sig vid vattnet. Numera brukar min ena råtta sitta i vattnet och tvätta sig själv; -) han hjälper till :-)

||My Love For Animals Is Immortal||

Surpan
0

Mina hatar att bada. En av de accepterar det lite mer än de andra dock. Men jag kan rekommendera att duscha med råttorna istället, det gillar i alla fall mina mer. Jag ställer ner ett hus i duschen (utanför strålarna) och släpper ner dom, sen sätter jag mig i duschen och tvättar av mig. efter några minuter brukar de vilja komma fram och kolla läget. Ibland vill de till och med leka lite med strålarna. Att sen få sitta med på axeln och duscha lite brukar vara roligt. Men så fort schampoot åker fram så får de panik igen.. Suck.. De verkar inte gilla känslan av att bli intvålade.

När jag badar de lite snabbt så brukar jag fylla upp ena diskhon med schampoovatten och andra med rent vatten. Sen doppar jag de bara i schampoot, gnuggar lite och sen i rena vattnet. Snabbt och smidigt.

/Surpan

Elisabeta
0

Är det nödvändigt med shampo? Jag bara badar/duschar de med varmt vatten och handukstorkar dem litet grand. Sedan torkar de sig själva,genom att slicka pälsen, så blir de jätterena och väldoftande. Detta kan jag göra så ofta jag vill. Men jag antar att shampo kan man inte använda så ofta utan att det blir ohälsosamt för deras päls.

Surpan
0

Jag tycker inte det tar bort lukten om de inte används schampoo och det är svårt att få svansen ren annars, men det görs ju inte så ofta så det ska ju inte behöva skada. Och man använder ju vänliga produkter.

/Surpan

[Einarpung]
0

Mina råttor får total panik när dom ska bada. Men jag hade två hanar för flera år sen som verkligen älskade att bada! :)

Zakaraa
3

När jag ställde ut så badades råttorna inför utställningen men nu för tiden badar jag dem inte alls om jag inte måste.
Mina lortgrisar till hanar ska få sig ett dopp snart då de är så äckliga i pälsen nu, de har aldrig badat i sitt liv. Äldsta är 1år 4mån.

Mitt råd till dig om du vill köra ärtfiske (med majs eller vad du nu föredrar) så ta en ungplåt och när dem genom det innan du går vidare till badkaret, för badkaret Är läskigt, och kallt, och halt så det är inte konstigt att många råttor blir livrädda för badkar. Har ni någon badmatta? I så fall skulle jag lägga den i botten så råttorna inte behöver känna karets material.

Man får vänja långsamt med vatten, majoriteten av våra tamråttor avskyr vatten men de är jäkla bra på att simma (sök på youtube om du är intresserad). Det är med största sannolikhet för att de aldrig fått vänja sig vid vatten från början och förknippar det med att bli fasthållen och få en massa klet (schampo) som inte luktar råtta över sig. Ovant helt enkelt :)

råtta-kullen fiskar ärtor i ungform från Rusta

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Josher
0

Jag badar inte mina råttor. De tvättar sig själva & varandra :) Ibland när de leker i badrummet duschar jag lite på dem, men det är mest som skoj/ret.

[VampireGirlElvira]1
0

Jag brukade bada mina råttor en till två gånger per månad beroende på hur smutsig deras pälsar och svansar var. Dom var riktiga smutsgrisar ibland. :D (Badade dom såklart med valpschampoo.)

Mymlan&Vifs
2

Mina råttor brukar tvätta sig själva. I övrigt så brukar jag ställa in en "tvättskål", dvs samma modell som deras matskål fast halvfylld med ljummet vatten. Den brukar de plaska med händerna i och sedan kamma sin päls. 🙂

Ibland, när det verkligen behövs har någon av råttorna tvättats direkt under kranen i badrummet. Det var knappast populärt, men nödvändigt.
Sedan har jag nyligen köpt ett ljusfat med uppåtböjda kanter som jag har fyllt till hälften med ljummet vatten. Till skillnad från tvättskålen i buren så rymmer den en hel råtta och har inte så höga kanter så det är lätt att ta sig in och ut. Den är en hit. 😃