Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 837 ggr
Schiizop
0

Hur ska jag få ut dom?

Jag har precis köpt mina nya råttor, 4 tjejer. Förlorade mina 3 andra för ett tag sen tyvärr, dom blev väldigt gamla. Men jag har en fråga, hur ska jag göra när jag ska ta ut mina råttor utan att skrämma dom och göra dom stressade. jag måste ju ta ut dom och jobba med dom så att dom blir tamare och så att dom får motionen dom behöver. Mina förra råttor var redan ganska tama när jag köpte dom och kom ut av sig själva så fort jag öppnade buren och då kunde jag bara lyfta dom upp till min säng. Men med dom jag har nu är det lite svårare då dom inte kommer till burdörren och springer runt lite hit och dit. Ska jag bara lyfta upp dom till min säng eller ska jag vänta tills dom kommer till burdörren. 🤔

En fråga till, är det fel att väcka dom när man känner att det är dags för dom att gå ut och springa lite?

Schiizop
0

Oj va mycket "Dom" det blev nu, sorry. 🤐

Fornuddens
1

Vänta några dagar iallafall så de hinner bo in sig och känna sig trygg i sin nya miljö innan man börjar hantera allt för mycket. :)

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.

Schiizop
0

Okej! 😃 Det är inte rädda för min hand iallafall, det äter ur den hela tiden. Men nu ska jag låta dom vara!

Schiizop
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Pannacotta (råttan på bilden) hon är den som är tamast och äldst. Har två som är 10 månader och två som är 3 månader.

Hinoiri
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina pojkar behövde runt två veckor för att känna sig trygga här i lägenheten.
Jag brukar sätta in handen i buren och ha majskorn med mig, då det är deras svaghet. 😉
Den äldsta grabben är fortfarande lite obekväm med att jag plockar ut honom, men han kan inte motstå majsen!😃
Sätt in handen varje dag med lite godsaker och få dem att associera din hand med både godis och gos, så kommer det nog gå bra. 

Det är min strategi iallafall.

mieeow
0

Vad de andra skriver är bra. Vill bara tillägga att det ofta är bra att arbeta ofta men under korta stunder med dem :) 

Men att sitta vid buren, prata med dem, hålla handen i buren, gärna med något gott och mycket tålamod så brukar det gå finfint :)

Schiizop
0

Det har gått jätte bra! Dom klättrar på mig och är super mysiga.❤️

[buniieh]
0

Jag brukar låta buren stå vid sängen (eller där dom nu får va lösa) och öppna buren så får dom bestämma själva om dom vill komma ut och när dom vill gå in, gått jätte bra med mina råttor iallafall, nu är dom världens go proppar:)