Operationserfarenheter
Idag var jag och Lydia hos veterinären för hennes knöl på magen. Den gjorde inte ont på henne och man kan klämma allt man vill, så jag var inställd på en fettknöl, vårta, vad som helst. Men det är en tumör min älskling har.
Den är inte farlig just nu och stör inte henne, hon vet inte ens om att den är där. Men jag vill ta det säkra före det osäkra och börja tala med en veterinär om att operera henne, så jag skulle vilja höra någon annans operationshistoria, vad det kostade osv. Är också intresserad av veterinärer i Västerås eller Stockholmsområdet som har bra hand om råttor och kan operera. Kram ❤️
Hej! Jag opererade min Ester för några månader sedan, hon hade en godartad juvertumör. Det kostade knappt 5000 med mediciner & allt. Allt gick jättebra, hon var pigg nästan direkt efter. Hon blev helt sig själv efter kanske två veckor. Det var rätt tufft att passa henne efteråt & hon bet/slickade en del på såret så det gick upp lite. Jag var supernojig & passade henne på natten, plus att hon inte fick vara med sin syrra så hon blev lite deppig. Hon var också jättesvår att få i medicin, jag fick både smärtstillande & mot inflammation/infektion. Allt gick ju bra sen & hon är nu pigg & frisk, men det var en ganska jobbig eftervård för oss båda :)
I september opererades min Tamara som hade fått en otroligt snabbväxande tumör under ena armen, som växte in mot musklerna i armen.
Ingreppet var väldigt svårt, då tumören hade "strängar" inåt mot kroppen. Men veterinären fick bort allt sa hon, och tumören har inte kommit tillbaka.
Hon hade stygn och sår längs hela sidan av magen, hälften av det läkte ihop och försvann, och där det var som värst har hon ett ärr och dåligt med päls. Men frisk och kry :)
Det gick på 2500. Så trots att det var ett svårt ingrepp var det betydligt billigare än #1 hör jag =O
Opererades på Djurdoktorns klinik i Uppsala, norby. Har en av Sveriges råttexperter som veterinär, bra priser, och alltid fått utomordentligt bra vård åt mina råttor, annat än jag kan säga om andra veterinärer jag besökt tidigare. Går bara dit numera.
Tack för era svar, är lite orolig för eftervården men det är väl inget att gråta över.
#2 Ska definitivt kolla upp den kliniken, bor ca 2h ifrån Uppsala men det är det värt (:
Här är hemsidan dit. Går att boka tid enkelt själv över nätet :)
Jag hade Tamara i en minimal hamsterbur i en vecka efter operationen. Täckt med mjukt tyg som jag bytte varje dag. Hon fick varken klättra eller komma ut under denna tid, då stygnen var så många och såret så långt.
Blev lätt att städa varje dag och byta tyg, så hon klarade sig helt från infektioner eller spruckna stygn :)
#4 Tack så mycket, känner mig lite lugnare nu :)
Ja, jag tror nog att min veterinär är rätt dyr, men jag är så nöjd så har inte vågat gå någon annanstans. Jag har heller ingen försäkring kan ju tilläggas & att knappt 5k var med allt, även mediciner. Min Ester var så pigg så det gick inte att ha henne i en liten bur hela tiden, hon ör van att komma ut & speinga runt i lägenheten & blev helt tokig av att vara stilla :) Om jag opererar en råtta igen så kommer jag nog inte vara lika nojig, de har bra läkkött!