Utställning för råttor
Jag är intresserad utav att börja ställa ut min ena råtta på någon slags rått utställning. Men jag vet inte riktigt hur man ska börja, vad man ska tänka på, måste råttan ha en stamtavla och hur vill domarna att råttan ska se ut. Skulle bli väldigt glad om någon skulle vilja ge mig lite instruktioner om vart man kan anmäla sig och hur allting går till.
För att kunna ställa ut på utställning måste du vara med i de olika föreningarna som håller i dem, vissa brukar man få ställa ut på drive-in och inoff. utan medlemskap men för att tävla på riktigt krävs medlemskap.
SRS, Svenska Råttsällskapet dvs., håller i de flesta utställningarna men sedan finns även Sydsveriges smådjursvänner (tror jag de kallas) som också har utställningar då och då men de tar emot alla djur och jag vet inte hur pass kunnig på råttor de är. Själv har jag endast ställt hos SRS.
Finns två klasser att ställa ut inom (SRS) PET och Standard. Standard följer, ja standarden medan PET bedömer mer som renlighet, tamhet osv osv (läs mer om det på SRS's hemsida) sedan hr du även agility du kan tävla i.
Du behöver inte ha stamtavla på dina råttor men det krävs att de är registrerade i SRS för att få delta i SRS's tävlingar.
Vill du ställa ut hos SRS så kan du hitta all information om hur allt går till osv på SRS's hemsida.
Här har du en artikel krig förberedelser inför utställningen: http://rattor.ifokus.se/articles/4d7164b6b9cb4622210753cf-att-tanka-pa-infor-en-utstallning
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Men det lät ju inte så komplicerat! Då får jag väl ta och bli medlem och registrera mina små sötnosar! Tack så jätte mycket för hjälpen! #1
#2 Nä det mest komplicerade ä väl att egentligen att hålla koll så man inte tar med sig några smittor in på utställningen. Hälsokontrollen upptäcker oftast bara ytliga problem eller lungljud men i övrigt är man ganska sårbar.
Det är viktigt att ha i åtanke att det alltid finns en risk att ställa ut. Men det är roligt och givande så man får försöka hålla sina råttor åtskilda och inte gulla med andras råttor i ditt ansikte eller på dina kläderna och använda handsprit i överflöd :P
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning